سفر سبز و مسئولانه؛ راهکاری برای حفظ محیط زیست

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
سفر سبز و مسئولانه؛ راهکاری برای حفظ محیط زیست

اگر در همه حال، حتی در سفر هم دغدغه‌ی حفظ محیط زیست و حفاظت از طبیعت دارید، در ادامه با کجارو همراه باشید.

مفهوم گردشگری سبز به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است. در واقع با افزایش میزان سفر و گردشگری و شوق افراد برای سر زدن به گوشه و کنار دنیا و لذت بردن از طبیعت بکر و بی‌نظیر، خطرات متعددی زیستگاه‌های طبیعی و محیط اطراف ما را تهدید می‌کند. بنابراین، این روزها بیش از هر زمان دیگری، توجه به گردشگری سبز، ضروری به نظر می‌رسد. اما گردشگری سبز چیست؟

گردشگری سبز نوعی از بوم‌گردی یا اکوتوریسم است. در این نوع از گردشگری، افراد به بازدید از جاذبه‌های طبیعی می‌روند اما هدف از این نوع سفر فقط بازدید نیست. در این نوع از گردشگری، مسافران تلاش می‌کنند تا سفرشان کمترین آسیب را به طبیعت و محیط زیست بزند. برای تجربه‌ی سفر سبز و مسئولانه، لازم نیست به قصد نجات اورانگوتان‌ها از خطر انقراض سفر کنید، با رعایت چند نکته‌ی ساده می‌توانید وظیفه‌ی خود را به عنوان یک فرد مسئولیت‌پذیر، انجام دهید و سهم کوچک اما مهمی در حفظ طبیعت، داشته باشید. طبیعت سرمایه‌ای است که هیچ جایگزینی ندارد.

شاید فکر کنید که به عنوان یک مسافر معمولی که هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد، نمی‌توانید کاری برای حفظ محیط زیست انجام دهید. اما این طرز فکر اشتباه است. لازم نیست یک سازمان خصوصی و بزرگ برای حفظ طبیعت پایه‌گذاری کنید، با رعایت چند نکته‌ی ساده در طول سفر و قبل از سفر می‌توانید تاثیرات شگرفی بر طبیعت بگذارید و از این طریق، شکرگزار این نعمت خداوند باشید.

از اهداف گردشگری سبز، سود رساندن به اهالی است

یکی دیگر از اهداف گردشگری سبز، سود رساندن به اهالی است. در واقع شما با کارهای ساده‌ای نظیر خرید کردن از مغازه‌داران محلی یا اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی که توسط اهالی یک منطقه مدیریت می‌شوند، می‌توانید سود حاصل از سفر خود را به جیب اهالی آن مقصد بریزید.

شاید بسیاری از افراد فکر کنند که سفر، جای فکر کردن به محیط زیست و نگران آینده‌ی بشر بودن نیست. اما برای اینکه یک مسافر مسئول باشید لازم نیست فداکاری زیادی انجام دهید یا حتی بخشی از سفر خود را فدای محیط زیست کنید. راهکارهای ساده‌ای وجود دارند که علاوه بر تاثیرات بزرگی که بر محیط زیست دارند، احساس خوبی در شما ایجاد می‌کنند. طبق یک نظرسنجی انجام شده توسط انجمن هتل‌های سبز، ۴۳ میلیون مسافر آمریکایی عنوان کرده‌اند که به مسائل زیست‌محیطی در طول سفر اهمیت می‌دهند. در واقع بیشتر افراد نگران محیط زیست هستند اما نمی‌دانند که در قبال طبیعت چه وظیفه‌ای دارند و چه کاری می‌توانند انجام دهند.

سفر یا گردشگری سبز مسافرتی است که در آن حفظ محیط زیست و فرهنگ مقصد مورد نظر مورد توجه قرار می‌گیرد. از ساده‌ترین راهکارهای تا روش‌های پیچیده و پیشرفته برای دستیابی به این هدف وجود دارد. ما هم در طول سفرهای خود حتی یک سفر معمولی چند روزه می‌توانیم این نکات را مد نظر قرار دهیم.

گردشگری سبز

قبل از سفر

همه‌ی لوازم برقی منزل را خاموش کنید و آنها را حتما از برق بکشید. بعضی از وسایل برقی حتی در حالتی که خاموش باشند تا ۴۰ وات بر ساعت برق مصرف می‌کنند بنابراین حتما آنها را از برق بکشید.

دمای ترموستات‌ها و آب‌گرم‌کن‌ها را کاهش دهید.

اگر اشتراک روزنامه دارید، آن را موقتا قطع کنید یا به یک مدرسه یا کتابخانه اهدا کنید.

فلکه‌ی آب را ببندید.

در طول سفر

از بلیط‌های الکترونیکی به جای بلیط‌های کاغذی استفاده کنید.

به شرکت‌های مختلف برای کاهش تولید کربن یا آفست کربن کمک مالی کنید. به عنوان مثال در نظر بگیرید که میزان گازهای گلخانه‌ای که سفر هوایی شما وارد طبیعت می‌کند، برابر با میزان آلودگی‌ای است که یک فرد در طول یک ماه با ماشین شاسی‌بلند خود ایجاد می‌کند. با کمک مالی به شرکت‌هایی مثل Sustainable Travel International می‌توانید در کاهش تولید کربن موثر باشید. این شرکت‌ها با کمک‌های مالی مردم، در فعالیت‌های دیگری مشارکت می‌کنند و در بخش‌های دیگر مثل تولید انرژی از نیروی باد یا استفاده از انرژی خورشیدی فعالیت می‌کنند.

در صورتی که در سفر قصد دارید اتومبیل کرایه کنید، از خودروهای هیبریدی استفاده کنید.

در هتل‌های دوستدار محیط زیست و ساختمان‌های سبز اقامت کنید

در هتل‌های دوستدار محیط زیست و ساختمان‌های سبز اقامت کنید. اقامتگاه‌ها و هتل‌های زیادی وجود دارند که در جهت حفظ محیط زیست و کاهش ضایعات و اتلاف انرژی فعالیت می‌کنند.

برخی از بهترین هتل‌های دوستدار محیط زیست، ۱۰۰ درصد از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، وسایل برقی و روشنایی در این هتل‌ها، به طور اتوماتیک پس از خروج مهمان از هتل، خاموش می‌شوند، در رستوران این هتل‌ها از محصولات داخلی و ارگانیک استفاده می‌شود. کارمندان و کارکنان این هتل‌ها از اهالی همان منطقه انتخاب می‌شوند. در وب‌سایت‌های مختلف می‌توانید اسامی بهترین هتل‌های دوستدار محیط زیست را پیدا کنید.

گردشگری سبز

زمانی که هتل را انتخاب کردید، به کارمندان هتل اطلاع دهید که لازم نیست هر روز ملحفه‌ها را عوض کنند. بسیاری از هتل‌ها فقط زمانی که مهمان یک اتاق عوض شود، ملحفه‌ها را عوض می‌کنند تا از خشکشویی بیش از حد استفاده نشود.

از لیوان‌های پلاستیکی خودتان چندین بار استفاده کنید. یا حتی وسایل مخصوص خود مثل قاشق و لیوان را همراه داشته باشید و از آنها استفاده کنید.

هنگام خروج از اتاق، چراغ‌ها و وسایل برقی را خاموش کنید و درجه‌ی وسایل سرمایشی یا گرمایشی را کاهش دهید.

گردشگری سبز

وسایل بهداشتی خود را همراه داشته باشید تا هتل نیازی به بسته‌بندی لوسیون و شامپو‌های کوچک نداشته باشد.

زمانی که مسواک می‌زنید، شیر آب را ببندید و مدت زمان دوش گرفتن خود را کاهش دهید.

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید یا اگر مسیر کوتاه است و امکان پیاده‌روی وجود دارد، بخشی از رفت و آمد خود را با پای پیاده انجام دهید. بسیاری از تورهای محلی بازدید از جاذبه‌های گردشگری، تورهای پیاده هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. در این صورت، هم باعث رونق تورهای محلی و کسب درآمد برای اهالی می‌شوید و هم آلودگی کمتری تولید می‌کنید.

هنگام بازدید از جاذبه‌های گردشگری

هنگام پیاده‌گردی به مسیرها و محدودیت‌های مشخص شده توجه کنید. به قوانین مرتبط با روشن کردن آتش در طبیعت و جمع‌آوری زباله‌ها، توجه کنید.

تا جایی که امکان دارد محصولات محلی را از فروشندگان محلی خریداری کنید.

از خرید محصولاتی که با اجزای بدن حیوانات در معضر خطر انقراض ساخته شده‌اند اجتناب کنید مثلا لاک لاک‌پشت.

به فرهنگ بومی و حیات وحش احترام بگذارید.

از سفر، با خودتان چیزی جز خاطره‌های خوب نبرید و چیزی جز رد پا، باقی نگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع buzzle

دیدگاه