دیدنی های موناکو، شاه نشین باشکوه اروپا (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
دیدنی های موناکو، شاه نشین باشکوه اروپا (قسمت اول)

موناکو دولت‌شهری شاهزاده‌نشین و کشوری ثروتمند است و زیبایی‌های بی‌نظیر آن، هر ساله گردشگران را از سراسر جهان به این کشور می‌کشاند. برای آشنایی با دیدنی‌های دومین کشور کوچک جهان، با کجارو همراه باشید. 

موناکوی باشکوه، شاهزاده‌نشین سلطنتی کوچکی در ریوی یرا فرانسه است. این کشور کمتر از ۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و شاید بتوان ادعا کرد مسحورکننده‌ترین تکه‌ی کوچک روی این سیاره است. موناکو با دریای عمیق آبی، درختان نخل تنومند و گل‌های بسیار زیبا، یکی از بهترین و دل‌فریب‌ترین چشم‌اندازهایی است که در این جهان وجود دارد. از ویژگی‌های برجسته‌ی موناکو می‌توان به داشتن پرتگاه صخره‌ای شیب‌دار «Le Rocher» (صخره) اشاره کرد که تا دریای مدیترانه نیز امتداد می‌یابد و شامل موناکوی تاریخی می‌شو‌د که «موناکو ویل» هم شناخته می‌شود. قدمت موناکو ویل، با خیابان‌های کم‌عرض و جذاب،  به قرن ۱۳ میلادی می‌رسد، زمانی که این دولت‌شهر شاهزاده‌نشین تاسیس شد. 

مونت کارلو

مونت کارلو موناکو

مونت کارلو ثروتمندترین منطقه‌ی موناکو است و به همین دلیل اغلب افراد ثروتمند و مشهور به اینجا می‌آیند

مونت کارلو در دنیای عجیب و غریب موناکو، جایی که لوکس بودن سبک زندگی مردمان آن است، قرار دارد. موناکو علی‌ٰرغم مساحت بسیار کم‌اش، بناهای باشکوه و مناطق لوکس و پرجلوه‌ی زیادی دارد. مونت کارلو منطقه‌ای است با جو پرشکوه که در جایی واقع شده است که زیبایی‌های خیره‌کننده‌ی طبیعت، شکوه و جلوه‌ی آن را دوچندان کرده است. مونت کارلو در دماغه‌ای صخره‌ای، واقع در شمال بندر موناکو قرار دارد. از تراس Place du Casino می‌توانید چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از کنار دریا و ساحل  داشته باشید. اینجا ثروتمندترین منطقه‌ی موناکو است و به همین دلیل اغلب افراد ثروتمند و مشهور به اینجا می‌آیند. 

مونت کارلو برای گردشگران مکان فوق‌العاده‌ای برای تماشای مردم یا لذت بردن از غذا خوردن در رستوران‌های ناب است. کسانی که به غذا علاقه‌ی زیادی دارند، می‌توانند از میان رستوران‌های ۳ ستاره، انتخاب کنند و گزینه‌های عالی دیگری نیز پیش روی‌شان وجود دارد. مونت کارلو دو بلوار باشکوه دارد؛ بلوار پرنسس شارلوت در غرب و بلوار مولینز در انتهای جنوب غربی این محله. اینجا می‌توانید خیابان‌هایی با مغازه‌های شیک و مد روز پیدا کنید مانند خیابان لا کوستا (la Costa) با بوتیک‌های لوکس. خانه‌ی اپرای موناکو نیز در همین محله قرار دارد. 

قصر شاهزاده (Palais du Prince)

قصر شاهزاده موناکو

این قصر در سال ۱۳ در ابتدا به عنوان یک قلعه‌ی جنوایی ساخته شد

قصر شاهزاده در موقعیت منحصر به فردی، مشرف به دریا، در شبه‌جزیره‌ی فوق‌العاده زیبای Le Rocher قرار دارد و محل قدیمی‌ترین پادشاهی در جهان است. خانواده‌ی اشرافی Grimaldi (اهل شهر جنوای ایتالیا) موناکو را در سال ۱۲۹۷، بعد از آن که این زمین‌ها را از جمهوری جنوا گرفتند، تاسیس کردند. این قصر در سال ۱۳ در ابتدا به عنوان یک قلعه‌ی جنوایی ساخته شد که چشم‌انداز پانورمایی به اطراف دارد و می‌توانست اهداف دفاعی را در قرون وسطی تامین کند. این قلعه در طول قرن‌ها چندین بار بازسازی شده و به قصر باشکوه و لوکس به سبک لویی چهاردهم تبدیل شده است. 

