بخش هایی از برج و باروی قلعه کهنک در خراسان جنوبی کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
بخش هایی از برج و باروی قلعه کهنک در خراسان جنوبی کشف شد

بخش‌هایی از برج و باروی قلعه کهنک و فضاهای جانبی آن، در فصل پنجم کاوش کارآموزی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه بیرجند در محوطه باستانی کهنک سربیشه واقع در خراسان جنوبی کشف شد. 

محمد فرجامی، سرپرست فصل پنجم کاوش آموزشی باستان‌شناسی در محوطه کهنک سربیشه امروز از کشف بخش‌هایی از یرج و باروی قلعه کهنک در بیرجند خراسان جنوبی خبر داد. 

به گفته‌ی وی، این سازه های معماری مربوط به دوره های سلجوقی تا ایلخانی است و مصالح غالب شامل چینه، لاشه سنگ، خشت، ملات گل و گچ است.

قلعه کهنک

در این فصل از کاوش‌ها یک آجر تراش با نقش ترکیبی بدن شیر و سر انسان مربوط به دوره سلجوقی، اشیای مختلفی از قبیل مهره‌های سنگی و لعابی، اشیا مفرغی، الوارهای مربوط به سقف فضاهای معماری، چند ظرف سفالی مربوط به قرون ششم و هفتم هجری و ... به دست آمد. در این فصل دانشجویان در یک ترانشه، کاوش آموزشی را در بخش مرکزی محوطه و محل معروف به قلعه کهنک به پایان رساندند.

فرجامی گفت:

ترانشه ایجاد شده در ابعاد ۸ در ۱۰ متر از جمله ادامه فعالیت‌های باستان‌شناسی فصل چهارم شمرده می‌شود. در کاوش‌های صورت گرفته در این ترانشه، سازه‌های معماری مربوط به قرون سوم و چهارم هجری و دوران میانه اسلامی و قطعات سفال مربوط به این دوران است.

فصل پنجم کاوش آموزشی باستان‌شناسی در محوطه کهنک سربیشه به سرپرستی مشترک محمد فرجامی و علی زارعی با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با هدف آموزش شیوه‌های کاوش باستان‌شناسانه به دانشجویان گروه باستان‌شناسی دانشگاه بیرجند انجام می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه