حمل و نقل عمومی در پراگ (قسمت اول)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار چهار شنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
حمل و نقل عمومی در پراگ (قسمت اول)

پراگ یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی را در کل اروپا دارد. دو سوم جمعیت پراگ از مترو، تراموا (واگن های برقی) و اتوبوس استفاده می‌کنند که اکثر مناطق شهر و حومه را پوشش می‌دهند. با کجارو همراه باشید.

وجود مترو در پراگ باعث می‌شود تا به تمام شهر دسترسی داشته باشید، زیرا در عرض چند دقیقه می‌تواند مسافت‌های طولانی را طی کند. اگر نمی‌توانید با پای پیاده خود را به مقصد برسانید، می‌توانید از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، تراموا یا اتوبوس استفاده کنید.

اگر به پراگ یکی از شهرهای زیبای جمهوری چک سفر کنید، احتمالا اولین نگرانی شما مربوط به چگونگی رسیدن از فرودگاه به مقصد مورد نظر است. خواندن بخش فرودگاه - مرکز شهر، کمک کننده است.

اتوبوس‌های شهر پراگ

حمل و نقل عمومی در پراگ

اتوبوس (اتوبوس‌های خودکار) حومه پراگ و مناطقی که تراموا یا مترو ندارند را پوشش می‌دهند. اتوبوس‌های روزانه از ساعت ۴:۳۰ صبح تا نیمه شب به فاصله ۶-۸ دقیقه به فعالیت می‌پردازند. فواصل زمانی در بدترین حالت، ۱۰-۲۰ دقیقه می‌شود. فواصل زمانی در ساعات خاموشی و در آخر هفته، ۱۵-۳۰ دقیقه است. اتوبوس‌های شبانه (شماره ۵۰۱-۵۱۳) از نیمه شب تا ساعت ۴:۳۰ صبح و به فاصله ۳۰-۶۰ دقیقه به فعالیت می‌پردازند.

اتوبوس ۱۱۹ و ۱۰۰

حمل و نقل عمومی در پراگ

اتوبوس ۱۱۹ فرودگاه رووزی را به ایستگاه مترو دجویکا متصل می‌کند و اتوبوس ۱۰۰ فرودگاه را به ایستگاه زیلسین متصل می‌کند. هر دو اتوبوس، روشی مناسب و ارزان برای رسیدن به فرودگاه پراگ و بازگشت از آن به شمار می‌روند. برای اطلاعات بیشتر، به بخش فرودگاه - مرکز شهر مراجعه کنید.

حمل و نقل عمومی در پراگ

اتوبوس باغ وحش

باغ وحش پراگ دارای یک اتوبوس است که در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات آوریل تا سپتامبر، ایستگاه نراژی هولشوویچ (مترو C) را به باغ وحش پراگ متصل می‌کند. اتوبوس‌ها هر ده دقیقه فاصله دارند، در طول مسیر متوقف نمی‌شنود و رایگان هستند.

تراموا پراگ

حمل و نقل عمومی در پراگ

با ۵۰۰ کیلومتر مسیر، تراموا (تراموا پراگ) منطقه وسیعی از پراگ را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و در حدود ۳۰۰ میلیون نفر را در سال جابه‌جا می‌کند. تراموا روزانه، از ساعت ۴:۳۰ صبح تا نیمه شب و در فواصل ۸ تا ۱۰ دقیقه‌ای (۸ تا ۱۵ دقیقه در تعطیلات آخر هفته) به فعالیت می‌پردازد. تراموا شبانه، (شماره ۵۱ تا ۵۸) از ساعت ۰۰:۳۰ تا ۴:۳۰ بامداد در فواصل ۴۰ دقیقه‌ای کار می‌کند.

تراموا ۲۲

حمل و نقل عمومی در پراگ

تراموا ۲۲ یکی از زیباترین مسیرهای پراگ است که از تئاتر ملی به استارموستسکو رفته و از ایستگاه‌های مترو مالوس تارنسکا، و در ادامه  از بلودر، قلعه پراگ و پوچرلس عبور می‌کند، و مناظری خیره‌کننده در طول مسیر دارد.

تراموا نوستالژیک شماره ۹۱

حمل و نقل عمومی در پراگ

تراموا نوستالژیک شماره ۹۱  (nostalgická linka č. 91) یک تراموا تاریخی است که در آخر هفته‌ها و تعطیلات آوریل تا اواسط نوامبر کار می‌کند. تراموا از ایستگاه وزونا اسرسوویک، از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۶:۳۰ بامداد به فاصله هر یک ساعت تا مرکز شهر مسافرین را جابه‌جا می‌کند. بلیط برای بزرگسالان ۳۵ کرونا و برای کودکان زیر ۱۵ سال ۲۰ کرونا است.

جدول زمانی تراموا و اتصالات آن

شما می‌توانید جدول زمانی تراموا پراگ و اتصالات را در سایت آنلاین dpp.cz مشاهده کنید.

مترو پراگ (زیرزمینی)

حمل و نقل عمومی در پراگ

مترو پراگ در سال حدود ۶۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و حدود ۴۰ درصد از مردم، مترو را به عنوان روش حمل و نقل عمومی خود در پراگ انتخاب می‌کنند. متروی پراگ سریع، کارآمد، تمیز و با کاربرد آسان است. سه خط مترو پراگ، تقریبا از ۶۲ کیلومتر از مسیرهای عمدتا زیرزمینی و ۶۱ ایستگاه تشکیل شده است. همچنان ایستگاه‌های جدید درحال اضافه شدن هستند. متروی پراگ حدود ۴۰ سال قدمت دارد (اولین بار در سال ۱۹۷۴ افتتاح شد) و عمدتا توسط روس‌ها ساخته شده است.

خطوط مترو

حمل و نقل عمومی در پراگ

در حال حاظر پراگ سه خط مترو دارد که عبارتند از:

خط A (سبز) از شرق به غرب از ایستگاه، دپو هستیوار به نموکونیک موتول رفته و دارای ۱۷ ایستگاه است. شکل جدید ایستگاه های خط A یعنی؛ بوریسلاواکا، نادرازی ولسلاوین، پترنیو و نموکنیک موتول در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۵ افتتاح شدند. برنامه‌ریزی شده است تا خط A در نهایت تمام مسیرهای منتهی به فرودگاه پراگ، که در حال حاضر تنها با اتوبوس طی می‌شوند، را پوشش دهد.

خط B (زرد) از شرق به غرب و از ایستگاه چرنی تا زلیچین کشیده شده و دارای ۲۴ ایستگاه است.

خط C (قرمز) از شمال به جنوب و از ایستگاه لتنانی تا هاجه کشیده شده و دارای ۲۰ ایستگاه است.

خط D (آبی) برنامه‌ریزی شده تا در آینده ساخته شود. این پروژه در سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد و تا شش سال به طول خواهد انجامید.

حمل و نقل عمومی در پراگ

ایستگاه‌های جابه‌جایی

سه ایستگاه جابه‌جایی در مرکز شهر وجود دارد که در آن دو خط مترو به هم می‌رسند:

موستک، انتهای پایینی میدان ونکلس - خطوط A و B به هم می‌رسند.

موزئوم، انتهای بالایی میدان ونزلس - خطوط A و C  به هم می‌رسند.

فلورانس، ایستگاه اصلی اتوبوس - خطوط B و C به هم می‌رسند.

این نقاط، نقاط انتقال از یک خط به خط دیگر هستند. هر مسیر انتقالی به طور شفاف مشخص شده و ۳ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد.

حمل و نقل عمومی در پراگ

در ایستگاه مترو

قطارها از ساعت ۴:۴۵ صبح شروع به کار می‌کنند و اخرین قطار ایستگاه مبدا را در نیمه شب ترک می‌کند. در اوقاتی که مترو بسته است، باید از تراموا و اتوبوس‌های شبانه استفاده شود. قطارها با فواصل ۱ تا ۳ دقیقه‌ای به ایستگاه می‌رسند. در ساعت‌های اوج شلوغی، صبح و بعد از ظهرها، قطارها با فواصل ۴ تا ۱۰ دقیقه‌ای به ایستگاه می‌رسند. اگر به لحظه‌ای که قطارها ایستگاه را ترک می‌کنند توجه کنید، می‌توانید ببینید که قطار بعدی درست سر وقت به ایستگاه می‌رسد.

تمام ایستگاه‌های مجهز به پله برقی هستند و حدود دو سوم از ایستگاه‌های مترو شرایط استفاده برای افراد معلول را فراهم می‌کنند.

حمل و نقل عمومی در پراگ

اعلان‌های مترو

هنگامی که در قطار هستید، اعلان‌های زیر را ممکن است بشنوید:

۱. نام ایستگاهی که قطار در حال حاضر در آن متوقف شده است، به عنوان مثال "موستک"

۲. اخطار بستن درب: "Ukončete prosím výstup a nástup، dveře se zavírají." (لطفا بیرون رفته و یا به درون قطار بروید تا درب‌ها بسته شوند.)

۳. نام ایستگاه بعدی(به عنوان مثال موزئوم): "Příští stanice: موزئوم" (ایستگاه بعدی: موزئوم). همچنین اگر این ایستگاه، یک ایستگاه انتقالی باشد، شما می‌توانید عبارت"Přestup na linku A / B / C" را بشنوید. (انتقال به خطوط A / B / C).

نقشه مترو پراگ

حمل و نقل عمومی در پراگ

شما می‌توانید نقشه بزرگ و قابل چاپ مترو و سیستم تراموا پراگ را از وب سایت شرکت حمل و نقل عمومی پراگ به آدرس Schematics Transit دانلود کنید. شما در این صفحه می‌توانید نقشه مترو و تراموا (ایستگاه‌ها) و یا هر یک از نقشه‌های دیگر مربوط به حمل و نقل آن صفحه را ببینید. برای باز کردن فایل‌های PDF، شما نیاز به نرم افزار Adobe Reader دارید.

حمل و نقل عمومی در پراگ

رفتن و برگشتن از فرودگاه پراگ

فرودگاه پراگ در حدود ۱۵ کیلومتری ( ۹ مایلی) مرکز شهر واقع شده است. تقریبا با ماشین، ۲۵ تا ۳۰ دقیقه (۴۰ دقیقه در ترافیک سنگین) و با سیستم حمل و نقل عمومی (اتوبوس + مترو) حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا به مرکز شهر برسید.

حمل و نقل عمومی در پراگ

پس از پرواز به پراگ، چندین گزینه برای رسیدن به مقصد خود خواهید داشت: سیستم حمل و نقل عمومی، تاکسی، شرکت شاتل و یا یک ماشین که از قبل با هتل شما هماهنگ شده است.

سیستم حمل و نقل عمومی ارزان‌ترین راه برای رسیدن به مرکز شهر در پراگ است. این سیستم، کاربردی آسان داشته و تمیز و قابل اعتماد بوده و اغلب در دسترس است. حمل و نقل عمومی شامل برخی از وسایل نقلیه و اتوبوس‌ها و مترو می‌شود که می‌تواند در ساعات اوج شلوغی به کار آید، بنابراین اگر شما تعداد زیادی چمدان دارید، ممکن است ترجیح دهید از تاکسی یا سرویس انتقال درب به درب استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع myczechrepublic

دیدگاه