سنتور، ساز خوش نوای پارسی

علیرضا کیخا | پنجشنبه, ۱۸ خرداد ۹۶ ساعت ۲۳:۳۰

سنتور یکی از سازهای اصیل ایرانی است که نمونه‌های زیبایی از آن در موزه موسیقی ایران به نمایش در آمده است. با گزارش تصویری کجارو از این موزه همراه باشید.

موزه موسیقی ایران یکی از موزه‌های تخصصی در تهران است که در آن سازهای موسیقی ایرانی، نحوه ساخت آن‌ها، نوای هرکدام از آن‌ها (با استفاده از اپلیکیشن موزه) و روند رشد دستگاه‌های پخش کننده موسیقی به نمایش در آمده است. در این گزارش با هم نگاهی به سنتور‌های به نمایش در آمده در موزه موسیقی ایران می‌اندازیم. این سازهای زیبا و خوش نوا در طبقه هم کف موزه موسیقی و بخش سازهای زهی به نمایش در آمده‌اند. با تصاویر و توضیحات کجارو از این بخش از موزه موسیقی ایران همراه باشید.

سنتور - موزه موسیقی ایران

سنتور یکی از سازهای زهی - کوبه‌ای اصیل ایرانی است که شکلی ذوزنقه‌ای دارد و با ضربه‌های دو زخمه بر روی سیم‌های آن نواخته می‌شود.

سنتور - موزه موسیقی ایران

متداول‌ترین نوع سنتور دارای ۷۲ سیم است که در دسته‌های ۴ تایی به ۱۸ دسته افقی تقسیم می‌شوند.

سنتور - موزه موسیقی ایران

این ساز که نوایی بسیار زیبا دارد، از قدیمی‌ترین سازهای ایرانی است که قدیمی‌ترین نشانه به جای مانده از آن در سنگ‌تراشی‌های آشور و بابلی‌ها، مربوط به قرن ششم پیش از میلاد مشاهده شده است. 

سنتور - موزه موسیقی ایران

ساز سنتور از ایران به کشورهای دیگر هم راه یافته است. این ساز در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای‌، در آلمان و اتریش مک پر، در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در آمریکا زیتر نامیده می‌شود که هر کدام از این سازها شباهت‌هایی با سنتور اصیل ایرانی دارند.

سنتور - موزه موسیقی ایران

سنتور امروزه از چوب گردو ساخته می‌شود، اما در گذشته از چوب‌های فوفل و آزاد هم ساخته می‌شده است.

سنتور - موزه موسیقی ایران

نوازندگی سنتور به وسیله دو چوب نازک انجام می‌شود که به آن‌ها مضراب یا زخمه می‌گویند.

سنتور - موزه موسیقی ایران

از معروف‌ترین نوازنده‌های سنتور در ایران می‌توان به محمد صادق خان، پشنگ کامکار، پرویز مشکاتیان، حبیب سماع حضور و فرامرز پایور یاد کرد.

سنتور - موزه موسیقی ایران

اگر قصد دارید با این ساز بیشتر آشنا شوید و نمونه‌های با ارزشی از آن را از نزدیک ببینید، حتما به موزه موسیقی ایران سر بزنید. اگر تجربه حضور در این موزه را دارید، نظر خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه