حقایق جالب در مورد یزد

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
حقایق جالب در مورد یزد

از یزد همواره به‌عنوان نماد استقامت در دل کویر یاد می‌شود. منطقه‌ای که از لحاظ تاریخی نیز، قدمت زیادی دارد. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از یزد آشنا شوید.

شهر بادگیرها و قنات‌ها یا شهر خشتی؛ فرقی نمی‌کند چه عنوانی را برای یزد برگزینید. یزد همواره از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری برای علاقه‌مندان به کویر است. شهری که در طبیعت خشن کویر قد علم کرده و با سعه‌ی صدر مثال‌زدنی مردمش، روز به روز در حال آبادانی هرچه بیشتر است.

در این مقاله نیز به حقایق و نکات جالبی از یزد پرداخته‌ایم.

شهر یزد

۱. «یزد» واژه‌ای باستانی است كه ريشه در «يشت» يا «يزت» و «يسن» دارد و به‌معنای ستايش، نيايش، پرستش و ايزد است. همچنین از «ايساتيس» و «دارالعباده» به‌عنوان نام‌های قدیم این شهر یاد می‌شود.

۲. عنوان «دارالعباده» بعد از آمدن اسلام و گرایش مردم یزد به دین اسلام به این شهر داده شد. این نام در دوران سلجوقیان در سال ۵۰۴ قمری انتخاب شد تا به‌عنوان منطقه‌ای برای عبادت مطرح شود.

۳. شهرستان یزد مرکز استان یزد بوده و در دره‌ای وسیع و خشک و محصور بین رشته کوه‌های شیرکوه و خرانق قرار گرفته است.

۴. قدمت این شهر به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

۵. شهرداری يزد در سال ۱۳۱۰ احداث شد.

یزد قدیم

۶. مردم استان يزد، از نژاد آريايی هستند و به دليل موقعيت جغرافيايی و سوابق تاريخی این منطقه، كمتر با نژادهای غير ايرانی آميخته‌اند. زبان مردم نیز، فارسی با لهجه يزدی است.

۷. شهرستان يزد دومين شهر خشت خام و تاريخی جهان است.

۸. وسعت شهرستان یزد، ۲۴۹۱ كيلومتر مربع است.

۹. یزد، دارای آب و هوای گرم و خشک و بیابانی است. نوسان دما در تابستان و زمستان و حتی در شب و روز بسیار متغیر است. به عبارتی می‌توان گفت، یزد دارای دو فصل است. فصل بلند گرما، از اسفند تا مهر و فصل کوتاه سرما، از آبان تا اواخر بهمن.

کویر یزد

۱۰. شرایط خاص مناطق حاشیه‌ی کویر، میزان اندک باران، حرکت ماسه‌های روان و کمبود منابع تأمین آب، موجب شده تا ۲۸٪ وسعت استان یزد فاقد بهره‌دهی اقتصادی باشد.

۱۱. بارزترین ویژگی شهر، معماری خاص آن است. قنات‌ها، بادگیرها، مناره‌ها و گنبدها از مشخص‌ترین جنبه‌های ظاهری معماری شهر است. از بادگیرها برای گرفتن جریان باد و خنک کردن فضای ساختمان‌ها، استفاده می‌شود.

بادگیرهای یزد

۱۲. اکثر دانشمندان قرن هفتم و هشتم برای در امان ماندن از هجوم مغول، این شهر را مرکز فعالیت خود قرار دادند.

۱۳. بیشتر مردم یزد، مسلمان و شیعه هستند. همچنین گروه بزرگی از زرتشتیان ایران در یزد ساکن هستند. اقلیت کوچکی از یهودیان و مسیحیان کشور نیز، ساکن این منطقه هستند.

۱۴. جمعیت شهرستان یزد، حدودا ۶۰۰ هزار نفر است. در حالی که استان یزد جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر دارد.

مردم یزد

۱۵. معادن مهم این استان مانند آهن، مرمر، ماسه سنگ و سرب نقش مهم و سازنده‌ای در تحولات اقتصادی و عمرانی استان داشته است.

۱۶. این منطقه دارای ۱۲ پارک بزرگ و ۱۵۳ پارک کوچک است.

۱۷. یزد از نظر رتبه‌بندی کشوری نیز، پنجمین استان صنعتی کشور به شمار می‌آید.

۱۸. یزد با داشتن بیش از سه هزار واحد صنعتی، در فهرست شهرهای آلوده‌ی ایران قرار دارد.

۱۹. صنایع بزرگی همچون نساجی، فرش، ذوب‌آهن، فولاد، زغال سنگ، کاشی، کابل و فیبرنوری، غذایی، زرگری و طلاسازی در این منطقه قرار گرفته است.

صنایع یزد

۲۰. در انتها جالب است بدانید، در سال ۹۵ برای بیست و دومین سال پیاپی، یزدی‌ها مقام نخست پذیرش در کنکور سراسری کشور را به خود اختصاص دادند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه