سد لاینزویل، پنسیلوانیا؛ جایی که اردک‌ها روی ماهی‌ها قدم می زنند

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
سد لاینزویل، پنسیلوانیا؛ جایی که اردک‌ها روی ماهی‌ها قدم می زنند

سد لاینزویل در آمریکا است که از جالب‌ترین سدهای دنیا با ویژگی خاصی است. در سرریز این سد هزاران ماهی کپور در انتظار دریافت غذا از عابران شنا می‌کنند و از سمتی دیگر اردک‌ها روی ماهی‌ها حرکت می‌کنند. با کجارو همراه باشید.

مخزن سد «لاینزویل» (Linesville) در کرافورد، پنسیلوانیا در آمریکا، زمانی بزرگ‌ترین باتلاق منطقه بوده است. رودخانه «شنانگو» (Shenango) از طریق این باتلاق جریان داشته و به شهرهای کوچک «بور» (Beaver) و شنانگو می‌رسید. سیل ویرانگر سال ۱۹۱۳ باعث شد تا رودخانه به داخل شهرها راه پیدا کند.

در سال ۱۹۳۴ سد و مخزن آبی برای مهار کردن و نگهداری آب‌هایی که به داخل باتلاق می‌ریزند، ساخته شد. جریان آب در رودخانه شهرهای شنانگو و بور، با استفاده از این سد تنظیم شد. علاوه بر این سرریز سد بتونی در این سد برای تنظیم مخزن بالای سد تعبیه شد. برای عبور آب‌های اضافه از قسمت بالای سد به سمت پایین سد یا پایاب از سازه‌ای به نام سرریز در سد استفاده می‌کنند، در واقع سرریز سد یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سد است که پایداری و مقاومت سد به آن بستگی دارد.

سر ریز سد لاینزویل، قدم زدن اردک ها بر روی ماهی ها

نوع جریان آب در سرریز سد باعث شده است تا گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوتی در این قسمت در کنار هم زندگی کنند. لاروها، خرچنگ‌ها و بی‌مهرگان باعث شده‌اند تا ماهی‌های کپور و اردک‌ها به سمت این سرریز کشیده شوند تا از غذای لذیذ استفاده کنند. همین ویژگی سد لاینزویل باعث شده تا هرساله توریست‌های زیادی به کرافورد بیایند.

بیشتر بخوانید:

هزاران هزار ماهی کپور در دهانه سد معروف کرافورد جمع شده‌اند و به دنبال تکه نانی که توریست‌ها برای آن‌ها می‌اندازد به داخل سرریز شنا می‌کنند. ازدحام جمعیت ماهی‌ها به‌قدری زیاد است که بعضی توریست‌ها این صحنه را ترسناک می‌دانند.

سر ریز سد در پنسیلوانیا

اما این جنگ برای به دست آوردن غذا فقط بین ماهی‌ها نیست، اردک‌هایی که روی آب حرکت می‌کنند به سمت تکه نان‌ها می‌آیند تا آن‌ها را بخورند و برای خوردن غذا باید از روی بدن ماهی‌های شناور رد شوند!

سر ریز سد لاینزویل، قدم زدن اردک ها بر روی ماهی ها

این صحنه فوق‌العاده‌ای است و به یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه تبدیل شده است. اگر به سمت سد لاینزویل حرکت کنید با تابلوهای جالبی مواجه خواهید شد. روی یکی از این تابلوها نوشته شده که به محل قدم زدن اردک‌ها روی ماهی‌ها نزدیک می‌شوید!

موقعیت سرریز سد لاینزویل، کرافورد، پنسیلوانیا 

کمپین محافظان محیط‌زیست برنامه‌هایی برای ممنوع کردن غذا دادن به ماهی‌های سد لاینزویل تدارک دیده بودند ولی این طرح نهایی نشد. توریست‌ها و مسافران نان، پاپ کردن، دونات و خوراکی‌های ناسالمی را به ماهی‌ها به‌عنوان غذا می‌دهند که این مواد غذایی برای سلامتی ماهی‌ها مضر است.

سر ریز سد لاینزویل، قدم زدن اردک ها بر روی ماهی ها

سد لاینزویل، پس از ناقوس آزادی در پنسیلوانیا، بیشترین بازدیدکننده را جذب می‌کند. این سد هر ساله ۵۰۰ هزار بازدیدکننده دارد.

در ادامه شما را به مشاهده ویدئویی از سد لاینزویل دعوت می‌کنیم:

دانلود ویدئو

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه