فیلگبرگ برلین، تپه ای که انسان از روی آن پرواز را آغاز کرد

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی سه شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
فیلگبرگ برلین، تپه ای که انسان از روی آن پرواز را آغاز کرد

تپه «فیلگبرگ» (Fliegeberg) در شهر برلین آلمان، محلی است که اوتو لیلینتال، مهندس آلمانی، برای اولین بار، نمونه‌های اولیه کایت را امتحان کرد و از این تپه برای اوج گرفتن پرید، همراه کجارو باشید.

برادران رایت دستاوردها و اختراعات خود را مدیون تحقیقات مهندس آلمانی «اوتو لیلینتال» (Otto Lilienthal) هستند. اوتو کسی است که ۱۰ سال قبل از برادران آمریکایی معمای پرواز را حل کرد و توانست با کایت شخصی خود پرواز کند.

لیلینتال برای تمرین پرواز، تپه‌ای مخروطی در نزدیکی خانه‌اش در منطقه مسکونی لایشتر فلده، ساخت. این منطقه مسکونی تقریبا در ۶۰۰ متری شمال برلین قرار دارد و اوتو تپه را در سال ۱۹۸۴ ساخت.

فیلگبرگ برلین

این تپه امروزه تپه فیلگبرگ، یا تپه پرواز نامیده شده است. این تپه، شاهد اولین تلاش‌های انسان برای پرواز کردن بوده است. تپه پرواز حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد و یاد اوتو لیلینتال را زنده نگاه داشته است.

فیلگبرگ برلین

لیلینتال اولین گلایدرهای خود را در سال ۱۸۹۱ ساخت. او برای تمرین پرواز به تپه‌های نزدیک محل زندگی‌اش، تپه‌های کریلو و دریویتز، می‌رفت. فاصله‌ای که لیلینتال در هر پرواز طی می‌کرد، ۲۵ متر بود. روزهایی که باد می‌وزید، اوضاع برای لیلینتال بهتر بود و می‌توانست فاصله بیشتری پرواز کند.

فیلگبرگ برلین

لیلینتال برای پیشرفت در پروسه پروازهایش به تپه دیگری در استیگلیز، در نزدیکی برلین رفت. او برای بهبود در پرش‌هایش، سکوی پرشی به ارتفاع ۴ متر بر روی تپه ساخت. تصمیم گرفت که مسیر پرواز جدیدش را از تپه جدید تا اولین تپه به فاصله ۲۵۰ متر تعیین کند و همین پرواز منجر به مرگ لیلینتال شد.

فیلگبرگ برلین

لیلینتال تپه‌های زیادی در اطراف محل زندگی‌اش را امتحان کرد و این تپه را برای به دست آوردن موفقیت بزرگ ساخت که سرانجام خوشی نداشت.

فیلگبرگ برلین

لیلینتال طرح‌های زیادی ارائه کرد و می‌توان گفت امروزه اختراع بالگرد را مدیون او هستیم. او سعی کرد تا وزن را به‌صورت مساوی در دو بال اختراعات اولیه‌اش تنظیم کند که تا حدود زیادی هم موفق بود.

نام لیلینتال در فهرست مخترعانی است که اختراعشان باعث مرگشان شده است. نکته جالب اینجا است که در ایران هم مخترعی برای اختراع ماشین پرواز خود را به کشتن داده است. کمتر کسی نام این مخترع را می‌شناسد.

نام لیلینتال در فهرست مخترعانی است که اختراعشان باعث مرگشان شده است

اسماعیل جوهری مولف و ادیب قرن چهارم بود. جوهری دستاوردهای ادبی و فرهنگی زیادی از خود به‌جا گذاشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب صحاح اللغه اشاره کرد. جوهری در حدود سال ۳۹۸ با دو بال چوبی از پشت‌بام خانه‌اش در نیشابور به پایین پرید و بال‌های چوبی او درست عمل نکرد و همین پرش منجر به مرگ او شد.

فیلگبرگ برلین

لیلینتال در سال ۱۸۹۶ از فاصله ۱۵ متری به زمین پرتاب شد و گردنش شکست و پس از ۳۶ ساعت فوت کرد. برادر لیلینتال، گوستاو در آخرین ساعات مرگ کنار او بود و آخرین سخنان لیلینتال قبل از مرگ این بود:

برای ساخته شدن باید قربانی داد!

فیلگبرگ برلین

در سال ۱۹۳۲ بر روی تپه دست‌ساز لیلینتال، یادبودی برای او ساخته شد. تندیسی برنزی از زمین بر نوک تپه قرارگرفته است و جزئیات آخرین پرواز او بر روی سنگی نوشته‌شده است.

فیلگبرگ برلین

اوتو لیلینتال،مهندس آلمانی
موقعیت تپه فیلگبرگ،برلین،آلمان

مطالب مرتبط:

دیدگاه