اتاق‌های سلطنتی قصر شاهزاده زمانی که شاهزاده و خانواده‌اش در قصر نیستند (زمانی که پرچم روی برج برافراشته نیست)، برای عموم باز است و گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند از گالری مجلل ایتالیایی که با نقاشی‌ّای قرن ۱۵ میلادی آراسته شده است، بازدید کنند. «اتاق آبی» که طلاکوب است و تزئیناتی به رنگ طلایی و آبی دارد، از دیگر بخش‌های جذاب این قصر است. «اتاق مازارین» (Mazarin Room) که چوبی است و اتاق پادشاه که به سبک امپراطوری است و شومینه‌ی زیبای رنسانسی دارد، از دیگر بخش‌های جذاب و دیدنی قصر شاهزاده محسوب می‌شود. اگر به این قصر رفتید، حتما از کلیسای کوچک Palatine  که متعلق به قرن ۱۷ میلادی است دیدن کنید. حیاط اصلی نیز با بنای یادبود پله‌های دوار مرمری Carrara قرن ۱۷، از دیگر جاهای این قصر است که حتما باید دید. سنت باستانی تغییر نگهبان، هر روز ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه‌ی صبح در مقابل کاخ انجام می‌گیرد. 

موزه اقیانوس شناسی

موزه اقیانوس شناسی موناکو

اینجا یکی از قدیمی‌ترین آکواریوم‌های جهان است که توسط شاهزاده آلبرت اول در سال ۱۹۱۰ تاسیس شده است

موزه اقیانوس‌شناسی در مکانی بسیار زیبا با چشم‌اندازی فوق‌العاده در Le Rocher قرار دارد و تقریبا ۹۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. در این فضای زیبا، این موزه و آکواریوم در ساختمانی عظیم واقع شده است که ساخت آن ۱۱ سال به طول انجامید. اینجا یکی از قدیمی‌ترین آکواریوم‌های جهان است که توسط شاهزاده آلبرت اول، پدربزرگ اچ.اس.اچ شاهزاده آلبرت دوم ساخته و در سال ۱۹۱۰ افتتاح شد. موزه‌ی اقیانوس‌شناسی دائما در حال توسعه است و نمایشگاه‌های علوم دریایی و اقیانوس‌شناسی آن، جزو مشهورترین این نمایشگاه‌ها در جهان است. مجموعه‌های علمی ارزشمند این موزه شامل یافته‌هایی که از اکتشافات شاهزاده آلبرت اول به دست آمده و اکتشافات Jacques-Yves Cousteau می‌شود. 

از مهم‌ترین قسمت‌های موزه‌ی اقیانوس‌شناسی، می‌توان به آکواریوم گونه‌های نادری از ماهی‌ها و زندگی دریایی در اشکال و رنگ‌های شگفت‌انگیز اشاره کرد. اینجا ۳ آکواریوم وجود دارد: آکواریوم گرمسیری، آکواریوم مدیترانه و تالاب کوسه. بیش از ۶ هزار نمونه در حدود ۱۰۰ استخر شنا می‌کنند که مانند زیستگاه طبیعی آن‌ها از جمله صخره‌ی زیر آب مرجانی ساخته شده است. اینجا همچنین می‌توانید جزیره‌ی لاک‌پشت و حوض لمسی (Touch Tank) را ببینید که بازدیدکنندگان می‌توانند خارپشت دریایی یا ستاره‌ی دریایی را با دستان خود لمس کنند یا یک بچه کوسه را در دست‌شان نگه دارند. از رستوران La Terrasse که در تراس پشت بام این موزه قرار دارد، می‌توانید نمایی پانورمایی از ساحل و دریا را به تماشا بنشینید. در یک روز آفتابی همچنین می‌توانید مسیر ریوریای ایتالیا را هم مشاهده کنید. 

باغ عجیب (Jardin Exotique)

باغ عجیب موناکو

به دلیل آب و هوای مرطوب این منطقه، گیاهان گرمسیری در این تپه قادر به رشد هستند

اگر دوست دارید سفری به یاد ماندنی تجربه کرده و از زیبایی‌های طبیعی عجیب و جالب لذت ببرید، حتما سری به باغ عجیب موناکو بزنید. این باغ در ناحیه‌ی Fontvieille  (بخش مدرن شهر) موناکو، خارج از منطقه‌ی تاریخی قرار دارد. باغ عجیب در صخره‌ای شیب‌دار و مشرف بر دریای مدیترانه قرار دارد و مکانی زیبا با پوشش گیاهی سرسبز و منظره‌ای زیبا از دریا است. به دلیل آب و هوای مرطوب این منطقه، گیاهان گرمسیری در این تپه قادر به رشد هستند. این باغ در سال ۱۹۳۳ افتتاح شده است و شامل گونه‌های مهمی از آفریقا، آمریکای لاتین (از گیاهان آلوای کیپ تاون گرفته تا آگاو غول‌پیکر مکزیک) می‌شود. 

بیش از ۷ هزار گونه گل‌های شاداب و زیبا در این باغ و در آب و هوای ایده‌آل آن رشد می‌کنند. به این باغ به خوبی رسیدگی می‌شود و به سمت کوهپایه‌ها در حال گسترش و امتداد است. در باغ عجیب همچنین غاری وجود دارد که پر از استالاکتیت و استالاگمیت است. اطراف غار زمانی محل زندگی انسان‌های اولیه بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوران ماقبل تاریخ و تاریخ تمدن اولیه، از موزه‌ی انسان‌شناسی این باغ دیدن کنید. این موزه شامل مجموعه‌‌ای از سکه‌ها و اشیای زینتی از دوره‌های قبل از روم و خود همان دوران (روم باستان) است. 

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه