سوغات کوش‌ آداسی، ترکیه

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰
سوغات کوش‌ آداسی، ترکیه

اگر برای سفر به کوش آداسی برنامه‌ریزی می‌کنید، با مقاله‌ی سوغات کوش‌آداسی، کجارو را همراهی کنید.

کوش‌آداسی یکی از مراکز مهم گردشگری در ترکیه است و از محبوب‌ترین مقاصد در سفر به ترکیه به شمار می‌آید. این شهر بندری به خاطر نزدیکی به جزیره‌ی یونانی ساموس، جذابیت خاصی برای گردشگران ترکیه دارد. قایق‌های تفریحی زیبا، با رنگ‌های جذاب و پس‌زمینه‌ی زیبای دریا، جلوه‌ی دیگری به بندر داده‌اند.

این شهر توریستی هم مثل سایر شهرهای توریستی دنیا، سوغات منحصربه‌فردی دارد که شامل انواع صنایع دستی و خوراکی‌های لذیذ است. اگر برای سفر به ترکیه و بازدید از این شهر بندری زیبا برنامه‌ریزی می‌کنید، بد نیست که پیش از سفر با سوغات آن آشنا شوید.

در کوش‌آداسی می‌توانید برای تمام نزدیکان خود سوغات بخرید چون تنوع سوغات و صنایع دستی در این شهر زیاد است.

فرش و گلیم

سوغات کوش آداسی

البته شاید خرید فرش به این دلیل که قیمت بالایی دارد و حمل و نقل آن سخت است، انتخاب مناسبی برای سوغات نباشد اما انواع گلیم را می‌توانید به‌عنوان سوغات خریداری کنید و به دیگران هدیه دهید یا ظاهر خانه‌ی خود را تغییر دهید. گلیم‌های زیبای ترکی کار دست هنرمندان این منطقه هستند که به زیبایی تمام بافته می‌شوند. همین که با دست بافته شده‌اند، نشان‌دهنده‌ی ارزش بالای آنهاست. این گلیم‌ها در اندازه‌های مختلفی بافته می‌شوند تا خریداران بتوانند از آن‌ها برای مصارف مختلف استفاده کنند. مثلا انواع بزرگ‌تر گلیم‌ها به‌عنوان کف‌پوش قابل استفاده هستند. همچنین از آن‌ها می‌توان به‌عنوان روکش صندلی و مبل هم استفاده کرد. گلیم‌هایی در ابعاد کوچک هم بافته می‌شوند که جنبه‌ی تزیینی دارند و به دیوار آویزان می‌شوند. در گذشته از تکنیک‌های گلیم‌بافی برای تهیه‌ی خورجین یا کیسه‌ی نمک هم استفاده می‌کردند. هنوز هم این خورجین‌ها بافته می‌شوند و از آنجایی که دارای دو جیب هستند، امروزه از آن‌ها می‌توانید به‌عنوان جایی برای نگهداری روزنامه، مجله و کنترل تلویزیون استفاده کنید و آن‌ها را روی مبل بیندازید.

محصولات چرمی

سوغات کوش آداسی

محصولات چرمی یکی از سوغاتی‌های محبوب در همه شهرهای ترکیه هستند. در فروشگاه‌های متعدد فروش محصولات چرمی می‌توانید انواع محصولات از جمله کمربند، کیف‌های کوچک و بزرگ، جاکلیدی، کیف پول و... را در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون با قیمت‌های مناسبی بخرید و دوستان و نزدیکان خود را با این هدایای زیبا خوشحال کنید.

ادویه‌جات

سوغات کوش آداسی

زمانی که در هزارتوی خیابان‌های کوش‌آداسی قدم می‌زنید با فروشگاه‌های متعددی روبه‌رو می‌شود که عطر و رنگ آن‌ها از دور توجه هر گردشگری را جلب می‌کند؛ فروشگاه‌های ادویه که در آن‌ها می‌توانید طیف وسیعی از انواع ادویه‌ها و گیاهان معطر را خریداری کنید. در این فروشگاه‌ها هر ادویه‌ای که فکر کنید پیدا می‌شود؛ از میخک و دارچین و زردچوبه گرفته تا فلفل، وانیل، نمک لیمو، نعناع، زیره سبز، پونه کوهی، گشنیز و شوید. این ادویه‌ها سوغات مناسبی برای کسانی هستند که دوست دارند عطر و طعم جدیدی به غذاهای خود بدهند و از امتحان کردن طعم‌ها و ادویه‌های جدید استقبال می‌کنند.

اشیا و ظروف سرامیکی و سفالی

سوغات کوش آداسی

اشیای سرامیکی عرضه شده در فروشگاه‌های سوغات کوش‌آداسی، بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند. رنگ‌های زیبا و متنوع و طرح‌های منحصربه‌فرد و سنتی، زینت‌بخش این اشیا و ظروف هستند. محال است کسی که به دکوراسیون خانه علاقه‌مند است، در این فروشگاه‌ها چرخی بزند و حداقل یک ظرف تزیینی سرامیکی نخرد. این اشیا و ظروف زیبا با توجه به کیفیت و نقش و نگارهایشان قیمت‌های مختلفی دارند. در همه‌‌ی خیابان‌های کوش‌آداسی می‌توانید انواع این ظروف را با قیمت‌های مناسب خریداری کنید.

سوغاتی‌های خوراکی

در ترکیه، شیرینی‌ها بخش مهمی از آشپزی را تشکیل می‌دهند؛ به‌خصوص از زمان امپراتوری عثمانی که تنوع شیرینی‌ها افزایش پیدا کرده است. این شیرینی‌ها علاوه بر اهمیتی که در آشپزی دارند، از نظر فرهنگی و آداب و رسوم سنتی هم حائز اهمیت هستند. مثلا یک شیرینی تحت عنوان حلوا در ترکیه تهیه می‌شود که معمولا آن را برای رویدادها و تغییرات بزرگ زندگی مثل مرگ، تولد، خرید خانه‌ی جدید یا فارغ‌التحصیلی می‌پزند.

شیرینی‌ها پیوندی ناگسستنی با مراسم و اعیاد مذهبی دارند. یکی از مهم‌ترین رویدادهای مذهبی در ترکیه، ماه مبارک رمضان است. در این ماه، مسلمانان ترکیه روزه می‌گیرند و برای وعده‌ی افطار معمولا شیرینی‌ها و دسرهای خاصی تهیه می‌کنند.

اگر به شیرینی‌جات علاقه دارید یا در میان نزدیکان‌تان کسی هست که دوستدار شیرینی باشد، می‌توانید از کوش‌آداسی انواع شیرینی‌ها و دسرهای لذیذ ترکی را تهیه کنید.

چای سیب ترکی

البته این سوغاتی نیست که بتوانید با خودتان ببرید، ولی می‌توانید خودتان آن را در کوش‌آداسی امتحان کنید و لذت ببرید. چای سیب را بعد از قهوه‌ی ترکی می‌توان نوشیدنی ملی ترکیه نامید. درست مثل قهوه، پذیرایی از مهمان با چای سیب نشانه‌ای از دوستی و مهمان‌نوازی است.

مهره‌های چشم‌زخم

سوغات کوش آداسی

این مهره‌های چشم‌زخم در بسیاری از مناطق و کشورهای دنیا به‌خصوص در نواحی اطراف مدیترانه رواج دارند. این مهره‌ها را به‌شکل‌های مختلف می‌توانید خریداری کنید؛ مگنت، زیورآلات و... گاه از این مهره‌ها و فلزات گران‌بها برای ساخت زیورآلات استفاده می‌کنند که مورد توجه گردشگران قرار دارند و سوغات خوبی هستند.

قهوه‌ی ترک

سوغات کوش آداسی

قهوه ی ترک یک شیوه برای تهیه و سرو قهوه است. این قهوه بسیار غلیظ است و فقط کسانی که عاشق قهوه باشند از طعم آن لذت می‌برند. در کوش‌آداسی می‌توانید بهترین قهوه‌ی ترک را نوش جان کنید و قهوه‌جوش‌های مسی مخصوص تهیه‌ی این قهوه (جذوه) را از فروشگاه‌های مختلف به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

این سوغات را از کجا تهیه کنیم؟

کوش‌آداسی یکی از بزرگترین بازارها در ترکیه است و در واقع در این شهر برای خرید سوغات و سایر کالاها، محدودیتی ندارید. بازار بزرگ کوش‌آداسی یکی از بزرگترین مراکز خرید ترکیه است که بیش از ۵۰۰۰ فروشگاه دارد. در این بازار هر محصولی که فکر کنید پیدا می‌شود و یکی از بهترین مراکز خرید شهر برای خرید انواع سوغات است؛ فرش و گلیم، اشیای قدیمی، طلا و نقره، چرم و سایر سوغات و صنایع دستی ترکیه را می‌توانید از همین بازار تهیه کنید. این بازار، ۷ روز هفته فعالیت می‌کند و ساعت کار آن از ۹ صبح تا نیمه‌شب است. در فروشگاه‌ها و غرفه‌های این بازار می‌توانید محصولالتی با کیفیت‌های مختلف پیدا کنید؛ هم محصولات و سوغات عالی و باکیفیت و هم محصولاتی با قیمت‌های پایین. بیشتر فروشنده‌های این بازار، رفتاری بسیار دوستانه با خریداران و گردشگران دارند و بسیاری از آن‌ها به چندین زبان مسلط هستند.

بیشتر بخوانید:

از دیگر مراکز خریدی که می‌توانید از آنجا سوغات تهیه کنید، بازارچه‌ی کوش‌‌آداسی است که البته بیشتر به مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌های تازه و ادویه اختصاص دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه