چه زمانی به چین سفر کنیم؟ (قسمت دوم)

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده پنجشنبه، ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
چه زمانی به چین سفر کنیم؟ (قسمت دوم)

کشور چین با شرایط آب‌و‌هوایی متنوع هرساله میزبان گردشگران بسیاری است. با کجارو همراه شوید تا با شرایط جوی چین و شرایط حاکم بر سفر در هر فصل آشنا شوید.

تابستان (ژوئن- آگوست)

ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست (تیر، مرداد و شهریور) گرم‌ترین ماه‌های سال در چین هستند و دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد در این ماه‌ها دمایی نرمال و غالب است. البته نواحی کوهستانی و شهرهای واقع در نواحی شمالی کشور چین درجه حرارت‌های کمتری را در تابستان تجربه می‌کنند و اگر مناطق خنک‌تر مدنظر شما است بهتر است به این نواحی سفر کنید.

در طول مدت تابستان تفریحات آبی و سواحل چین به‌دلیل برخورداری از نور خورشید و هوای گرم مطلوب بیشتر مورد توجه گردشگران است. همچنین تور کروز در رود یانگ تسه، تورهای تفریحی در چمن‌زارها و به طورکلی طبیعت‌گردی در این موقع از سال از فعالیت‌های محبوب بیشتر گردشگران است. شهرهای گدلین، مغولستان داخلی، سین کیانگ، لهاسا، سانیا و رود یانگ‌تسه در طول تابستان بیشترین بازدید را در میان گردشگران دارند.

بهترین زمان بازدید از نواحی کوهستانی، مناطق شمالی چین، مغولستان داخلی، منطقه تبت، در طول تابستان است که هوا گرم و شرایط جوی مساعدی حاکم است. در زمستان سفر به این مناطق به‌دلیل سردی هوا و بارش‌های فصلی دشوار خواهد بود. شلوغ‌ترین زمان‌های سفر در ماه‌های جولای و آگوست (مرداد و شهریور) به‌دلیل تعطیلی دانش‌آموزان در چین، گردشگران چینی هم به انبوه گردشگران بین‌المللی افزوده می‌شوند و در نتیجه این دو ماه از شلوغ‌ترین ماه‌های بخش گردشگری در چین هستند. علاوه بر اینکه هزینه‌ها افزایش می‌یابند، بلیط‌های هواپیما، قطار و به‌طور کلی بخش حمل و نقل عمومی با افزایش قابل‌توجه در تقاضا روبه‌رو می‌شوند و ممکن است تهیه بلیط در این بخش‌ها کمی دشوار باشند. هتل‌ها نیز معمولا در این دو ماه پر از مسافران چینی و گردشگران خارجی هستند. پس اگر قصد سفر به چین در ماه‌های جولای و آگوست را داشتید حتما با برنامه‌ریزی قبلی اقدام به سفر کنید.

بارش‌ها و طوفان‌های تابستانه

بارش‌های شدید و طوفان‌های گرمسیری تابستانه بدون شک بخش ناخوشایند سفر به چین در تابستان هستند. در زمان وقوع این بارش‌ها و گاهاً وقوع طوفان‌های شدید تورهای کروز در رودها، تفریحات آبی و بسیاری دیگر از تفریحات فضای باز تعطیل می‌شوند و در نتیجه برنامه سفر گردشگران دچار بی‌نظمی می‌شود. بهتر است در سفرهای تابستانه به چین پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی بلند مدت را در شهر مقصد خود کنترل نمائید تا بهترین استفاده را از مدت زمان سفر خود بتوانید داشته باشید. به‌طور کلی در نواحی جنوب شرقی چین و مناطق کوهستانی بیشترین شدت بارش‌های تابستانه را خواهند داشت که گاهی هم منجر به وقوع سیل خواهند شد. البته این میزان بارش‌ها در هنگ‌کنگ و شیان هم قابل‌توجه است.

چین

هنگ کنگ در آستانه بارش تابستانه

در گولین بارش‌ها کمی زودتر از موعد آغاز می‌شود و اوج بارش‌ها در اوایل ماه ژوئن (تیر) است. در شانگهای اوج بارش‌ها در اوج بارش‌ها در اواخر ماه ژوئن (تیر) است و در ماه‌های جولای و آگوست هم میزان بارش‌ها قابل‌توجه خواهد بود. در شیان در ماه جولای (مرداد) اوج بارش‌ها است ولی نه به‌شدت دیگر مناطق چین. در پکن در اواخر ماه جولای (اواخر مرداد) اوج بارش‌های تابستانه است و در ماه آگوست (شهریور) هم این بارش‌ها ادامه خواهد داشت ولی با شدت کمتری. چنگدو هم وضعیتی مشابه پکن دارد ولی با این تفاوت که میزان بارش‌ها بسیار بیشتر از پکن است. در هنگ‌کنگ وضعیت کلی با سایر مناطق تفاوت دارد. در ماه آگوست (شهریور) اوج بارش‌ها اتفاق می‌افتد به‌علاوه اینکه در مدت زمان مه – سپتامبر (خرداد - مهر) طوفان‌های گرمسیری هم این شهر را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد. در سانیا مدت بارش‌های تابستانه کمی طولانی‌تر از مناطق دیگر است و در بازه زمانی ماه مه - ماه اکتبر (خرداد-آبان) شاهد بارش‌های تابستانه خواهید بود و اوج بارش‌ها در ماه سپتامبر (مهر) است ولی به‌طور کلی میزان بارش‌ها در مقایسه با هنگ‌کنگ کمتر خواهد بود.

زمستان فصل کم سفر چین

از ماه نوامبر تا اوایل ماه مارس (آذر- فروردین) به‌دلیل سردی هوا، شمار گردشگران در چین به‌شدت کاهش می‌یابد و فصل کم‌رونقی در بخش گردشگری محسوب می‌شود ولی سفر در این زمان مزایایی هم خواهد داشت و آن بهره‌مندی از قیمت‌های پایین هتل‌ها و وسایل نقلیه عمومی است.

چین

دیوار چین در یک روز برفی

اوایل فصل بهار

بسیاری از گردشگران اوایل فصل بهار را به‌دلیل مناظر شگفت‌انگیزی که شکوفه‌های بهاری خلق می‌کنند انتخاب می‌کنند ولی جالب است بدانید که وضعیت آب و هوایی در اوایل بهار در مناطق مختلف چین بسیار متفاوت است. اگر مقصد شما شهرهای جنوبی چین باشد باید بدانید که در اوایل بهار (اوایل ماه مارس یا فروردین) هوایی گرم و شرجی از مشخصه‌های ویژه این مناطق خواهد بود و به همین دلیل باز شدن گل‌ها و شکوفه‌ها هم کمی زودتر از سایر مناطق اتفاق می‌افتد ولی در مناطق شمالی چین هوایی بهاری را می‌توانید تجربه کنید.

چین

مزرعه گل‌های کلزا در فصل بهار

اواخر پاییز

اگر از آن دسته مسافران علاقه‌مند به زیبایی‌های فصل پاییز هستید و از رنگ‌های پائیزی طبیعت لذت می‌برید اواخر فصل پاییز (نوامبر یا آذر) بهترین زمان برای مشاهده جلوه‌های پاییز خواهد بود و در تمام مناطق چین طبیعت رنگ‌های پائیزی خود را نمایان می‌کند.

چین

کوهستان زرد در یک غروب پاییزی

بهترین زمان سفر به مناطق جنوبی چین فصل پاییز است که می‌توانید روزهایی گرم را بدون بارش‌های چشمگیر تجربه کنید. اگر مقصد شما شهرهای جنوبی چین است بهتر است اواخر پاییز را به‌جای اوایل بهار برای سفرتان انتخاب کنید که هوایی دلپذیرتر و شرایط جوی مساعدتری را در طول سفر خود تجربه کنید. کوهستان هونگ شان، دره جیو ژایگو، شهر پکن و شهر کونمینگ از مقاصد مناسب سفر در فصل پاییز هستند.

چین

دره جیوژایگو در فصل پاییز

فصل زمستان

چین

منطقه کوهستانی هونگ شان در یک روز برفی

فصل زمستان (دسامبر- فوریه (دی – اسفند)) اگرچه ویژگی‌های خاص خودش را نظیر مناظر زیبای زمستانی، ورزش‌های زمستانی، قیمت‌های بسیار مناسب و مقرون به‌صرفه کلیه هتل‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی و امور گردشگری دارد ولی به‌دلیل برودت هوا و شرایط نامساعد جوی خیلی مورد استقبال گردشگران نیست و به همین دلیل کمترین میزان سفرها به چین متعلق به فصل زمستان است. پیست‌های اسکی در مناطق مختلف و فستیوال‌های سنتی و بین‌المللی گوناگون از جذابیت‌های سفر به چین در زمستان هستند ولی معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین فستیوال زمستانی، فستیوال برف و یخ هاربین است که هر ساله در فصل زمستان برگزار می‌شود و سازه‌های یخی شگفت‌انگیز نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

چین

فستیوال برف و یخ هاربین

اگر می‌خواهید در زمستان به چین سفر کنید و از شرایط نامساعد جوی هم کمی دور باشید می‌توانید به جزیره هاینان سفر کنید و از ساحل زیبای سانیا لذت ببرید. همچنین منطقه هنگ‌کنگ هم زمستانی معتدل دارد. به‌طور کلی مناطق جنوبی چین با زمستان‌های معتدل به‌همراه باران‌های گرمسیری برای سفر به چین در فصل زمستان مناسب هستند. پکن، هاربین، هنگ‌کنگ و سانیا از مناطق مناسب سفر در زمستان محسوب می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع chinahighlights

دیدگاه