پایتخت واقعی آبشار جهان، تنها در ۸۰ کیلومتری نیاگارا

مرتضی روحی
مرتضی روحی پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
پایتخت واقعی آبشار جهان، تنها در ۸۰ کیلومتری نیاگارا

همیلتون، شهری در کانادا با بیش از ۱۵۰ آبشار است با این حال شاید کمتر توریستی توجه‌اش به آن جلب شده باشد. در واقع باید آن را پایتخت آبشارهای جهان نامید. برای آشنایی بیشتر با آبشارهای همیلتون با کجارو همراه باشید.

 وقتی نوبت به آبشارهای آمریکای شمالی می‌رسد معمولا اولین چیزی که به ذهن مردم خطور می‌کند آبشار بزرگ و حیرت انگیز نیاگارا در مرز آمریکا و کانادا است.

اگرچه از شکوه و عظمت آبشار نیاگارا هرچه بگوییم کم گفته‌ایم اما بد نیست بدانید که تنها در فاصله ۸۰ کیلومتری غرب این آبشار دیدنی، شهری به نام  همیلتون قرار دارد که آن را منزلگاه آبشارهای دنیا می‌خوانند.

همیلتون درست به همان اندازه نیاگارا قابل‌توجه است اما اغلب نادیده گرفته می‌شود!

شهر همیلتون

شهر زیبای همیلتون در استان انتاریو در کانادا (Hamilton, Ontario, Canada) واقع در ساحل دریاچه انتاریو با بیش از ۱۵۶ آبشار در محدوده شهر، به شهر آبشارها شهرت دارد.

شهر همیلتون تا به امروز نسبت به هر شهر دیگری در جهان بیشترین آبشارهای شمارش و ثبت شده را در منظقه خود جای داده است.

با وجود اینکه هیچ آبشار واحدی در همیلتون ابعاد آبشار نیاگارا را ندارد (نیاگارا ۵۰ متر ارتفاع دارد و در هر دقیقه ۱۷۰ هزار متر مکعب آب از آن سرازیر می‌شود) اما در عوض دارای مجموعه‌ای متنوع از آبشارهای دیدنی متعدد و بی‌نظیر است.

این تعداد و فراوانی آبشارها در همیلتون به لطف قرار گرفتن آن در امتداد نیاگارا اسکارپ منت (Niagara Escarpment) است. خط الراسی قوسی شکل که در طول ناحیه دریاچه‌های بزرگ از ویسکانسین تا نیویورک گسترده شده است.

آبشارهای همیلتون

این خط الراس نتیجه سال‌ها فرسایش در امتداد گسلی بزرگ است و با توجه به‌شکل و موقعیت آن اغلب به‌عنوان "استخوان پشت" آمریکای شمالی (North America’s back bone) شهرت دارد.

تا همین اواخر حتی برای نیمی از ساکنان شهر تعداد واقعی آبشارهای شهر ناشناخته بود. اما در سال ۲۰۰۸ همه چیز تغییر کرد زمانی‌ که یکی از اهالی بومی شهربه نام کریس اکلوند (Chris Ecklund) شهر آبشارها را تاسیس کرد. شهر آبشارها در واقع سازمانی غیر انتفاعی با هدف شناساندن آبشارهای شهر است.

تا قبل از آن مردم محلی درتعطیلات آخرهفته از تعدادی از آبشارهای شهر به‌عنوان محلی برای پیک نیک و شنا استفاده می‌کردند. اما هیچکس با اطمینان نمی‌دانست که همیلتون چه سرمایه‌ایی را در اختیار دارد.

آبشارهای همیلتون

جی پل (Jay Poel) راهنمای داوطلب شهر آبشارها می‌گوید:

هیچ کس به‌درستی نمی‌دانست واقعا شهر چند آبشار دارد بنابراین یک گروه از ما از سازمان‌های مختلف گرد هم آمدند تا با فرستادن مردم به‌معنای واقعی کلمه هر نهری را در جستجوی آبشار دنبال کنند.

برای مدت زمان طولانی همیلتون به‌عنوان حیات خلوت انتاریو شناخته می‌شد به این علت که اکثر صنایع تولیدی در اینجا واقع شده‌اند اما شهر آبشارها در تلاش برای تغییر این نگرش است.

سازمان شهر آبشارها در حال گردآوری آمار و اطلاعات دقیق وتطبیق با آبشارهای محلی در وب‌سایت خود است. این اطلاعات شامل مواردی چون نقاط دسترسی، عکس‌ها، ارتفاع و تاریخچه هر آبشار است تا از این طریق مردم و بازدیدکنندگان بیشتری را برای دیدار از آبشارها تشویق کند.

آبشارهای همیلتون

به هر فردی که برای بار اول به این منطقه می‌رود پل، آبشار ۲۲ متری وبستر (Webster’s Falls) را پیشنهاد می‌دهد که یکی از بزرگترین آبشارهای شهر و بخشی از منطقه جرج ویلدرنس (Spencer Gorge Wilderness Area) است و شامل مسیرهای متعدد پیاده روی است. همچنین آبشار ۲۱ متری تیفانی (Tiffany Falls) با یک سکوی بسیار دیدنی.

پل می‌گوید که او در حال حاضر با رهبران و سیاستگذاران شهر کار می‌کند تا بتواند دسترسی به تعداد بیشتری از آبشارها را بهبود بخشد چراکه فعلا بیشتر آن‌ها از طریق مسیرهایی ابتدایی قابل دسترسی هستند.

آبشارهای همیلتون

هدف او ایجاد یک شبکه جامع و پیشرو است. او همچنین با انجام برنامه‌هایی مثل نورپردازی در تعطیلات آخر هفته و تعطیلاتی مثل جمعه مقدس (Good Friday) و روز سنت پاتریک (St. Patrick’s Day) در صدد جذب بازدیدکنندگان بیشتری است. امید او این است که مردم به‌صورت خودکار در برنامه سفر خود به نیاگارا همیلتون را هم قرار دهند.

آبشار

در همیلتون می‌توانید تجربه‌ایی بسیار نزدیک و شخصی از آبشار را به‌دست آورید چیزی که واقعا در نیاگارا وجود ندارد. بدون شک این شهر برای دوست‌داران طبیعت بسیار دیدنی و بی‌نظیر است و سفر به منطقه اونتاریو برای دیدار از نیاگارا بدون دیدار از آبشارهای همیلتون کامل نمی‌شود.  

مطالب مرتبط:

دیدگاه