دیدنی های مسکو، یادگاران تزارهای روسیه (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
دیدنی های مسکو، یادگاران تزارهای روسیه (قسمت اول)

مسکو پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر و واحد فدرالی روسیه است. این روزها ایرانی‌ها تمایل زیادی برای سفر به این روسیه و بازدید از مسکو دارند. در این مقاله دیدنی‌های این شهر را به شما معرفی می‌کنیم. با کجارو همراه شوید.

شهر مسکو در کنار رودخانه‌ی مسکو، در ناحیه‌ی مرکزی فدرالی در روسیه ی اروپایی قرار دارد. در این شهر مدرنیته و ساختارهای سنتی در هم آمیخته‌اند و می‌توانید تاریخ روسیه را در کوچه و خیابان‌های مسکو ببینید. این شهر یکی از شهرهای گران برای سفر است اما زیبایی‌های آن ارزش آن را دارد که به مسکو سفر کنید. در ادامه دیدنی‌های مسکو را به شما معرفی می‌کنیم.

کاخ کرملین

کاخ کرملین

کاخ کرملین نمادی از روسیه بوده و دولت فعلی آن در این کاخ مستقر است. این بنا قلعه‌ای تاریخی است که به‌صورت مجتمع در قلب شهر واقع شده است. ساخت بنای آن در سال ۱۴۸۷ به پایان رسید و از چهار قصر، چهار کلیسا، دیوار کرملین و برج‌های کرملین تشکیل شده است. نام این کاخ در زبان روسی به‌معنای دژ است و از آن برای اسکان روسای جمهور روسیه استفاده می‌شود. این بنا یکی از پربازدیدترین آثار تاریخی و گردشگری روسیه است. 

موقعیت کاخ کرملین روی نقشه

میدان سرخ (Red Square)

میدان سرخ مسکو

میدان سرخ مسکو میدان مرکزی این شهر و حتی روسیه نامیده می‌شود. بسیاری از خیابان‌های اصلی مسکو به میدان سرخ منتهی می‌شود. بسیاری از جاذبه‌های تاریخی مسکو در اطراف این میدان قرار دارند  که از آن جمله می‌توان به کاخ کرملین و کلیسای سنت باسیل اشاره کرد. همچنین در این میدان، خوانندگان مشهوری از سراسر جهان کنسرت برگزار کرده‌اند. نام «سرخ» را در قرن ۱۷ میلادی روی این میدان گذاشتند. در طول زمستان، یک پیست اسکیت روی یخ در میدان سرخ روسیه راه‌اندازی می‌شود.

موقعیت میدان سرخ روی نقشه 

متروی مسکو

متروی مسکو

متروی مسکو یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر مسکو است که در ۱۵ می ۱۹۳۵ راه‌اندازی شد. این مترو یکی از زیباترین و پیچیده‌ترین متروهای جهان است که ساختار ریلی هوشمندانه و جذابی دارد؛ به‌طوری که در نقشه‌ی ایستگاه‌های متروی این شهر ۲ حلقه وجود دارد که بسیاری از ایستگاه‌ها را به هم وصل می‌کند. این مترو در سال ۲۰۱۵ هشتادمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. این مترو را می‌توان موزه‌ای زیرزمینی قلمداد کرد. این مترو از زمان تاسیس تاکنون در حال توسعه بوده و هست. 

موقعیت متروی مسکو روی نقشه

خیابان قدیمی آربات (Arbat area)

خیابان آربات مسکو

شما می‌توانید به‌راحتی نیمی از روز را در این منطقه‌ی قدیمی قدم زده و به تماشای خیابان پر جنب‌وجوش بنشینید که پر رستوران‌های رنگ به رنگ است. 

موقعیت خیابان آربات روی نقشه

پارک گورکی

پارک گورکی مسکو

پارک گورکی به افتخار نویسنده‌ی دوران کمونیست، ماکسیم گورکی به این نام نامگذاری شده است. این پارک کنار رودخانه‌ی مسکو قرار دارد و امروزه پر شده است از رستوران‌های متعدد، کافه‌های روباز، سینماهای روباز تابستانی که وای‌فای رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. اینجا می‌توانید سوار قایق شوید و به شهربازی کوچک آن بروید. زمستان‌ها هم می‌توانید روی زمین یخی بسیار یزرگ این پارک به بازی بپردازید.

موقعیت پارک گورکی روی نقشه

نگارخانه ترتیاکوف

نگارخانه ترتیاکوف مسکو

نگارخانه ترتیاکوف شامل بزرگ‌ترین مجموعه‌ی هنرهای روسی در جهان است. در این نگارخانه آثار هنرمندانی همچون ایلیا رپین، Mikhail Vrubel و نقاش چهره‌ی مشهور، آندره رویلف به چشم می‌خورد. بسیاری از آثار مربوط به قرن بیستم، در نگارخانه‌ی جدید ترتیاکوف به نمایش گذاشته شده است. 

موقعیت نگارخانه ترتیاکوف روی نقشه

کلیسای سنت باسیل

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو

کلیسای جامع سنت باسیل یکی از نماد‌های کشور روسیه بود و قدمت آن بیش از ۴۵۰ سال است. این کلیسای تاریخی به دستور «ایوان چهارم» (ایوان مخوف)، در میدان سرخ مسکو ساخته شده است. کلیسای جامع سنت باسیل، تا سال ۱۶۰۰ میلادی، بلندترین بنای مسکو بود. دولت سکولار شوروی، این کلیسا را در سال ۱۹۲۹ به‌طور کامل به موزه تبدیل کرد. از سال ۱۹۹۰ این بنا به‌همراه میدان سرخ و کاخ کرملین در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. ساخت کلیسای سنت باسیل ۶ سال به طول انجامید و در پاییز سال ۱۵۵۹ میلادی به پایان رسید. در سال ۲۰۰۷ این کلیسا را به‌عنوان یکی از عجایب روسیه نامگذاری کردند.

موقعیت کلیسای سنت باسیل روی نقشه

اسلحه خانه (The Armoury)

اسلحه خانه کرملین

در بخشی از کاخ کرملین، اسلحه‌خانه‌ای وجود دارد که در آن از گنجینه‌ای ارزشمند از اسلحه‌ها، زره‌ها، یونیفرم‌های ارتشی، یونیفرم‌های فرماندهان و پادشاهان و لباس‌های درباری نگهداری می‌شود. 

تئاتر بولشوی (Bolshoi)

تئاتر بولشوی مسکو

تئاتر بولشوی یکی از مهم‌ترین سالن‌های تئاتر مسکو و روسیه است و جزو افتخارات فرهنگ و هنر روسیه محسوب می‌شود. این سالن تئاتر در سال ۱۷۷۶ میلادی به دستور کاترین کبیر ساخته شد و در گذر سالیان، چندین بار طعمه‌ی حریق شد اما هر بار به زیبایی تمام بازسازی شد. در این سالن اجراهای باله و اوپرا هم روی صحنه می‌رود. 

موقعیت تئاتر بولشوی روی نقشه

موزه پوشکین

موزه پوشکین

موزه دولتی هنرهای زیبای پوشکین یکی از غنی‌ترین موزه‌های هنر اروپایی است. ساخت موزه‌ی پوشکین در سال ۱۸۹۸ شروع و تا سال ۱۹۱۲ ادامه داشت. در ابتدا نام آن را به افتخار الکساندر سوم، تزار روسیه، به نام موزه‌ی الکساندر سوم نامگذاری شد. بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷ روسیه، نام آن را به موزه‌ی هنر غربی تغییر دادند و در نهایت در سال ۱۹۳۷ به افتخار صدمین سال درگذشت الکساندر پوشکین، نام آن را موزه‌ی پوشکین گذاشتند. 

موقعیت موزه پوشکین روی نقشه

کلیسای کولومنسکویه (Kolomenskoye)

کلیسای کولومنسکویه مسکو

کولومنسکویه در گذشته ناحیه‌ای سلطنتی بود که در جنوب شرق مسکو، در جاده‌ای منتهی به کولومنا قرار دارد. زمین‌های وسیع این منطقه چشم‌اندازی بر رودخانه‌ی مسکو دارد و در سال ۱۹۶۰ به بخشی از شهر مسکو تبدیل شد. امروزه کلیسای این منطقه را (کلیسای کولومنسکویه) را به موزه تبدیل کرده‌اند. 

موقعیت کلیسای کولومنسکویه روی نقشه

موزه و مستغلات کوسکوو (Kuskovo)

موزه کوسکوو مسکو

ملک کوسکوو اقامتگاه تابستانی خانواده‌ی شرمتو (Sheremetev) بود. این خانه در اواسط قرن ۱۸ ساخته شده است که در آن دوران چند مایل از شرق مسکو فاصله داشت اما امروزه به‌دلیل توسعه‌ی شهر، جزوی از این شهر محسوب می‌شود. این عمارت کی از اولین عمارت‌های تابستانی اشراف‌زادگان روسی و یکی از معدود خانه‌های نزدیک مسکو است که حفاظت شده است. امروزه این خانه را به موزه‌ی دولتی سرامیک روسیه تبدیل کرده‌اند. محوطه‌ی این عمارت مکان موردعلاقه‌ی اهالی مسکو برای تفریح و سرگرمی است.

موقعیت عمارت و موزه کوسکوو

مستغلات و موزه Arkhangelskoye

موزه Arkhangelskoye مسکو

عمارت  Arkhangelskoye یکی از زیباترین عمارت‌های تاریخی در حومه‌ی شهر مسکو است. این عمارت در طول قرن ۱۸ و ۱۹ توسط معماران ایتالیایی ساخته شده و متعلق به شاهزاده‌های  Sheremetev و Yusupovs  بود. این عمارت که امروزه آن را موزه تبدیل کرده‌اند، زیبایی غیر قابل وصفی دارد و یکی از جاهایی است که در سفر به مسکو حتما باید از آن بازدید کرد. 

موقعیت مستغلات و موزه Arkhangelskoye روی نقشه

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه