نکاتی که پیش از سفر به نخجوان باید بدانیم

کسری مجیدی
کسری مجیدی پنجشنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
نکاتی که پیش از سفر به نخجوان باید بدانیم

امروزه نخجوان مقصدی کمتر شناخته‌شده ولی جذاب نزد گردشگران جهان، به‌ویژه هموطنان‌مان محسوب می‌شود. در مورد نخجوان نکاتی وجود دارد که باید قبل از سفر بدانید.

نخجوان به‌عنوان منطقه‌ای خودمختار از توابع کشور آذربایجان، در همسایگی شمالی کشورمان قرار گرفته است. این سرزمین که از تاریخی کهن و پر چالش برخوردار است، پس از کش‌مکش‌های فراوان در سال ۱۹۲۴ به‌صورت جمهوری خودمختار درآمد؛ در حالی که کماکان در بسیاری از موارد تحت تبعیت از کشور آذربایجان است. به هر حال نخجوان امروزه با جمعیت نیم میلیونی و جاذبه‌های کوچک و بزرگ خود مقصدی کمتر شناخته‌شده، اما مناسب برای علاقه‌مندان محسوب می‌شود.

با این مقدمه، به سراغ برخی از قوانین و نکات لازم برای سفر به این منطقه رفته‌ایم.

شهر نخجوان

آب و هوا را در نظر بگیرید

این منطقه به‌دلیل قرارگیری در فلات ایران، از ارتفاع زیادی برخوردار نیست. از طرفی آب و هوای سرد و خشک زمستان‌های نخجوان موجب می‌شود که گردشگران در اواخر فصل بهار تا اوایل پاییز که آب و هوای معتدل‌تری در این منطقه برقرار است، به آن سفر کنند.

زمان‌بندی درستی انجام دهید

طبیعت نخجوان

علاوه بر در نظر گرفتن شرایط جوی، از آنجایی که نخجوان منطقه‌ی خیلی بزرگی نیست، برای سفر به آن تنها ۳ یا ۴ روز کفایت می‌کند. قبل از سفر فهرستی از جاذبه‌ها تهیه کنید تا با توجه به موقعیت هتل خود بهترین زمان‌بندی را برای سفر خود داشته باشید.

وضعیت دسترسی به این منطقه را بدانید

قطار نخجوان

علاوه بر مسیر زمینی که از ایران به این منطقه امکان‌پذیر است، روزانه ۳ تا ۶ پرواز مستقیم از شهر باکو به نخجوان صورت می‌گیرد. همچنین چندین قطار از کشورهای همسایه، به مقصد این منطقه راهی می‌شوند. در نتیجه در سفر به شهر باکو، می‌توانید سفر به نخجوان را نیز تجربه کنید.

هتلی مناسب خود پیدا کنید

با جست‌و‌جو در اینترنت می‌توانید هتلی مناسب برای سفر خود انتخاب کنید. نخجوان از هتل‌های نسبتا خوبی برخوردار است. تنها باید با توجه به نیازهای سفر خود یکی از آن‌ها را در نظر بگیرید. با پیشرفت تکنولوژی به‌راحتی شرایط هتل‌ها را از قبیل جدیدالتاسیس بودن، مرکز شهر بودن یا اقتصادی بودن، مقایسه کنید و مطابق با سلیقه‌ی خود انتخابی مناسب انجام دهید.

پول خود را تبدیل کنید

واحد پول منات

از آنجایی که نخجوان در بسیاری از موارد تابع کشور آذربایجان است، واحد پول آن نیز «منات آذربایجانی» (Azerbaijani New Manat) است. هر واحد از این پول تقریبا برابر با ۲ هزار تومان است.

فروشگاه‌های این منطقه دلار را نیز به‌راحتی می‌پذیرند، اما بهتر است برای جلوگیری از ضررهای کوچک و بزرگ احتمالی پول خود را در همان مبدا به واحد منات تبدیل کنید.

زبان را سخت نگیرید!

مردم نخجوان

زبان رسمی این منطقه ترکی آذری است و مردم آن به‌ندرت می‌توانند با زبان انگلیسی صحبت کنند. حتی شاید به‌سختی بتوان کارمندان هتلی را پیدا کرد که بتوانند به این زبان تکلم کنند! از طرفی به‌دلیل همسایگی نخجوان با کشورمان، زبان فارسی نیز در این کشور کم‌وبیش راه پیدا کرده است و به همین دلیل ایرانیان به مشکل خاصی بر نخواهند خورد. به اقتضای موقعیت جغرافیایی نخجوان، زبان‌های روسی، ارمنی و ترکی استانبولی دیگر زبان‌هایی هستند که در این منطقه تکلم می‌شوند.

تجهیزات لازم را همراه داشته باشید

جاده نخجوان

برای آخرین مورد به تجهیزات مورد نیاز می‌رسیم. از آنجایی که این منطقه از آثار باستانی، موزه و همچنین طبیعتی زیبا در گوشه و کنار خود بهره‌مند است، برای راهپیمایی‌های طولانی خود را آماده کنید و کفش مناسب همراه داشته باشید.

برای وسایل برقی خود نیز اگر از کشورمان سفر می‌کنید، مشکلی نخواهید داشت چراکه برق این منطقه مانند کشور ایران و آذربایجان از ولتاژ ۲۲۰ ولتی و سوکت دو عددی گرد برخوردار است.

به‌طور کلی با در نظر گرفتن قوانین و مطالعه‌ی بیشتر در رابطه با مقصد خود، سفر خود را لذت‌بخش‌تر کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه