دیدنی های جاکارتا، اندونزی (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
دیدنی های جاکارتا، اندونزی (قسمت اول)

جاکارتا آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی دارد که برای بازدید از آن‌ها باید حداقل یک هفته زمان صرف کنید. با کجارو همراه باشید تا با دیدنی‌های این شهر بیشتر آشنا شوید.

جاکارتا پایتخت اندونزی و بزرگ‌ترین شهر اندونزی است. این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای اسلامی محسوب می‌شود. این شهر که زمانی تحت سلطه‌ی استعمارگران بود، دارای بناها و بافت شهری مطابق شهرای هلند است و بیشتر جاذبه‌های تاریخی آن در بخش مرکزی و بافت قدیمی قرار دارد. اگر دوست دارید به این شهر سفر کنید، ابتدا دیدنی‌ها و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن را بشناسید تا بدانید که قرار است به کجا بروید و دوست دارید از چه مکان‌هایی دیدن کنید.

موزه ملی (National Museum)

موزه ملی جاکارتا

موزه‌ی ملی اندونزی در نوع خوپ بی‌نظیر بوده و جزو آن دسته جاذبه‌هایی است که در سفر  به این کشور باید از آن بازدید کرد. در ابتدا وارد حیاط بزرگی می‌شوید که در سال ۱۸۶۲ ساخته شده است و مجسمه‌های تاریخی بسیاری مانند مجسمه‌ی سنگی ۴/۵ متری پادشاه بایراوا در آن قرار دارد. بخش مردم‌شناسی با عروسک‌های دایاک و مجسمه‌های چوبی این موزه فوق‌العاده است.

این موزه در خیابان «Jalan Medan Merdeka Barat» در مرکز شهر جاکارتا قرار دارد و موزه‌ی باستان‌شناسی، تاریخی، مردم‌شناسی و جغرافیایی است. این موزه را به نام «ساختمان فیل» (gedung gajah) هم می‌شناسند، چون در حیاط این مجموعه، مجسمه‌ی یک فیل هم قرار دارد. برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ مردم جاکارتا (در کل مردم اندونزی) باید سری به این موزه‌ی زیبا بزنید. 

میدان مردکا (Merdeka Square)

میدان مردکا جاکارتا

میدان مردکا مرکز شهر جاکارتا است و به شکل ذوزنقه‌ای است که حدود ۱ کیلومتر مساحت دارد. در قرن ۱۹ فردی هلندی آن را «Koningsplein« (میدان ئادشاه) نامید و ئس از آن که آن ها حکومت را از باتاویای قدیم، به این محل منتقل کردند و به مرکز شهر تبدیل شد. این میدان همواره نقش بسیار مهمی در زندگی مردم محلی ایفا می‌کند. در ادوار مختلف، این میدان محل استقرار ساختمان‌های دولتی مختلف بود. سپس تلاش‌های زیادی برای تبدیل این محل به پارک صورت گرفت. سرانجام در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی تقریبا تمامی ساختمان‌های موجود در آن را از بین بردند.

متاسفانه طی تظاهراتی که در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ نسبت به دولت در این محل انجام گرفت، دولت حصاری از آهن دور میدان مردکا کشید که امروزه هم می‌توان این حصارها را مشاهده کرد. امروزه با این که به دلیل وجود چنین حصارهایی، دسترسی کامل به این میدان وجود ندارد اما می‌توان زیر سایه‌ی درختان زیبای اطراف آن قدم زد، کودکانی را تماشا کرد که در آن اطراف فوتبال بازی می‌کنند و در یکی از رستوران‌ها، از خوردن غذاهای خوشمزه‌ی جاکارتا لذت برد.

دریم پارک (Dream Park)

دریم پارک جاکارتا

اگر دوست دارید در مکانی آرام و بسیار زیبا، از شلوغی‌های شهر جاکارتا به دور باشید، می‌توانید به دریم پارک رفته و آرامش این شهر را نیز تجربه کنید. این پارک و شهر بازی آن (شامل جهان فانتزی، ماجراجویی آبی آتلانتیس، اقیانوس دریم سامودرا برای نشان دادن حیوانات، دنیای دریا، ساحل، بازار هنر، زمین گلف، بولینگ، گوندولا،، پینت‌بال، آکادمی هنر و .. است) ۲۴ ساعته باز است. 

موزه بانک اندونزی

موزه بانک اندونزی

این موزه توسط بانک اندونزی تاسیس و در ۲۱ جولای سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. این موزه در ساختمانی تاریخی قرار دارد که قبلا شعبه‌ی مرکزی بانک هند شرقی هلند بود. این بانک در سال ۱۹۵۳، زمانی که اندونزی به استقلال رسید، به بانک ملی اندونزی تبدیل شد. ورودی موزه‌ی بانک اندونزی رایگان بوده و روزهای دوشنبه تعطیل است. این موزه در کنار موزه‌ی بانک ماندیری قرار دارد. 

گالری ملی

گالری ملی جاکارتا

گالری ملی اندونزی ترکیبی از موزه و گالری هنری در جاکارتا است. در این گالری می‌توانید از دیدن فرهنگ، تاریخ و هنرهای تجسمی لذت ببرید. سفر به جاکارتا، سفری برای تحسین هنرهای تجسمی است. در این موزه آثار بیش از ۱۷۰۰ هنرمند اندونزیایی و دیگر کشورهای جهان به نمایش گذاشته شده است. گالری ملی اندونزی در سال ۱۹۹۹ افتتاح شد و معمولا آثار کمی را بری بازدید عموم به نمایش می‌گذارند اما فضای بزرگی در اختیار نمایشگاه‌های ویژه گذاشته شده است. 

قبرستان جنگ جاکارتا

قبرستان جنگ جاکارتا

در طول جنگ جهانی دوم هزاران نفر در جاکارتا و اطراف آن کشته شدند. ژاپنی‌ها سربازان ارتش استعمار هلند، همچنین کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا را کشتند. هزاران نفر دیگر نیز زندانی جنگ شده و در شرایط بسیار وحشتناکی نگهداری می‌شدند. بعد از جنگ هلند و بریتانیا به نیابت از کشورهای مشترک‌المنافع  این قبرستان را تاسیس کردند تا اجساد کشته‌های‌شان را از سراسر اندونزی جمع‌آوری کرده و در این قبرستان دفن کنند. اینجا مکانی زیبا و بسیار آرام در جاکارتا است. 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه