نکاتی که باید پیش از سفر به جاکارتا بدانیم

کسری مجیدی
کسری مجیدی جمعه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
نکاتی که باید پیش از سفر به جاکارتا بدانیم

جاکارتا به عنوان پایتخت کشور اندونزی یکی از قطب‌های گردشگری در جنوب شرقی آسیا است. در اين مقاله همراه کجارو باشيد تا با نكاتی كه پيش از سفر به اين شهر بايد بدانيد، آشنا شويد.

کشور اندونزی دارای پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی غنی است. بزرگترین شهر و پایتخت این کشور، جاکارتا نیز از این قاعده مستثنی نیست. این شهر از جاذبه‌های بسیاری بهره می‌برد. حال آنکه امروزه شکل و شمایل پیشرفته‌تری نیز به خود گرفته است.

در این مقاله به برخی از قوانین و نکات لازم برای سفر به این کشور، پرداخته‌ایم.

لباس مناسب بپوشید

پوشش در جاکارتا

اول از همه به یاد داشته باشید که در جاکارتا کمتر سخت‌گیری برای پوشش لباس در نظر گرفته می‌شود. تنها در برخی از موزه‌ها برای خانم‌ها قدری محدودیت اعمال می‌شود. با همراه داشتن لباس‌ و پوشش جایگزین خیال خودتان را راحت کنید.

از طرفی حتما حواستان باشد، برای بازدید از معابد منطقه لباس راحت بپوشید. چراکه ممکن است مجبور به بالا رفتن از تپه‌های کوتاه و بلند و همچنین پله‌های فراوان بشوید.

کارت شناسایی همراه داشته باشید

کارت شناسایی در جاکارتا

از آنجایی که به عنوان گردشگر در این کشور هستید، حتما با خود کارت شناسایی یا گذرنامه را داشته باشید. بیشتر مکان‌های گردشگری برای ورود نیازمند چک کردن مشخصات مسافران هستند. بهتر است چندین کپی نیز از گذرنامه‌ی خود داشته باشید تا در مواقع ضروری به مشکل نخورید.

سیم‌کارت بخرید

سیم کارت جاکارتا

به محض رسیدن به جاکارتا به یکی از مراکز خدمات بروید و سیم‌کارت تهیه کنید. این کار بسیاری از هزینه‌هایتان را کاهش می‌دهد. قیمت این سیم‌کارت‌ها نسبت به کشورهای منطقه ارزانتر است.

زبان انگلیسی را فراموش کنید

زبان در جاکارتا

در اندونزی و حتی جاکارتا شاید زبان انگلیسی چندان به کارتان نیاید. با پیشرفت تکنولوژی شاید بهترین کار این باشد که نرم‌افزار ترجمه‌ای را در گوشی هوشمند خود داشته باشید تا کمتر به مشکل بخورید.

پول نقد همراه داشته باشید

پول جاکارتا

مانند بیشتر شهرهای جهان، همراه داشتن پول نقد در جاکارتا کارهایتان را راحت‌تر راه می‌اندازد. البته در اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌های این شهر دستگاه‌های خودپرداز وجود دارند؛ اما از طرف دیگر شاید برخی از فروشنده‌ها برای پرداخت با کارت‌های اعتباری مقداری پول بیشتر طلب کنند!

در ضمن حتما تا جای ممکن پول خود را در مبدا، فرودگاه یا صرافی‌های مطمئن تبدیل کنید تا با آمادگی کامل به سفر بروید.

چانه بزنید

مغازه های جاکارتا

برای خرید کردن سعی کنید به فروشگاه‌هایی بروید که برچسب قیمت بر روی اجناسشان قرار داشته باشد تا تکلیفتان روشن باشد! با این کار از گرانفروشی‌های احتمالی در امان خواهید ماند.

ولی اگر به هر ترتیب به خرید از دیگر مغازه‌ها رفتید، حتما چانه بزنید. فروشنده‌های این مغازه‌ها با دیدن گردشگرهای خارجی قیمت اجناس خود را بالا می‌برند؛ پس چه بهتر که با چانه زدن هوای جیبتان را داشته باشید.

انعام زوری است!

انعام در جاکارتا

به طور کلی در اندونزی، انعام دادن بخشی از فرهنگ مردم است. در جاکارتا نیز مجبور به انعام دادن هستید. از مشاغل خصوصی گرفته تا دولتی، همه‌ی کارکنان در طلب انعام هستند. در رستوران‌ها نیز علاوه بر حق سرویس بهتر است مقداری انعام بگذارید. به طور کلی برای انعام دادن، فرقی بین پارکبان و کارمند فرودگاه نیست.

در ضمن به یاد داشته باشید برای این کار از اسکناس استفاده کنید؛ چراکه غیر از فروشگاه‌های بزرگ، سکه را در کمتر جایی قبول می‌کنند.

ترافیک را در نظر بگیرید

ترافیک در جاکارتا

جاکارتا شهری است ۷۴۰ کیلومتر مربعی با ۱۰ میلیون نفر جمعیت؛ پس باید هم انتظار ترافیک را داشت. از طرفی حمل‌ونقل عمومی در این شهر چندان چنگی به دل نمی‌زند. اتوبوس‌ها و قطارها ایستگاه‌های کمی دارند، در نتیجه مردم معمولا با تاکسی و ماشین‌های شخصی تردد می‌کنند و در پی آن ترافیک زیادی حاصل می‌شود.

به همین دلایل سعی کنید برای سفرتان بهینه برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید جاذبه‌های بیشتری را ببینید. در ضمن حتما برای تردد از تاکسی‌های «بلو برد» (Blue Bird) استفاده کنید. این تاکسی‌ها نرخ را طبق مسافت طی شده دریافت می‌کنند؛ بعلاوه آنکه زبان انگلیسی هم بلد هستند.

سیل نبردتان!

سیل در جاکارتا

سفر به جاکارتا در زمستان مانند دل به دریا زدن بدون کشتی است. میزان بارندگی در این فصل از سال بسیار زیاد است، به طوری که در سال ۲۰۰۷ سیل ۸۰ نفر را کشت و بالغ بر یک میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشت.

در نتیجه برای سفر خود برنامه‌ریزی و زمان‌بندی درست را در نظر بگیرید.

آب لوله‌کشی را ننوشید

آب جاکارتا

هرگز از آب‌های لوله‌کشی این شهر ننوشید. به طور کلی برای آشامیدن و مسواک زدن از بطری‌های آب معدنی استفاده کنید. همچنین تا جای ممکن در رستوران‌ها، لیوان یخ‌دار هم نخواهید؛ چراکه احتمال دارد یخ‌ها نیز با آب لوله‌کشی تولید شده باشد. برای مصرف شخصی نیز یخ را از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

با احتیاط از خیابان رد شوید

ازدحام در جاکارتا

در انتها حواستان باشید که جاکارتا مانند تهران، شهری است مملو از وسایل نقلیه و بخصوص موتوسیکلت. از پیاده‌رو گرفته تا پل‌ها و زیرگذرها، برای عابران خطرناک است. داستان زمانی بدتر می‌شود که بعضی از مکان‌ها ممکن است مسیر عبور پیاده هم نداشته باشد. در هر صورت موقع پیاده‌روی و گذر از خیابان‌ها حواستان را خیلی جمع کنید.

به طور کلی با در نظر گرفتن قوانین و مطالعه‌ی بیشتر در رابطه با مقصد خود، سفر خود را لذتبخش‌تر کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه