سفر ۸ روزه به سریلانکا

حمید حسن‌زاده
حمید حسن‌زاده دوشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
سفر ۸ روزه به سریلانکا

طبیعتی سر سبز، امکانات تفریحی و حیات‌وحش متنوع سریلانکا، قضاوت‌های نادرست پیشین در مورد این کشور را کاملا از بین می‌برد. با کجارو همراه شوید تا برنامه‌ی سفر ۸ روزه به این کشور را بخوانید.

تعطیلات در سریلانکا با امکانات گوناگونی همراه است: استراحت در ساحل، کسب آرامش با یوگا، کمپ‌های سیاحتی و موج‌سواری. عطر نشاط‌بخش چای سیلان سیاه نیز از مزایای مهم این ناحیه‌ گرمسیری است.

فاصله‌ها بین اماکن مختلف نسبتا کوتاه و قابل مدیریت هستند (به راحتی می‌توان راننده استخدام کرد) و تراکم شگفتی‌های سریلانکا به مجموعه‌ای از نخل‌های ساحلی می‌ماند.

بنابراین، مانند کاوشگرانی که شیفته‌ی سواحل شنی و جاذبه‌های جنگلی هستند، ما نیز مسیری را از میان ساحل دراماتیک، پارک‌های ملی و شهرهای مستعمراتی به پیش گرفتیم. در این بین فرصت را غنیمت شمرده و به نوشیدن چای مشغول می‌شدیم.

رسیدن به کولومبو

کولومبو سریلانکا

جهان‌گردان شهیر، مارکو پولو و فا ژیان به وسیله‌ی قایق به ساحل سرسبز سریلانکا رسیدند. امروزه اما گردشگران از طریقی رایج‌تر، اما کمتر رمانتیک، با پروازی ۴۰ دقیقه‌ای از فرودگاه Bandanaraike واقع در کولومبو، به این محل می‌آيند.

این محل که در گذشته «باغ‌شهر شرق» نامیده می‌شده، آکنده از گل‌های رنگارنگ است، محلی که عمارت‌های استعماری برای جا گرفتن در میان دریاچه‌ها و پارک‌ها در تکاپو هستند.

هتل «Paradise Road Tintagel Colombo» عمارتی کهن با طراحی داخلی زیبا است و در محل اسکان ریاست جمهوری سریلانکا واقع شده است: باغ‌های دارچین (Cinnamon).

باغ دارچین سریلانکا

روز اول

در موز‌ه‌ی ملی ایتالیناته، که تنها چند دقیقه از اقامتگاه فاصله دارد، از اشیا چوبی، چاپ‌ها و سلاح‌های جنگی دیدن کنید. سپس در پیاده‌رو‌های معبد گانگارامایا گشتی بزنید و از تماشای معبد مدرن سیمامالاکا (که توسط معمار افسانه‌ای سریلانکا، گوفری باوا، بنا شده) و شمایل بودایی لذت ببرید.

در نزدیکی خلیج به «گیل فیس گرین» بروید، محلی روباز که دکه‌های غذافروشی پر سر و صدا ظرف غذای شما را با «kotthu roti» (حاوی مقدار زیادی گوشت، نان و ادویه)، «isso vadai» (میگو با شیرینی نخود فرنگی) و ترشی «achcharu» پر خواهند کرد.

غذای سریلانکا

در بازار پر هیاهوی پتاه می‌توانید برای خرید جواهرات بدلی چانه بزنید. مسجد جامع اول الفار (Ul-Alfar) نیز در نزدیکی بازار است. برای خوردن بستنی در بازار شناور اندکی توقف کنید و پس از آن در تراس رو به دریای «Galle Face Pool Bar» غروب خورشید را نظاره کنید.

روز دوم

در اطراف تالاب «Viharamahadevi» گشتی بزنید و از بودای طلایی مرکزی و از همزاد نئوکلاسیک کاخ سفید، ساختمان شهرداری، دیدن کنید. در کرانه‌ی پرتلالو دریاچه‌ی «Beira»، در خیابان «Chatham»، چای‌خانه‌ی دیلماه شیک‌های خامه‌ای ترکیب شده با چای سرو می‌کند.

پرسه‌زنی خود را تا معبد «Seema Malaka» ادامه دهید، معبدی که همچنین توسط گوفری باوا ساخته شده است. در این‌جا مدتی به مدیتیشن بپردازید تا قوای جسمی و روانی‌تان بازیابی شود.

با انگشتان پای خود، آب‌های ساحل گیل فیس را لمس کنید و سپس به هتل رمانتیک «Mt Lavinia» برای صرف بشقاب غذایی دریایی و لذیذ بازگردید.

تپه‌های سرسبز و زیبا به دور از شهر

نواحی خارج از شهر سریلانکا بی‌نظیر، دارای انحناهای فراوان و سرسبزتر از ساحل آن است. سفر با خودرو در نواحی بین شهری این سرزمین زمان‌بر و مسیرش پر پیچ و خم است، با این حال بالا رفتن از جاده‌ها در آغوش ابرهای فراز جنگل، تماشای آبشارهای زیبا و رودخانه‌های پر خروش و دیدن فیل‌ها بی‌شک خستگی مسیر را از جان خواهد زدود.

اقامت در هتل «Ceylon Tea Trails» به سفری به دوره‌ی فراموش‌شده‌ی راج‌های بریتانیایی می‌ماند. در آنجا خدمتکارانی بسیار وفادار خواهید یافت. این اقامتگاه باشکوه چشم‌اندازهایی مملو از رنگ سبز دارد و ردپای چای همه جا دیده می‌شود: نام‌ها، غذاها، چشم‌اندازها، نوشیدنی‌ها، آب درمانی‌ها و حتی در جیب‌های پشتی پیشخدمت‌تان.

هتل سریلانکا

 روز سوم

با فردی بومی به راه‌نوردی در تپه‌ها بپردازید یا اگر طبیعت را بدون راوی بیشتر دوست می‌دارید، از نقشه‌های راه موجود در هتل بهره بگیرید. اگر بخواهید مسیر را با دوچرخه طی کنید، برای‌تان پیک‌نیکی همراه با نوشیدنی آماده خواهند کرد.

آیا زخمی شدید؟ درد دارد؟ یا تمام صبح را در استخر هتل گذرانده‌اید و همچنان به ماساژ شدن علاقه دارید؟

تراپیست‌های آب گرم قبل از این که ماساژ دهند، بدن مسافران را به خوبی با ترکیب فلفل سیاه با پرتغال و ترنج با شعمدانی عطری آغشته می‌کنند.

روز چهارم

«سری پادا» نام قله‌ای سرسبز است که در انبوه مه پنهان شده است، ستیغی پر ابهت و فوتوژنیک که بر روی آن اثری به فرم پا وجود دارد. این محل برای هندو‌ها، مسلمانان و بودایی‌ها مقدس است. مهم نیست این ردپا متعلق به بودا است یا آدم یا الهه شیوا، در هر صورت به محض دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد.

قله سری پادا

سول گیل (Swell Galle)

این محل میزبان گنجینه‌های دوره‌ی استعمار هلند، و مرکز هنری سریلانکا محسوب می‌شود: گیل از لحاظ فرهنگی بسیار غنی است. درختان فرانگی‌پیانی و نخل‌های متعدد در بادی ملایم تاب می‌خورند و می‌توان گفت همچنان به زیباترین قسمت‌های این منطقه توجه نمی‌شود.

یوگای کوانتومی در اقامتگاه «Fibonacci Sequence» بیشتر به لوکیشن فیلم بعدی کریستوفر نولان شباهت دارد، اما در حقیقت یکی از راز‌های اصلی جذابیت مرکز بازیابی «Tri» است.

کابین‌های ساخته شده با چوب دارچین در دوایر هم‌مرکز، چشم‌اندازی زیبا از دریاچه کوگالا یا نواحی سبز گیل به دست می‌دهد.

روز پنجم و ششم

آیا فکر می‌کنید که برای درخواست کردن استکان‌های چای بی‌شمار به سرزمین نخل‌های افراشته و آرامش سفر کرده‌اید؟ این‌طور نیست.

به محض برخواستن از خواب، در کلاس یوگا کوانتومی لارا باومن می‌آموزید که چگونه خود را در زمان خم کنید. کلاس در قسمت «Sala» آب گرم روباز برگزار می‌شود.

در غیر این صورت می‌توانید به «مسیر پارکور» بروید و بیاموزید چگونه می‌توان با دست خالی و اراده صرف از درختی بالا رفت. امکانات موج‌سواری (ساحل جنوبی شرایطی ایده‌آل دارد) را هم بررسی کنید.

عصر بازگردید، سرآشپزان کامبوجی با سفره‌ی رنگین خود اشتهای شما را تحریک خواهند کرد.

پارک ملی یالا

این پارک ملی که در ساحل جنوب-شرقی سریلانکا واقع شده، خانه‌ی میمون‌های سیاه پرهیاهو، طاووس‌های فخرفروش و آهوهای ترسو است. حیواناتی خطرناک‌تر از قبیل فیل، ببر و تمساح در توری با ماشین جیپ به سادگی قابل مشاهده هستند.

تمرکز خود را تماما مصروف محیط طبیعی نمایید و در اقامتگاه سازگار با محیط زیست «Chena Huts»، که کلبه‌هایش سقفی کاهی دارند، خستگی ناشی از یوگا را از خود دور کنید.

اقامت سریلانکا

این زیستگاه‌های ساده (که از کشاورزان سنتی الهام گرفته شده) نیازهای اولیه برای بقا را تامین می‌کنند: استخر عمیق شخصی، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و اینترنت رایگان!

روز هفتم

به دیدن شیرها و پلنگ‌ها بروید!

حیات وحش سریلانکا

روز هشتم

روزی طولانی به نظاره کردن حیات وحش سپری خواهد شد، بنابراین تست فرانسوی با سیب‌های کاراملی و شیرینی دارچینی نباید فراموش شود.

چشمان خود را به دوربین بچسبانید تا در میدان دید خود یوزپلنگ‌ها، بوفالوها و درنده‌های دیگر را که به سمتتان می‌آیند مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه