زیباترین صومعه های بلغارستان؛ از ریلا تا گلوژین

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
زیباترین صومعه های بلغارستان؛ از ریلا تا گلوژین

از دیدن بزرگ‌ترین و زیباترین صومعه‌های بلغارستان لذت ببرید و سفری خاطره‌انگیز را رقم بزنید. در ادامه مقاله شما همراهان همیشگی کجارو را با برخی از زیباترین صومعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بلغارستان آشنا می‌کنیم.

 مذهب بخش مهمی از هویت ملی بلغارستان را تشکیل می‌‌‌‌‌‌دهد. اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید بیشتر فرهنگ این کشور را درک کنید، دیدن صومعه‌‌‌‌ها بخش مهمی از سفر شما خواهد بود. بلغارستان دارای صومعه های جالب با قدمت تاریخی بالا است. صومعه ریلا، صومعه باچکووو، صومعه تروای و نمونه‌های زیبای دیگری که در ادامه با آن‌ها آشنا می شوید.

صومعه ریلا

صومعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ریلا بلغارستان

یونسکو این صومعه را به‌عنوان بزرگ‌ترین صومعه بلغارستان تحت حفاظت خود قرار داده است، این صومعه در نزدیکی صوفیه قرار دارد. این بنا بیش از ۱۰۰۰ سال پیش توسط سنت ایوان در ریلا تاسیس شد، ازاین‌رو نام آن را ریلا گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

در بازدید از موزه صومعه به صلیب رفیعال، صلیب مصنوعی چوبی با ۱۰۴ منظره از کتاب مقدس و ۶۵۰ مینیاتوری که روی آن کار شده بر می‌خورید، که نمی‌‌توانید نسبت به آن بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌تفاوت باشید. راهبی که این صومعه را بنا کرد، رافائیل، از شیشه‌‌‌‌های درشت برای انجام کارهای ظریف خود استفاده کرد. در این صومعه محل ساده‌‌‌‌‌‌ای برای اقامت یک شبه در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

صومعه باچکووو

صومعه باچکووو بلغارستان

باچکوو، دومین صومعه بزرگ بلغارستان است که در نزدیکی شهر پلوودیف در کوه‌‌‌‌‌‌‌های رودوپ واقع شده است. هر ساله در روز ۱۵ اوت هزاران نفر به سوی این صومعه حرکت می‌کنند تا در مراسم مخصوص مری حضور داشته باشند. هنگامی که از صومعه بازدید کردید، مسیر خود را به سوی کوه‌‌ها ادامه دهید. این مسیر شما را به چند کلیسای زیبا در جنگل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند، که یکی از آن‌ها از سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بریده شده ساخته شده است.

صومعه تروای

صومعه تروای بلغارستان

سومین صومعه بزرگ بلغارستان در کوه استارا پلینایا نزدیک شهر ترواآن قرار دارد. تقریبا قدمتی ۴۰۰ ساله دارد اما ظاهر آن بسیار خوب حفظ شده است. این صومعه در یک منطقه مشهور تولید آلوی خشک واقع شده است پس هیچ جای تعجبی ندارد که راهبان در صومعه به تقطیر الکل بپردازند. اتاق‌‌هایی برای گردشگران و زائران وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شب را در آن بگذرانند.

صومعه خشکانوف

صومعه خشکانوف بلغارستان

این صومعه در شمال بلغارستان، جایی که انقلابیون در قرن نوزدهم به‌طور مخفیانه برای سازماندهی جنبش آزاد‌‌‌‌سازی بلغارستان جمع می‌شدند ساخته شده است. معماری داخلی شگفت‌انگیز صومعه را مشاهده کرده و سپس به مشاهده اطراف آن بپردازید. غار باچو کیرو (تورهایی برای راهنمایی وجود دارد) با مسیر عشق را از دست ندهید (از ورودی غار شروع کرده و نشانه‌های چوبی را تا تپه دنبال کنید تا به منظره شگفت‌انگیزی برسید). 

صومعه سنگی ایوانوف

صومعه سنگی ایوانوف بلغارستان

این مجموعه سنگی محافظت شده توسط یونسکو شامل کلیساها، کلیساهای کوچک و صومعه‌ها به‌راحتی به یکی از برجسته‌ترین نقاط گردشگری بلغارستان تبدیل شده‌اند. آن‌ها در نزدیکی شهر روس (نزدیک مرز بلغارستان-رومانی) قرار دارند. در داخل برخی از غارها، هنوز هم می‌توان نقوش مدرن باقی‌مانده را مشاهده کرد. کلیسای سنگی ایوانوف در حال حاضر یک مکان گردشگری بوده و دیگر راهبان در آن آموزش نمی‌بینند.

صومعه روژن

صومعه روژن بلغارستان

صومعه روژان بین امپراتوری‌های قدرتمند ملنیک (منطقه‌ای بزرگ متشکل از سازه‌های شگفت‌انگیز) قرار دارد. این صومعه تنها ۴ مایل (۷ کیلومتر) با کوچک‌ترین شهر بلغارستان یعنی ملنیک فاصله دارد. چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز و احساس آرامشی عمیق در این منطقه در انتظار شما است.

صومعه الادزا

صومعه الادزا بلغارستان

صومعه الادزا یک ساختمان اشرافی است که در نزدیکی ساحل (۲ مایل / ۳ کیلومتر فاصله از تفریح‌گاه شن‌های طلایی و ۱۰ مایل / ۱۷ کیلومتر فاصله از شهر وارنا) ساخته شده است. نام آن ترکیه‌ای و به‌معنای «رنگی» است. پیش‌بینی می‌شود که در تابستان آینده یک فیلم درباره تاریخ صومعه در شب‌های زیبای این صخره‌ها ساخته شود.

صومعه گلوژین

صومعه گلوژین بلغارستان

صومعه گلوژین در زمره بزرگ‌ترین، پربازدیدترین یا قدیمی‌ترین صومعه‌های بلغارستان قرار نمی‌گیرد. اما می‌تواند قلب هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود کند، این صومعه در بالای یک تپه قرار گرفته و منظره‌ای زیبا ایجاد کرده است. این صومعه تقریبا قدمتی ۷۰۰ ساله داشته و دارای نمادهای قرن‌های گذشته و نقاشی‌های قدیمی است.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه