۹ دلیل برای سفر به پراگ (قسمت دوم)

مرتضی روحی
مرتضی روحی دوشنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
۹ دلیل برای سفر به پراگ (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله چهار دلیل برای سفر به پراگ، یکی از زیباترین شهرهای شرق اروپا را بررسی کردیم.با پنج دلیل قانع کننده دیگر برای سفر به این پایتخت جمهوری چک با کجارو همراه شوید.

پراگ شهری است با تنوع جاذبه‌های گردشگری از دوران قرون وسطی تا هنرهای مدرن و معاصر و با این گستردگی جاذبه‌ها می‌تواند برای تمام اعضای خانواده مناسب باشد.

علاوه بر بزرگترها کودکان هم مکان‌های جذابی برای دیدن در این شهر پیدا می‌کنند از جمله موزه اسباب بازی‌ها و شیرینی پزی‌های بی‌نظیر آن.

گذشته از سبک‌های معماری گوناگون. تالارهای موسقی، قهوه‌خانه‌های کلاسیک و بسیار جذاب، و منظره نفس‌گیر رودخانه «ولتوا» دلایل دیگری هم برای دیدار از این شهر بسیار زیبا وجود دارد.

۵. پراگ بهشتی برای خرید

می‌توانید تب خرید خود را در بازارها و مال‌های بزرگ و مدرن خرید شهر پراگ از جمله «پالادیوم»، «نووی اسمیخوف»، «خودوف» و «آرکادی پانکراس» فرو بنشانید.

جای دیگری که نباید از دست داد خیابان «پاریژسکا»، خیابان اختصاصی خرید شهر پراگ و خانه بسیار از برندهای لوکس و معروف دنیا است.

پراگ

اگر می‌خواهید چیزی با ارزش را به خانه سوغات ببرید می‌توانید از آنتیک‌ها، سنگ‌های قیمتی، نقاشی‌ها و یا ظروف چینی آنتیک در خیابان «کارملیتسکا» خرید کنید. گالری «پتر برندل» بوم‌های نقاشی استادانه‌ای را به نمایش می‌گذارد و حتی اگر نمی‌خواهید خرید کنید دیدار از آن‌جا را به هیچ وجه از دست ندهید.

در پاویلیون «وینوهاردی» در بخش «مدرنیستا» می‌توانید آثار طراحی نو و قدیمی چک را خریداری کنید و در «مرکز داکس» هم می‌توانید به دنبال هنر معاصر باشید.

مردم

۶. باغ‌ها و بوستان‌های تاریخی پراگ 

این باغ‌ها به درستی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های پر اگ محسوب می‌شوند و تعدادشان به بیش از دویست عدد می‌رسد. قدیمی‌ترین آن‌ها در دوران قرون وسطی پایه ریزی شده است و همگی منظره‌های نفس گیری از شهر را به نمایش می‌گذارند.

باغ ها

اولین باغ پایتخت جمهوری چک باغ مختص به راهبان بود. بعدتر در زمان رنسانس باغ‌های خصوصی در همسایگی خانه‌های مجلل و گران شهر پدید آمدند. هر دوره زمانی سبک و چیدمان خاص خود را که بازگو کننده فلسفه غالب زمان خود است، به نمایش می‌گذارد.

شاید بتوان گفت انقلابی ترین تغییر در طراحی باغ‌ها در دوره باروک اتفاق افتاده است که مهم‌ترین شاخصه‌های معماری اش در محیط های خارجی در باغ منعکس شده است. بازدید از باغ‌های پایین قلعه پراگ و باغ‌های تپه «پترین» و نیز باغ‌ها «والنستین» از مواردی است که گردشگران پراگ نباید از دست بدهند.

۷. ثبت گستره تغییر در طول تاریخ، در معماری پراگ 

پراگ قرن‌ها دستخوش تغییر به وسیله فرهنگ‌های گوناگون و توسعه اجتماعی و اقتصادی بوده و این موضوع در معماری آن کاملا منعکس شده است.

پراگ

در میان جالب‌ترین  شواهد بر این تبدیل‌ها و تغییرهای دراماتیک، «بناهای یادبود تکنیکال» را می‌توان نام برد که یادآور تغییر هر روزه دوران گذشته نسبت به دنیای امروز اند. پراگ خانه بسیاری از این بناهای تکنیکال جذاب محسوب می‌شود.

این معماری گوناکون شما را به سفری در عمق تاریخ می‌برد. در این سفر شما به دیدن مکان‌هایی باورنکردنی از دل زمان از جمله سیستم زیز زمینی آب‌راهه‌ها، برج آب «نیوتاون»، پل «ناسل»، کوره «پاکولد»، آسیاب بادی قدیمی «وترنیک»، قطار کابلی «پترین»، چشمه «کریژیک» و نمایشگاه موزه ملی تکنیکال می‌روید.

معماری پراگ

از دیگرسو تصفیه خانه مدرن فاضلاب در «بوبنچ» که کمک کرد پراگ در اوایل قرن بیستم در زمره شهرهای پیشرفته اروپا قرار بگیرد در زمره سازه های مدرن و تاریخ معاصر شهر پایتخت محسوب می‌شود. تام کروز بازیگر سینمای هالیوود قسمت آخر فیلم «ماموریت غیرممکن» را در اینجا بازی کرده است.

۸. پراگ شهری توریستی برای خانواده ها 

پراگ فعالیت های گوناگون و متنوعی را برای خانواده‌ها به همراه کودکانشان در اختیار می‌گذارد. می‌توانید به همراه کودکانتان سوار کشتی های بخاری شوید که روی رودخانه «ولتوا» از مرکز شهر و از کنار مناظر زیبا به باغ وحش پراگ می‌روند. باغ وحشی که به حق یکی از بهترین باغ وحش‌های جهان قلمداد می‌شود.

یادبودها

کودکان به عنوان بازدیدکنندگان جوان شهر پراگ، مطمئنا از یک تور موزه اسباب بازی استقبال می‌کنند و آن را دوست خواهند داشت.

این موزه در قلعه پراگ قرار دارد و اسباب بازی‌های تاریخی و معاصر را از گوشه و کنار دنیا گردآوری کرده است. از جمله می‌توان به مجموعه بزرگی از عروسک‌های باربی اشاره کرد.

پسرها به ویژه از موزه ملی تکنیکال در «لتنا» لذت خواهند برد. در آنجا می‌توان لوکوموتیوهای بخار و همچنین اجداد اتومبیل‌های امروزی را دید.

اولین موتورسیکلت و همچنین هواپیماهایی که در یک نمایشگاه دائمی به نمایش گذاشته شده اند به همراه چندتایی نمایشگاه موقت که به علوم و تکنولوژی اختصاص داده شده در کنار نمایشگاه اصلی قابل بازدید است.

ترن کابلی پراگ

در پایتخت جمهوری چک کل خانواده می‌توانند از سواری یک تراموای تاریخی در شهر لذت ببرند یا از برج تلوزیونی ژیژیک بازدید کنند. اگر هم خانواده را به یک فروشگاه شیرینی پزی ببرید مطمئنن فرزندانتان شکایتی نخواهند داشت.

شیرینی های بسیار عالی شیرینی پزی «ارهارت» در «لتنا»، شیرینی های خوشمزه و جذاب شیرینی پزی «کنوفلیکو» در محله «اویست» یا کیک‌های افسانه‌ای تازه پختِ روزانه کیک‌پزی «میشاک» واقع در خیابان «ودیچکووا» پاداشی شیرین حتی برای بزرگترها خواهند بود.

شیرینی ارهارد

۹. منظره های بی‌نظیر و مسحور کننده ی شهر 

منظره‌های پراگ در طول ۳۶۵روز سال، مناظری نفس‌گیر خواهند بود. هرچند پایتخت جمهوری چک به «شهر یکصد مناره» معروف است اما در واقع پراگ با نزدیک به هزار برج و مناره تزئین شده است.

منظره قلب تاریخی شهر پراگ را می‌توانید از سکوی بازدید برج بلند سالن «اولد تاون» ببینید و تحسین کنید. همچنین چشم‌انداز زیبای سقف‌های «لسر تاون» را از بالای برج کلیسای جامع «سنت ویتوس» به هیچ عنوان از دست ندهید.

همینطور می‌توانید تصاویری فراموش نشدنی را از برج دیدبانی «پترین» از پارک «لتنا» یا از باروهای «ویسراد» تماشا کنید.

یان ژیژکا

برای آن‌هایی که زحمت بالا رفتن از تپه «ویتکوف» را به خود می‌دهند صحنه غیر معمول و زیبایی پیش چشم می‌آید که با تندیس باشکوه رهبر نظامی «یان ژیژکا» تزئین شده است.

همچنین از این بالا پانارومای بسیار زیبایی از قلعه پراگ به ویژه در اوایل غروب دیدنی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه