کجا گورخر ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
کجا گورخر ببینیم؟

گورخر یکی از اصلی‌ترین حیوانات گردشگری حیات وحش است که گردشگران بسیاری مایلند تا آن را از نزدیک مشاهده کنند. با کجارو همراه باشید.

گورخر حیوانی است که بومی آفریقا محسوب می‌شود و سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای مشاهده این حیوان از نزدیک به آفریقا سفر می‌کنند. گورخرها از نظر گونه‌های حیوانی بسیار به اسب‌ها و الاغ‌ها نزدیک هستند و در کنار یکدیگر در یک خانواده از چهارپایان قرار می‌گیرند.

همان طور که حتما مطلع هستید، شاخص‌ترین ویژگی گورخرها در حیات وحش، طرح خاص پوستشان است. گورخرها پوست سفیدی دارند که روی آن خطوط سیاه یا قهوه‌ای دیده می‌شود.

نکته بسیار جالبی که در مورد شکل ظاهری و رنگ پوست گورخرها وجود دارد این است که این چهارپایان در زیر پوست سفید خود پوستی سیاه رنگ دارند!

گورخرها زیر پوست سفید خود پوستی سیاه رنگ دارند!

گورخرها گونه‌های متفاوتی دارند که هرگونه از آن‌ها طرح خاص بدن خود را دارد. تفاوت طرح روی پوست گورخرها با تغییر در طول خطوط، ضخامت خطوط و افقی یا عمودی بودن خطوط میسر شده است. بعضی از گونه‌های گورخرها، سایه روشن‌های قهوه‌ای رنگ بین خطوط سیاه رنگ بدنشان دارند.

گورخر

پوست گورخرها نقش استتاری دارد!

در مورد شکل ظاهری و طرح منحصربه‌فرد گورخرها چندین نظریه و یک نکته وجود دارد. نکته این است که طرح خاص و شکل ظاهری پوست گورخرها در طبیعت دقیقا مانند ضد آفتاب عمل می‌کند و پوست جانور را از خطرات تدریجی خورشید در امان نگه می‌دارد. از جمله مهم‌ترین نظریه‌هایی که در مورد طرح خاص پوست گورخرها موجود است می‌توان به این فرضیه اشاره کرد که پوست گورخرها نقش استتاری هم دارد؛ بدین صورت که اگر تعدادی گورخر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، تشخیص تعداد دقیق گورخرها برای یک شکارچی بسیار مشکل خواهد شد و این احتمال وجود دارد که شکارچی از شکار خود صرف نظر کند.

از دیگر مزایای طرح پوست گورخرها می‌توان به این مسئله اشاره کرد که طرح پوست این چهارپایان حشرات موذی و عامل انگل و بیماری را از آن‌ها دور می‌کند چرا که این حشرات تمایل ندارند تا به سمت رنگ‌های سیاه و سفید و طرح پوست گورخرها نزدیک شوند.

گورخر

نکته بسیار جالب در مورد طرح پوست گورخرها این است که دقیقا همانند اثر انگشت در انسان‌ها، گورخرها طرح پوست منحصربه‌فرد خود را دارند و به کمک طرح پوست می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد! سنگین‌ترین گونه گورخرها بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد. این گونه از گورخرها بدنی عضلانی دارند. گورخرها گیاهخوار هستند و از علف تغذیه می‌کنند. این جانوران برای رسیدن و یافتن غذا مسافت‌های بسیار زیادی را سفر می‌کنند و در کنار علف از برگ و شاخه درختان نیز تغذیه می‌کنند.

عادت‌های رفتاری و طبیعی گورخرها بسته به نوع گونه آن‌ها متفاوت است. بعضی از گونه‌های گورخرها زندگی گروهی دارند و بسیار اجتماعی هستند در حالی‌که بعضی دیگر از گونه‌ها به صورت گروهی زندگی نمی‌کنند و بسیار منزوی‌تر هستند. از طرفی دیگر داشتن یا نداشتن قلمرو نیز بسته به نوع گونه گورخرها بسیار متفاوت است. گورخرها برای برقراری ارتباط با یکدیگر از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال حالت‌های مختلف چشم یا نشان دادن دندان‌ها هر یک معنای متفاوتی برای گورخرها دارد. از سویی دیگر این چهارپایان با تولید صداهای متنوع نیز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

گورخر

گورخرها بسیار قدرتمند هستند!

شکارچیان گورخرها در حیات وحش غالبا شیرها، پلنگ‌ها، چیتاها و کفتارها محسوب می‌شوند. هنگامی که خطر گورخرها را تهدید کند، اگر گورخرها زندگی گروهی داشته باشند، به سرعت یکدیگر را از خطر مطلع می‌سازند سپس به صورت زیگزاگ می‌دوند. بعضی مواقع هم حالت دفاعی در گورخرها مشاهده شده است. گورخرها بسیار قدرتمند هستند و لگدهایی که به شکارچی می‌زنند گاهی اوقات صدمات جدی‌ای را برای شکارچی به وجود می‌آورد.

هر کدام از گونه‌های گورخرها وضعیت بقای خاص خود را دارد و طیف وضعیت بقای گورخرها بسیار گسترده است به طوری که یکی از گونه‌های گورخرها وضعیت بقای معمولی دارد، گونه‌ای دیگر آسیب پذیر است و گونه‌ای هم در خطر انقراض است! جمعیت گورخرها به نسبت گونه بسیار متفاوت است. گونه‌هایی از گورخرها شرایط زندگی و جمعیتی متعادل‌تری دارند اما بعضی از گونه‌ها روند منفی رشد جمعیتی را پیش گرفته‌اند که این مسئله ممکن است به منقرض شدن گونه ختم شود.

گورخر

گورخرها تنها در آفریقا یافت می‌شوند و سافاری‌های زیادی برای دیدن این جانوران از نزدیک در آفریقا وجود دارد. هر کدام از گونه‌های گورخرها مکان زندگی خاص خود را دارد. بعضی از گونه‌ها در علفزارها و محیط‌های پست‌تر زندگی می‌کنند؛ بعضی دیگر در محیط‌های جنگلی و جنگل‌های بارانی زندگی می‌کنند و گونه‌ای دیگر در ارتفاعات و کوه‌ها زندگی می‌کنند. به طور کلی برای مشاهده گورخرها از نزدیک باید به آفریقا سفر کرد و در آنجا شانس مشاهده گورخرها از نزدیک در حیات وحش کار چندان مشکلی نخواهد بود.

نظر شما در مورد گورخرها چیست؟ آیا مایل به دیدن این حیوانات از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه