۲۴ حقیقت باورنکردنی در مورد اقیانوس‌های جهان (قسمت اول)

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی چهار شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
۲۴ حقیقت باورنکردنی در مورد اقیانوس‌های جهان  (قسمت اول)

اقیانوس‌ها بخش عظیمی از کره زمین را تشکیل می‌دهند که محل زندگی موجودات بسیار است. این پیکره بزرگ با رمز و رازهایی که دارد، پیوسته دانشمندان بسیاری را درگیر خود کرده است. در این بخش از کجارو قصد داریم حقایقی از اقیانوس‌ها که قبلا نمی‌دانستید را توضیح دهیم.

اقیانوس‌ها یکی از قابل تامل‌ترین بخش‌های کره زمین هستند که سالانه تحقیقات بسیاری در زمینه‌های مختلف در مورد آن‌ها انجام می‌شود. در سال ۲۰۰۸ مصادف با روز جهانی اقیانوس که در ۸ ژوئن هر سال برگزار می‌شود مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد آب کره زمین متعلق به اقیانوس‌ها است و بخش کمی از آن‌ها در یخچال‌های طبیعی وجود دارد و تنها درصد اندکی از آن روی خشکی موجود است. هدف از این روز برنامه‌ریزی‌‌های مشخص سالانه و ترویج محافظت از ۵ «اقیانوس آرام» (Pacific Ocean)، «اطلس» (Atlantic Ocean)، «هند» (Indian Ocean) و «اقیانوس منجمد جنوبی» (Southern Ocean) و «شمالی» (Arctic Ocean) است. اگر در مورد این بخش پر رمز و راز کره زمین اطلاعات کمی دارید، با ما همراه باشید تا ۲۴ واقعیت باورنکردنی در مورد اقیانوس‌ها را برای شما شرح دهیم.

۱. آبی بودن دریا به‌علت جذب نور خورشید است

ابی بودن اقیانوس

از دیدگاه عمومی آبی بودن دریا به‌خاطر انعکاس رنگ آبی آسمان در آب است ولی این یک باور غلط است. نور خورشید از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش تشکیل شده است که به‌ترتیب طول موج از قرمز به بنفش کم می‌شود.

علت آبی بودن دریا به‌دلیل جذب نور خورشید در آب است و آب دریا به‌شدت رنگ‌هایی که دارای طول موج بسیار مانند قرمز هستند را به خود جذب می‌کند و در نتیجه نور آبی که در آخرین طیف قرار دارد کمتر جذب می‌شود و ما به همین دلیل آن را آبی می‌بینیم.

حال ممکن است این سوال پیش آید که چرا آب داخل یک لیوان آبی نیست؟! حجم آب در جذب نور بسیار مهم است و هر چقدر این حجم بیشتر باشد رنگ آن آبی‌تر است.

ابی بودن اقیانوس

۲. اقیانوس‌ها محل نگهداری حجم بالایی از مسیر اینترنت‌‌اند

کابل های اینترنت در اقیانوس

۹۹ درصد از حجم داده‌های اینترنت از طریق کابل‌های زیر دریایی که در اقیانوس‌ها قرار دارد منتقل می‌شود. مراحل نصب این کابل‌ها زمان‌بر، خسته کننده و بسیار پرهزینه است.

تعداد این کابل‌ها بسیار است و هرگونه آسیب به بخشی از آن‌ها منجر به اختلال در سیستم شبکه‌ای می‌شود و مراحل تعمیر و بررسی خطوط آسیب دیده بسیار زمان‌بر است.

کابل های اینترنت در اقیانوس

در گذشته ابزارهای ماهیگیری و لنگر کشتی‌ها باعث آسیب جدی کابل‌ها می‌شد به این دلیل آن‌ها را تا جای ممکن در عمیق‌ترین بخش بستر دریا قرار می‌دهند. امروزه مورد دیگری این کابل‌ها را تهدید می‌کند و آن هم حمله کوسه‌ها به کابل‌ها است.

دلیل مشخصی برای این موضوع وجود ندارد ولی بر این باورند که به‌دلیل وجود جریانات مغناطیسی در داخل کابل‌ها، کوسه‌ها تصور می‌کنند که طعمه خود در داخل این کابل‌ها قرار دارد و به آن‌ها حمله می‌کنند.

۳. عمق اقیانوس‌ها فراتر از تصور ماست

عمق اقیانوس‌ها

عمق اقیانوس‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم، عمیق‌ترین عمق اقیانوس ۱۱,۰۳۴ متر است که برای درک این عمق به مقایسه‌های می‌پردازیم. حداکثر عمقی که غواصان تفریحی می‌توانند شنا کنند ۴۰ متر است.

رکورد بیشترین عمق در ورزش freediving نزدیک به ۲۵۳ متر بوده است. برج ایفل ۳۰۱ متر است و در مقابل عمق اقیانوس‌ها بسیار ناچیز است. ۱۰۰۰ متر حداکثر عمق نور در اقیانوس‌ها است. ۳,۶۸۸ متر میانگین عمق اقیانوس است و ارتفاع کوه اورست ۸,۸۵۰ متر است.

عمق اقیانوس‌ها

۱۰,۸۹۸ عمقی بود که «جیمز کامرون» (James Cameron) در سال ۲۰۱۲ به آن دست یافت. ۱۰,۹۹۴ متر را «دان والش» (Don Walsh) با همکارش رکورد زدند و در نهایت ۱۱۰,۳۴ متر عمیق‌ترین عمق اقیانوس شناخته شده است که به «درازگودال ماریانا» (Mariana Trench) معروف است. حالا تصور شما از عمق اقیانوس چقدر است؟!

عمق اقیانوس‌ها

۴. وجود صدا در عمیق‌ترین بخش اقیانوس‌ها

صدا در عمیق‌ترین بخش اقیانوس‌ها

همه بر این باورند که ساکت‌ترین قسمت از کره زمین اعماق اقیانوس‌ها است. آیا اگر کشتی از عمیق‌ترین بخش اقیانوس بگذرد صدای آن به بخش‌های دیگر می‌رسد؟

تحقیقات جدیدی که در درازگودال ماریانا، عمیق‌ترین بخش از اقیانوس‌های جهان انجام شده است؛ صدای نهنگ‌ها، زمین‌لرزه، طوفان‌ها و حتی کشتی‌هایی که در فواصل دور عبور کرده‌اند توسط دستگاه‌های فرستاده شده در آن عمق ضبط شده است.

صدا در عمیق‌ترین بخش اقیانوس‌ها

آن‌ها میکروفون خاصی را به اعماق اقیانوس‌ها فرستاده‌اند و صداهای دریافتی را ضبط و بررسی کردند و متوجه صداهایی در عمیق‌ترین بخش اقیانوس شده‌اند که بشر فکر آن را نمی‌کرد.

صدا در عمیق‌ترین بخش اقیانوس‌ها

۵. وجود رودخانه و دریاچه‌ها در اعماق اقیانوس‌ها

رودخانه و دریاچه‌ها در اعماق اقیانوس‌ها

یکی از حقایق عجیب در دنیای زیر آب و در اعماق اقیانوس‌ها وجود رودخانه و دریاچه‌ها است که باورنکردنی است. همان طور که سطح دریا مجموعه‌ای از کوه‌ها، تپه‌ها و گودال‌ها را در خود جای داده است سطح زیر آب هم همین گونه است.

نشست زمین باعث به وجود آمدن بخش‌هایی در سطح اقیانوس می‌شود که رفته رفته این بخش‌ها با آب شیرین پر می‌شوند و از آنجا که تفاوت چگالی بین آب شور و شیرین وجود دارد بنابراین آب شور در بخش پایین‌تر قرار می‌گیرد و باعث ایجاد دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی می‌شود که حتی به مانند سطح دریا دارای موج هستند.

رودخانه و دریاچه‌ها در اعماق اقیانوس‌ها

۶. ۲۰ میلیون تن طلای غیرقابل دسترس در اقیانوس‌ها وجود دارد

طلای غیرقابل دسترس در اقیانوس‌ها

حجم بسیاری از طلای کره زمین در اعماق اقیانوس‌ها قرار دارد و به‌ازای یک تن از سنگ اقیانوس‌ها ۱۳ گرم طلا وجود دارد. دسترسی به طلای موجود در اقیانوس‌ها بسیار سخت است و برای دسترسی به آن نیاز به استخراج و ابزارهای لازم برای اکتشاف آن در زیر آب است.

در حال حاضر احداث معدن در زیر آب و مراحل آن بسیار پرهزینه و مقرون به‌صرفه نیست.

۷. اطلاعات ما از کف اقیانوس‌ها کمتر از ۰.۰۵ درصد است

اطلاعات اندک بشر در مورد اقیانوس

اقیانوس‌ها نیروی حیاتی زمین هستند که ۷۰ درصد از سطح زمین را تشکیل داده‌اند و منبعی برای رزق و روزی، تجارت، حمل و نقل و همچنین الهام‌بخش بشر بوده‌اند با همه این موارد ۹۵ درصد از آن شناخته نشده و غیرقابل دید بشر بوده است.

اکتشافات بسیاری از نقشه‌برداری، تحقیقات بیولوژیکی و جنبه‌های باستان‌شناسی از اقیانوس‌ها توسط تیم‌های تحقیقاتی صورت گرفته است ولی بسیاری از موارد به‌صورت رمز و راز باقی‌مانده‌ است.

اطلاعات اندک بشر در مورد اقیانوس

شاید ما فکر کنیم اطلاعات ما از کف اقیانوس‌ها خیلی بیشتر از ماه و مریخ است ولی این اشتباه است؛ زیرا سطح آن‌ها آبی وجود ندارد و ماهواره‌ها بهتر می‌توانند به بررسی سطح آن بپردازند و امواج رادیویی در آنجا مسدود نمی‌شوند.

اطلاعات اندک بشر در مورد اقیانوس

۸. بزرگترین آبشار زیر آبی، در اقیانوس اطلس قرار دارد

اقیانوس

بزرگترین آبشار زیرآبی جهان در تنگه دانمارک در بین گرینلند و ایسلند با ارتفاع ۳,۵۰۵ متر قرار دارد که اقیانوس منجمد شمالی را به شمال اقیانوس اطلس متصل می‌سازد. علت ایجاد این آبشار به‌دلیل تفاوت دمای آب در بخش شرقی و غربی آن است که آب بخش شرقی بسیار سردتر است.

وقتی حجم عظیمی از این آب‌ها با تفاوت چگالی بالا بهم تلاقی می‌کنند آب سرد با چگالی بیشتر به‌سمت پایین می‌رود و آب گرم در بالا قرار می‌گیرد و باعث ایجاد آبشار زیر آبی می‌شود.

۹. نحوه زندگی دو سوم موجودات دریایی در اقیانوس‌ها ناشناخته‌ است

اطلاعات اندک از موجودات دریایی

حجم و فشار زیاد آب در اقیانوس‌ها اکتشافات زیر دریایی را محدود می‌کند و همین امر باعث می‌شود تنها یک سوم از نحوه زندگی موجوداتی که در دریا زندگی‌ می‌کنند را بدانیم و همین احتمال باعث می‌شود تا بسیاری از موجودات که در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند چه آن‌هایی که ریز هستند و چه آن‌هایی که غول‌پیکر و عظیم‌اند ناشناخته باقی بمانند. اما محققان سالانه نزدیک به ۲۰۰۰ گونه جدید را مورد بررسی و اکتشاف قرار می‌دهند.

اطلاعات اندک از موجودات دریایی

اطلاعات اندک از موجودات دریایی

۱۰. اقیانوس آرام توسط فردیناند ماژلان نامگذاری شده است

نام گذاری اقیانوس ارام

«فردیناند ماژلان» (Ferdinand Magellan) دریانورد پرتغالی و نخستین فردی بود که از سمت غرب اروپا به‌سمت آسیا رفت و در اقیانوس آرام کشتی راند و اولین نفری بود که رهبری ناوگان دریایی را برای دور زدن زمین عهده دار شد. «آرام» نامی بود که ماژلان برای این اقیانوس آرام به‌خاطر سکون و آرامشش گذاشت.

نام گذاری اقیانوس ارام

مطالب مرتبط:

منبع Mental Floss

دیدگاه