سوغات بالی، جزیره‌ زیبای اندونزی

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
سوغات بالی، جزیره‌ زیبای اندونزی

بالی یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است. با این مقاله همراه باشید تا با بهترین سوغات بالی آشنا شویم.

یکی از دغدغه‌های ما در طول سفر این است که چه سوغاتی برای دوستان و نزدیکان‌مان تهیه کنیم. بیشتر ما سعی می‌کنیم تا سوغاتی منحصربه‌فردی تهیه کنیم که یادآور خاطرات سفر باشد؛ سوغاتی که در جای دیگر به سادگی نتوان آن را پیدا کرد. بیشتر افراد برای این منظور، معمولا صنایع دستی را انتخاب می‌کنند چون صنایع دستی علاوه بر اینکه مخصوص هر منطقه است، از نظر هنری و معنوی بسیار ارزشمند است و گامی بلند در جهت توسعه‌ی گردشگری مسئولانه به حساب می‌آید.

در بالی هیچ محدودیتی برای خرید سوغات ندارید. هر کالا و سوغاتی که فکر کنید در بازارچه‌های بالی پیدا می‌شود. کیف‌های چرمی، کلاه و عینک آفتابی را با قیمت‌های مناسبی می‌توانید بخرید. از این جور اجناس در بالی فراوان است اما هیچ کدام سوغات محلی و سنتی بالی نیستند.

با کمی گشت و گذار می‌توانید سوغاتی‌های منحصربه‌فرد و محلی بالی را پیدا کنید که با محصولات محلی تهیه می‌شوند و بازتابی از فرهنگ و سنت‌های این منطقه هستند. تندیس‌های چوبی حکاکی شده، چاپ‌های باتیک زیبا و وسایل کاربردی منزل که با هنر اهالی این منطقه به زیبایی تمام ساخته و تزیین می‌شوند.

حکاکی روی چوب و منبت‌کاری

سوغات بالی

هنرمندان بالی با ذوق و سلیقه‌ی فراوان، تندیس‌های کوچک و بزرگ زیبایی را از چوب می‌تراشند. در ساخت این تندیس‌ها دقت زیادی به کار می‌برند و آنها را با جزییات می‌تراشند. علاوه بر تندیس‌های تزیینی انواع حیوانات و آدم‌ها، وسایل کاربردی منزل مثل انواع قاشق و کفگیر چوبی هم در بازارچه‌های صنایع دستی پیدا می‌شوند.

یکی دیگر از چیزهایی که از چوب می‌تراشند ماسک‌هایی به نام ماسک بارونگ است. بارونگ در اسطوره‌های بالی پادشاه ارواح است و رهبر نیروهای خوب است که با رانگادا می‌جنگند. این سوغات شاید عجیب به نظر برسد اما یک سوغاتی خاص و کاملا سنتی و بومی است. چرا که هم صنایع دستی هنرمندان این منطقه است و هم سنت‌ها و افسانه‌های بومی را به خوبی نشان می‌دهد. هیچ چیزی بیشتر از یک ماسک بارونگ دست‌ساز که با چوب‌های همین منطقه تهیه شده، نمی‌تواند فرهنگ و سنن بومی بالی را نشان دهد.

کاسه‌های چوبی، سینی‌های سرو و سایر ملزومات پذیرایی و غذا خوردن، هم وسایل کاربردی هستند و هم تزیینی. مرغوب‌ترین نوع آنها، وسایلی هستند که با چوب یک تکه تهیه می‌شوند و سنگین به نظر می‌رسند.

کلاه و سبد حصیری

سوغات بالی

انواع سبد، دیس، جعبه و کلاه‌های حصیری را می‌توانید از فروشگاه‌های سوغات و بازارچه‌های صنایع دستی خریداری کنید. این اشیای حصیری، کار دست اهالی بالی هستند که از ترکه و شاخ و برگ درختان نخل به دست آمده از جنگل‌های اندونزی بافته می‌شوند.

زیورآلات و اشیای نقره

سوغات بالی

طلا و نقره‌ی استرلینگ بالی، کیفیت خوبی دارند. بسیاری از هنرمندان جواهرساز محلی علاوه بر نقره از سنگ‌های طبیعی، مرجان، استخوان و سایر سنگ‌های نیمه‌قیمتی مثل عقیق، یشم و مروارید برای ساخت و تزیین زیورآلات استفاده می‌کنند. بیشتر این سنگ‌های نیمه‌قیمتی از خود بالی یا نواحی اطراف آن تامین می‌شوند.

زیورآلات سنتی نقره‌ی بالی معمولا با مهره‌های کوچک نقره و سیم‌های نقره تزیین می‌شوند و حاصل تکرار یک الگوی مشخص هستند. در سراسر این جزیره می‌توانید در فروشگاه‌های سوغات انواع زیورآلات نقره‌ی دست‌ساز را به عنوان سوغات برای خود و نزدیکان‌تان بخرید.

منسوجات

منسوجات سنتی بالی معمولا از پنبه و سایر الیاف طبیعی تهیه می‌شوند و انواع مختلفی دارند. البته در بالی از سایر جزایر اطراف هم انواع منسوجات محلی به فروش می‌رسد بنابراین اگر می‌خواهید حتما محصول خود بالی را تهیه کنید باید این مورد را به فروشنده اطلاع دهید.

شال ابریشمی و سارونگ

سوغات بالی

سارونگ نوعی دامن سنتی است که هم مردان و هم زنان می‌پوشند. سارونگ‌ها معمولا رنگ‌های شاد و متنوعی دارند و چهارخانه هستند. این پوشش سنتی را می‌توانید به عنوان یادگاری از سفر به بالی، به خانه ببرید.

علاوه بر لباس سنتی، در بالی می‌توانید انواع شال‌های نخی و ابریشمی را با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع خریداری کنید. بسیاری از این شال‌ها با چاپ باتیک بالی به طرح‌های سنتی مزین می‌شوند. البته انواع شال‌ها و منسوجات دست‌بافت هم در این جزیره پیدا می‌شود.

قهوه

سوغات بالی

یکی از سوغاتی‌های محبوب بالی، قهوه است. اگر در اطرافیان‌تان کسی هست که با قهوه علاقه‌مند باشد بهترین سوغات برای او قوه‌ی بالی است. موقعیت جفرافیایی، قرار گرفتن در معرض آفتاب درخشان استوایی و قله‌های آتش‌فشانی شرایط را برای تولید قهوه فراهم کرده‌اند. همه‌ی جزایر مجمع‌الجزایر اندونزی یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان قهوه در دنیا هستند.

کوپی لواک (Kopi Luwak)  نوعی قهوه است که از دانه‌های قهوه موجود در مدفوع حیوانی از خانواده زبادان به نام زباد تهیه می‌شود. این حیوان پس از خوردن دانه‌های قهوه، هسته آن را دفع می‌کند که از آن برای تهیه این نوع قهوه استفاده می‌شود. این قهوه گرانترین قهوه دنیا است. این حیوان بومی منطقه‌ی جنوب شرقی آسیا است. تولیدکنندگان این قهوه در یوبود و بالی کافه‌های متعددی دارند که اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید این قهوه را امتحان کنید.

بادبادک

 در بازارچه‌های بالی می‌توانید انواع بادبادک با طرح‌های سنتی و رنگ‌های متنوع و جذاب و بادبادک‌هایی به شکل کشتی را خریداری کنید. بادبادک‌ها سوغاتی محبوبی برای بچه‌ها هستند اما شاید بردن آنها به خانه سخت باشد چون این بادبادک‌ها معمولا خیلی بزرگ و جاگیر هستند.

آلات موسیقی سنتی

هر منطقه‌ای موسیقی سنتی مخصوص به خود دارد و انسان‌ها در طول زمان از وسایل و ابزارهای مختلفی برای ساخت آلات موسیقی استفاده کرده‌اند. سازهای سنتی یکی از سوغاتی‌هایی است که می‌تواند توجه علاقه‌مندان به موسیقی و سنت‌های بومی را جلب کند. در فروشگاه‌های سوغات بالی می‌توانید انواع آلات و ادوات موسیقی را خریداری کنید که ساز زدن با آنها بسیار راحت است و هر کسی می‌تواند آن را بنوازد.

اسباب‌بازی‌ها و پازل‌های چوبی

سوغات بالی

این اسباب‌بازی‌ها و پازل‌های چوبی در بسبیاری از شهرها و کشورهای دنیا به عنوان سوغات به فروش می‌رسند. ویژگی مثبت این اسباب‌بازی‌های چوبی این است که توجه کوچک و بزرگ را جلب می‌کنند و ارزان‌تر از صنایع دستی چوبی هستند. انواع پازل‌های چوبی سرگرمی خوبی هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگترها هستند.

نقاشی

هر گوشه‌ای از این دنیا که قدم بگذارید، هنرمندان محلی سبک و سیاق خاص خود را برای نقاشی کردن دارند. این شیوه‌های متفاوت به نوعی منعکس‌کننده‌ی فرهنگ و سنت‌های بومی اهالی آن منطقه هستند. اگر از علاقه‌مندان به آثار هنری هستید، در سفر به بالی می‌توانید نقاشی‌های هنرمندان محلی را خریداری کنید.

به یاد داشته باشید کجارو برای خرید تورهای ارزان اندونزی و تور بالی و سایر تورهای داخلی و خارجی به شما کمک می‌کند. ما با همکاری آژانس‌های معتبر مسافرتی فهرستی متنوع از انواع تورهای بالی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید با مقایسه آن‌ها تور مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را با بهترین قیمت خریداری کنید.

تور بالی لحظه آخری
همچنین کجارو به معرفی جاذبه‌ها و جاهای دیدنی بالی نیز پرداخته است. اگر به دنبال سفر برنامه‌ریزی شده و راحت می‌گردید، توصیه می‌کنیم نگاهی به آن بیندازید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه