دیدنی های جاکارتا، اندونزی (قسمت دوم)

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
دیدنی های جاکارتا، اندونزی (قسمت دوم)

جاکارتا پایتخت اندونزی است و امروزه گردشگران ایرانی تمایل زیادی برای سفر و بازدید از این شهر شلوغ دارند. برای آشنایی کامل با دیدنی‌های جاکارتا با کجارو همراه باشید.

جاکارتا شهری است که قبل از سفر به آن، باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید تا بتوانید در فرصتی که دارید، از تمامی جاذبه‌های آن دیدن کنید. این شهر جایی است که باید گوشه و کنار آن را پیاده طی کنید تا با مردم محلی و فرهنگ آن‌ها آشنا شوید. این مقاله از کجارو را دنبال کنید تا با دیگر دیدنی‌های جاکارتا آشنا شوید.

شهر مینیاتوری تامان (Taman Mini Indonesia Indah)

شهر مینیاتوری تامان اندونزی

در این پارک ۱۰۰ هکتاری، خانه‌های سنتی متعلق به هر منطقه از اندونزی ساخته شده است  و هر یک از این خانه‌ها صنایع دستی و لباس‌های سنتی مردم محلی همان منطقه و حتی بوروبوردور (یک معبد مهایانه آیین بودایی واقع در ماگلانگ) را به نمایش گذاشته است. موزه‌ها، تئاترها و یک سالن سینمایی آی‌مکس (IMAX cinema) در سراسر این پارک قرار گرفته است که برای بازدید از هر کدام باید هزینه‌ی وروردی جدا پرداخت کنید. برنامه‌های فرهنگی به صورت رایگان در برخی از خانه‌های موجود در این پارک روی صحنه می‌رود. یکشنبه روز بزرگی برای رویدادهای فرهنگی است اما در طول هفته هم می‌توانید از برخی از این رویدادها بازدید کرده و لذت ببرید. 

میدان Fatahillah 

میدان فتاح الله جاکارتا

میدان Fatahillah (یا به زبان مردم محلی Taman Fatahillah) توسط ساختمان‌های استعماری قدیمی احاطه شده است که از آن جمله می‌توان به ساختمان سابق شهرداری اشاره کرد. شما می‌توانید دوچرخه کرایه کنید، به تورهای شهری ملحق شوید، یک غذای خوب میل کنید یا در میان دیگر بازدیدکنندگان داخلی یا خارجی در این حوالی قدم بزنید. در دوران استعمار اندونزی توسط هلندی‌ها، اینجا با نام «Stadhuis Plein» شناخته می‌شد و سپس به افتخار فرماندهی که Sunda Kelapa را در قرن ۱۶ از پرتغالی‌ها گرفت، نامش به Fatahillah، قهرمان ملی این کشور تغییر پیدا کرد. در این میدان می‌توانید موزه‌ی تاریخ جاکارتا، موزه‌ی وایانگ (Wayang)، موزه هنرهای زیبا و سرامیک را ببینید. 

Jin De Yuan

معبد بودایی جاکارتا

این مجموعه یک معبد بزرگ بودایی چینی است که در سال ۱۷۵۵ ساخته شده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی جاکارتا است. سازه‌ی اصلی سقف غیر متعارفی دارد که توسط دو اژدها که در حال خوردن مروارید هستند، پوشانده شده است. دود متراکم (اسپند، عود، عنبر و ...) و دود شمع روی مجسمه‌ای بودایی بلند می‌شود و می‌تواند طبل و ناقوس‌های باستانی و خطاطی‌های بسیار زیبا را هم در این معبد ببینید. 

تامان سوروپاتی (Taman Suropati)

تامان سوروپاتی

روستای سرسبزی که توسط قصرها احاطه شده، منطقه‌ای حفاظت‌شده‌ی خانه‌های ییلاقی استعمارگران است. این پارک در شلوغی شهر مسیری سبز و پرآرامش است. برخی روزها هم بازار هنری در این پارک برگزار می‌شود و نقاشان آثار خود را در آن به نمایش می‌گذارند. 

موزه‌ی MACAN

موزه هنرهای معاصر اندونزی

موزه‌ی MACAN اولین موزه‌ی مدرن و موزه‌ی هنرهای معاصر اندونزی است و می‌توان آن را پیشرفت فرهنگی مهمی برای جاکارتا محسوب کرد. اینجا ساخته شد تا محلی برای به نمایش گذاشتن مجموعه هنرهای شخصی Haryanto Adikoesoemo باشد که که تاجری است که ۸۰۰ عدد از آثار هنرمندان اندونزیایی و همچنین هنرمندان بین‌المللی مشهور مانند «Anish Kapoor»، «Ai Wai Wai» و «Jeff Koons» را جمع‌آوری کرده است. 

لاپانگان بانتنگ (Lapangan Banteng)

لاپانگان بانتنگ جاکارتا

درست در شرق میدان مردکا، لاپانگان بانتنگ توسط بهترین معماری‌های دوران استعمار احاطه شده است. این ناحیه در ابتدا در قرن ۱۹ توسط هلندی‌ها طراحی شد و در آن زمان نام آن را «Waterlooplein» نامیدند. در این میدان مجسمه‌ی «Jan Pieterszoon Coen» قرار دارد؛ این فد توانسته بود کنترل باتاویا را به دست بگیرد. پارک لاپانگان بانتنگ هم در این ناحیه قرار دارد. 

موزه پروموسان ناسکاح پروکلاماسی (Perumusan Naskah Proklamasi)

موزه جاکارتا

این موزه در خانه‌ای تاریخی افتتاح شده است و زمانی خانه‌ی فرمانده نیروی دریایی ژاپن، «تاداشی مائدا» بود. این خانه، زمانی که در پایان جنگ جهانی دوم، اندونزی اعلام استقلال کرد، رویدادهای تاریخی بسیار زیادی را به خود دیده است. این خانه جایی بود که در ۱۶ آگوست سال ۱۹۴۵ «سوکارنو» و «حتی» به این نتیجه رسیدند که وقت آن رسیده است که اعلام استقلال کرده و اندونزی را از زیر سلطه‌ی بیگانگان درآورند. این موزه تمامی کسانی را که آن شب در آن جلسه حضور داشتند را به گونه‌ای به تصویر کشیده است؛ حتی ماشین تحریری که کلمات و نتایج جلسه با آن نوشته شده بود، در این موزه به نمایش گذاشته شده است. 

موزه‌ی باهاری (Museum Bahari)

موزه باهاری جاکارتا

در نزدیکی در ورودی Sunda Kelapa موزه‌ی باهاری قرار دارد. اگر دوست دارید در مورد تاریخ دریانوردی اندونزی بیشتر بدانید، باید سری به این موزه بزنید. اگرچه بسیاری از ساختمان‌های قدیمی خالی هستند اما برخی از آن‌ها تابلوهای اطلاعاتی خوبی را به زبان‌های انگلیسی و باهاسای اندونزی ارائه می‌دهند. بهترین نمایشگاه‌ها در نزدیکی در ورودی قرار دارند. به علاوه زیر تیرهای چوبی سنگین می‌توانید یک ذات‌السدس (که در ناوبری نجومی مورد استفاده قرار می‌گرفت)، انواع قایق‌های سنتی از سراسر ادونزی، پوسته صدف غول‌پیکر و یک یا دو چراغ فانوس دریایی ببینید. اگرچه بازدید از این موزه بسیار باارزش است اما در اطراف آن محل‌های دفن زباله وجود دارد که آب‌های کثیف و آلوده‌ی آن آزاردهنده است.

موزه سجارا (Museum Sejarah Jakarta)

موزه تاریخ جاکارتا

این موزه با نام «Kesejarahan» هم شناخته می‌شود. موزه تاریخ جاکارتا در ساختمان سابق شهرداری قرار دارد و یک سازه‌ی مستعمراتی هلند است که زمانی مرکز باشکوه امپراطوری بود. این ساختمان در سال ۱۶۲۷ ساخته شده و به عنوان ساختمان دولتی (حکومتی) و زمانی به عنوان دادگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. شما می‌توانید اشیای عجیب و عتیقه‌ی دیگری هم مانند مجسمه‌های گرانیت سیاه و سفید، یک بت هندو مرتبط با مرگ و نابودی را ببینید. برنامه‌هایی برای مرمت موزه وجود دارد که به دلیل تحقیقات به تعویق افتاده است.

این بناهایی که به آن‌ها اشاره کردیم، تنها آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری جاکارتا نیستند. با قدم زدن در این شهر با جاذبه‌های بسیاری برخورد می‌کنید که شاید شما را عاشق خود کنند. ما در این مقاله فقط به مهم‌ترین این دیدنی‌ها اشاره کردیم.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه