کجا کاپی بارا ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی دوشنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
کجا کاپی بارا ببینیم؟

کاپی بارا، بزرگترین جونده کره زمین است که در زمره حیوانات شاخص گردشگری حیات وحش محسوب می‌شود. در ادامه با کجارو همراه باشید.

کاپی بارا (Capybara)، جونده‌ای است که از نظر جثه بزرگترین جونده زمین به حساب می‌آید. این جوندگان جثه‌ای معادل یک سگ بزرگ دارند، انگشتان پاهایشان با پره به یکدیگر متصل است و دم ندارند. صورت این جانوران همانند سایر جوندگان مثلثی شکل نیست و صورت صاف و مستطیل شکلی دارند. این جانوران از نظر شکل ظاهری شبهت زیادی به خویشاوندان نزدیک خود یعنی «خوک‌های گینه‌ای» دارند. طول بدن کاپی باراها بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر است و قد آن‌ها از شانه‌هایشان تا زمین حدود ۵۰ سانتی‌متر است. وزن این جوندگان بین ۲۷ تا ۷۹ کیلوگرم است و وزن آن‌ها به نسبت جنسیتشان متغیر است. ماده‌ها معمولا از نرها سبک‌تر هستند.

کاپی باراها حیوانات گیاه خواری هستند و بیشتر از گیاهان دریایی و گیاهانی که در آب رشد می‌کنند تغذیه می‌کنند. از جمله غذاهای دیگری که کاپی باراها می‌خورند می‌توان به غلات، کدو و سایر صیفی‌جات اشاره کرد. به طور کلی هشتاد درصد از غذای کاپی باراها از پنج نوع متفاوت سبزیجات تشکیل شده می‌شود. این جانوران در طول روز حدود ۲.۷ تا ۳.۶ کیلوگرم غذا می‌خورند.

کاپی بارا

کاپی باراها حیواناتی اجتماعی هستند.

کاپی باراها حیواناتی اجتماعی هستند. یک گروه از کاپی باراها شامل ده عذذ از این جوندگان می‌شود. لازم به ذکر است که تعداد این جوندگان در یک گروه در طول فصول گرم و خشک بیشتر می‌شود. قلمرو یک گروه از کاپی باراها مساحت بسیار زیادی را دربر می‌گیرد. کاپی باراها اکثر فعالیت‌های خود را پس از غروب خورشید انجام می‌دهند. در بعضی اوقات که این جانوران احساس خطر می‌کنند، فعالیت‌های خود را به صورت شبانه انجام می‌دهند.

کاپی بارا

کاپی باراها از نظر وضعیت بقا توسط IUCN در گروه «کمترین نگرانی» قرار می‌گیرند. این مسئله به این دلیل است که این جوندگان از نظر جمعیتی وضعیت رو به رشد نسبتا بالایی دارند و از سویی دیگر توسط انسان‌ها شکار نمی‌شوند؛ همچنین کاپی باراها در خود حیات وحش هم شکارچیان چندانی ندارند. در حال حاضر جمعیت دقیق این جوندگان مشخص نیست اما بنا به تمامی دلایلی که مطرح شد، این جوندگان وضعیت بقای کاملا نرمال و رو به رشدی دارند.

کاپی بارا

کاپی باراها قادرند تا در زیر آب نفس خود را حدود پنج دقیقه نگه دارند که این مسئله نقطه قوتی برای این حیوانات به شمار می‌آید. نام علمی این جانوران “Hydro chaeris” است که این نام یونانی در ترجمه تحت اللفظی به صورت «گراز دریایی» ترجمه می‌شود. در قبیله‌ بومی آمازون به کاپی باراها “Kapiyva” می‌گویند.

کاپی بارا

کاپی باراها در باتلاق‌ها نیز استراحت می‌کنند.

این جوندگان آب دوست برای زنده ماندن به آب  نیاز دارند چون بدن این حیوانات به صورت طبیعی خشک است و این جوندگان برای بقا به رطوبت نیاز دارند. به همین دلیل، کاپی باراها تنها در مناطقی یافت می‌شوند که دریاچه، آبگیر یا به طور کلی منابع آبی وجود داشته باشد. کاپی باراها معمولا در بخش‌های مرکزی و جنوبی آمریکا، در کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌ها یافت می‌شوند. مکان اصلی زندگی کاپی باراها در نزدیکی علفزارها و بوته‌های نزدیک آب زندگی می‌کنند. این سبک زندگی برای کاپی باراها دو ویژگی مثبت به همراه دارد؛ ویژگی اول این است که این جوندگان در علفزارها پنهان شده و همین امر باعث می‌شود تا این جوندگان از دست شکارچیان و خطرات طبیعی محفوظ بمانند. نکته مثبت دوم این است که این جوندگان در طول فصول گرم سال به‌واسطه زندگی در نقاط مرطوب کنار آب خنک می‌شوند. بعضی اوقات مشاهده شده است که کاپی باراها در باتلاق‌ها نیز استراحت می‌کنند.

کاپی بارا

نظر شما درمورد کاپی باراها چیست؟ آیا مایل به دیدن این جانوران از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع livescience

دیدگاه