کرویتزبرگ، آمیزه ای از هنر گرافیتی و بقایای جنگ سرد در قلب برلین

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده جمعه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
کرویتزبرگ، آمیزه ای از هنر گرافیتی و بقایای جنگ سرد در قلب برلین

کرویتزبرگ، محله‌ای واقع در برلین غربی، هر آن‌چیزی را که گردشگر در شوق آن است دارد: تاریخی عجیب، آثار هنرمندانه و غذاهای لذیذ. با کجارو همراه باشید.

کرویتزبرگ یکی از لگدمال شده‌ترین نواحی برلین غربی است که مدت‌ها زیر سایه‌ی سنگین دیوار برلین محل گردهمایی مهاجران، هنرمندان و آنارشیست‌ها بوده و یکی از هیپی‌ترین قسمت‌های شهر به حساب می‌آید.

کرويتزبرگ که مملو از کلوب‌های شبانه، غذاهای خیابانی و گالری‌های هنری است برای نسل جوان و به‌روز جذابیت ویژه‌ای دارد.

در این مطلب می‌خواهیم ۱۰ دیدنی برتر این محله را معرفی کنیم.

بازار ترکی

بازار ترکی

کرویتزبرگ میزبان مهاجران فراوانی از ترکیه بوده و هر هفته سه‌شنبه و پنجشنبه دست‌فروشان بساط خود را در راستای کانالی پهن می‌کنند و روح ترکی حاکم بر محله بیش از پیش آشکار می‌شود.

غذاهای خیابانی غریب، دکه‌های میوه و سبزی‌فروشی رنگارنگ و شاداب و پیشخوان‌هایی که آکنده از پارچه‌هایی خوش‌رنگ است، محلی‌ها و توریست‌ها را برای خرید بیشتر ترغیب می‌کنند.

همراه داشتن پول نقد ضروری است و چانه‌زدن امری طبیعی محسوب می‌شود.

اگر به برنامه‌های خیابانی و سوغاتی‌های خاص علاقه‌مندید این بازار منحصربه‌فرد بعد از ظهری همراه با غافل‌گیری‌های خوشمزه و اشیای غیرمنتظره را برایتان فراهم می‌آورد.

  • آدرس: Turkish Market, Maybachufer, Berlin, Germany

هنر خیابانی

هنر خیابانی

کرویتزبرگ پوشیده از آثار گرافیتی و هنر خیابانی است و از نوشته‌هایی که به دشواری خوانده می‌شود تا شاهکارهای نقاشی با اسپری در آن یافت می‌شود.

ذات موقتی این آثار گرافیکی شهری که به‌صورت مدام تغییر می‌یابند باعث می‌شود نمای خارجی محله جذابیتی دائمی داشته باشد.

آثاری از هنرمندان آماتور جاه‌طلب در کنار نام‌های شناخته‌شده‌ای مانند ویکتور اش، Blu و ROA قرار دارند.

دیوارهای کرویزبرگ برای هواداران هنر خیابانی مانند یک فستیوال دیداری است. برای دیدن آثار می‌توان در تور شرکت کرد یا به‌ تنهایی به کشف آثار پرداخت.

پاسگاه بازرسی چارلی

پاسگاه بازرسی چارلی

پاسگاه بازرسی چارلی که در مرز کرویتزبرگ و میته (Mitte) قرار گرفته، مشهورترین نقطه‌ی عبور بین برلین شرقی و برلین غربی در زمان جنگ سرد بوده است.

این محل با کشمکش‌های کوچک، تلاش‌هایی برای فرار و رهایی شناخته می‌شود و نماد جدایی در جنگ سرد است.

اگرچه پاسگاه اصلی در زمان نابودی دیوار تخریب شده، بازسازی آتی خانه‌ی گارد معروف آن را به هدف توریستی مهمی تبدیل کرده و جزو دیدنی‌های بسیار مهم کرویتزبرگ است.

  • آدرس: Checkpoint Charlie, Friedrichstraße 43-45, Berlin, Germany

گالری برلین

گالری برلین

این گالری آثار هنرهای زیبای بومی، عکاسی، معماری و مجسمه‌سازی را در انبار سابق شیشه به نمایش می‌گذارد. دیواره‌های سفید و فضای داخلی غارمانند آن میزبان آثاری است که در برلین و اطراف آن خلق شده‌اند.

مجموعه‌ی ثابت گالری برلین مدرن است و آثاری از جنبش‌هایی مهم از ۱۸۷۰ مانند دادائیسم، اکسپرسیونیسم و نئو ابژکتیویته را در بر می‌گیرد.

نمایشگاه‌های موقت از هنرمندان مدرن و معاصر حمایت کرده و ستاره‌های در حال رشد برلین را از طریق ایستالیشن‌ها و نمایشگاه‌های فردی به عموم معرفی می‌کند.

  • آدرس: Berlinische Galerie, Alte Jakobstraße 124, Berlin, Germany
  • تلفن: +49 30 78902600

گالری بلوک شرقی (East Side Gallery)

گالری بلوک شرقی

در امتداد رودخانه اسپری (Spree) و در جایی که دیوار برلین زمانی شرق را از غرب جدا می‌ساخت، طولانی‌ترین قطعه دیوار به یک گالری هنری در فضای باز تغییر کاربری داده است.

این دیوار‌نما که به طول یک کیلومتر گسترده است در اصل در سال ۱۹۹۰ رنگ شده و با رنج فراوان برای ۲۰امین جشن سالانه آن در ۲۰۱۰ بازسازی شده است.

آثاری از ۱۰۰ هنرمند داخلی و بین‌المللی در گالری به چشم می‌خورد. دیوارنما یادمانی است از دوران باشکوه سقوط دیوار برلین و به گذشته پیچیده شهر دلالت می‌کند.

پرسه‌زنی در امتداد این دیوار برای هر گردشگر برلین یک باید است و این نه فقط به‌دلیل ظاهر زیباشناسانه آن بلکه به‌دلیل اهمیت تاریخی حیاتی آن است.

  • آدرس: East Side Gallery, Mühlenstraße, Berlin, Germany

حسیر کرویتزبرگ

حسیر کرویتزبرگ

برای چشیدن لذیذترین دونر کباب‌های برلین به‌سمت حسیر، رستوران‌های زنجیره‌ای ترکیه‌ای، حرکت کنید. محمود آیگون، بنیان‌گذار رستوران‌ها، این غذای خیابانی کلاسیک را به سال ۱۹۷۱ پایه‌گذاری کرده است.

پس از گذشت سال‌ها این رستوران همچنان بهترین دونر را همراه با سایر غذاهای ترکیه‌ای اشتها ‌آور به مشتریان خود عرضه می‌کند. گارسون‌ها با سرعت تمام و در حالی که بشقاب‌های غذای پر بخار در دست‌شان است به این سو و آن سو در حرکت هستند.

می‌توانید تنها برای صرف کباب به این محل مراجعه کنید اما باید بدانید که سایر غذاهای آن نیز اصیل بوده و مزه‌ای منحصربه‌فرد دارند.

آدرس:

  • Hasir Kreuzberg, Adalbertstraße 10, Berlin, Germany
  • تلفن: +49 30 6142373

کوری ۳۶ (Curry 36)

کوری ۳۶

برای میل کردن بهترین سوسیس‌های طعم‌دار در برلین به‌سمت اسنک‌بار «کوری ۳۶» بروید. حدود ۳۰ سال است که طعم دوست‌داشتنی و سنتی سس‌های ویژه‌ی سوسیس با کچاپ مخصوص مشتریان کوری را به غایت رضایتمند نگاه داشته است.

در کنار سوسیس مشهور آن، سیب‌زمینی سرخ‌شده فوق‌العاده و سایر غذاهای خیابانی آلمان سرو می‌شود. صف ممکن است بسیار طولانی شود اما به سرعت به جلو می‌رود و در نهایت خواهید فهمید که انتظارتان واقعا ارزش داشته است.

برای وعده غذایی خوشمزه، سیر کننده و مقرون به‌صرفه در کرویتزبرگ «کوری ۳۶» به‌شدت توصیه می‌شود.

  • آدرس: Curry 36, Mehringdamm 36, Berlin, Germany 

موزه‌ی یهود

موزه‌ی یهود

موز‌ه‌ی یهود در برلین یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های فرهنگ و تاریخ یهودی در سراسر اروپا است و به‌وسیله‌ی مجموعه‌ی ثابت آن، نمایشگاه‌های ویژه، کتابخانه و مرکز آرشیو، جامعه‌ی یهودی - آلمانی را در بازه‌ی زمانی دوهزاره‌ی گذشته زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

ساختمان موزه که از دو قسمت اصلی تشکیل شده شایان توجه است: قصری قدیمی به سبک باروک که به‌وسیله‌ی قسمت الحاقی مدرن (ساخته شده توسط معمار دنیل لیبزکیند) با پانل‌هایی به جنس روی تکمیل شده است.

قسمت الحاقی مدرن غنای مفهومی بالایی دارد، لیبزکیند از طریق ایجاد برخی «فضاهای خالی» در کل ساختمان سعی در بازنمایی «آنچه که نمی‌توان در باب تاریخ یهودیت در برلین به نمایش گذاشت: بشریت تقلیل یافته به خاکستر» دارد.

  • آدرس: Jewish Museum, Lindenstraße 9-14, Berlin, Germany
  • تلفن: +49 30 25993300

پارک ویکتوریا

پارک ویکتوریا

این پارک با یادمانی ملی و آبشاری مصنوعی، بسیار فراتر از یک جای استراحت صرف است. ویکتوریای سرسبز و شاداب در بالاترین ارتفاع طبیعی برلین واقع شده و می‌توان از آنجا مدت‌ها به دورنمای شهر خیره ماند.

مهم‌ترین دیدنی پارک مجسمه‌ای فلزی است که یادمان جنگ‌های آزادی در اوایل قرن نوزدهم است. ویکتوریا پارک آبشاری مصنوعی به ارتفاع ۲۴ متر دارد.

  • آدرس: Viktoriapark, Kreuzbergstraße, Berlin, Germany

SO36

SO36

کرویتزبرگ مرکز فرهنگ پانک در برلین است. این کلوب بسیار معروف از ۱۹۷۸ در رشد پانک تاثیری شگرف داشته است.

اسامی معروفی مانند «Iggy Pop» و «David Bowie» با نام کلاب عجین شده‌اند و SO36 رقیبی برای کلاب نیویورکی «CBGB» بوده است.

این کلاب امروزه نیز به ریشه‌های آلترناتیو خود پایبند بوده ترکیبی دلپذیر از سبک‌های پانک، متال، تکنو و الکترونیک را پشتیبانی می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه