برگزاری سمینار «صنایع‌ دستی ایران» در بیست‌ و‌ دومین نمایشگاه صنایع‌ دستی میلان

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی پنجشنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۴
برگزاری سمینار «صنایع‌ دستی ایران» در بیست‌ و‌ دومین نمایشگاه صنایع‌ دستی میلان

سمینار صنایع‌دستی ایران، با هدف معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی ایرانی، جاذبه‌های گردشگری و مواریث فرهنگی ایران، روز سه‌شنبه ۱۴ آذر (۵ دسامبر) در میلان ایتالیا برگزار شد.

در مراسم سمینار صنایع‌دستی ایران، که سفیر سابق ایتالیا در ایران، معاون صنایع‌دستی کشورمان و جمعی از هنرمندان داخلی و خارجی و بازدید‌کنندگان کشورهای مختلف نیز حضور داشتند، ظرفیت‌‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران و گوشه‌هایی از جاذبه‌های گردشگری و مواریث فرهنگی تاریخی ایران که به‌عنوان مهمان ویژه به این نمایشگاه دعوت شده است، برای حاضران در این جلسه معرفی شد.

«بهمن نامور‌مطلق» معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سخنانی به تشریح ظرفیت‌های این هنر صنعت در ایران پرداخت و سفیر سابق ایتالیا در ایران و رئیس نمایشگاه نیز در سخنرانی‌های خود بر تقویت همکاری‌ها با ایران تأکید کردند و طرح خانه ایرانی که در این نمایشگاه عرضه شده است تشریح شد.

در پیام «علی‌اصغر مونسان» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که در این مراسم قرائت شده، آمده است:

توسعه تجارت همواره از عوامل مؤثر در رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی و مزیت صادراتی، زمینه‌های افزایش توان رقابت‌پذیری کشورها را در عرصه‌های بین‌المللی رقم زند.

توجه به این اصل اساسی، فرصتی را نیز برای توسعه و ترویج محصولات صادراتی در ورود به سطح بازارهای جهانی و دستیابی به فناوری با رویکرد توسعه تجاری‌سازی فراهم می‌آورد.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر این باور بوده است که ارتباطات و همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور علاوه‌ بر تحقق اهداف اقتصادی و موفقیت در کسب و کار، زمینه‌های مؤثر و حیاتی را در جهت ارتقای سطح بینش، افزایش بهره‌وری فرهنگی، حفظ اصالت فرهنگ‌ها و تحکیم ارتباطات سازنده و مطلوب دوجانبه ایجاد می‌کند.

کشور ایران با دارا بودن تاریخ چند‌هزار ساله و تنوع تولید بیش از ۲۵۰ رشته صنایع‌دستی و اشتغال بیش از ۳۵۸ هزار نفر در زمینه تولید و تجارت صنایع‌دستی ایرانی، به‌عنوان یکی از حافظان و پرچم‌داران فرهنگ‌ و‌ هنر در جهان محسوب می‌شود که حضور صنعتگران، هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی خود را در این رویداد بزرگ بین‌المللی و تعامل با فعالان محترم ایتالیایی و سایر کشورها ارج می‌نهد.

امروزه گسترش جوامع محلی با محوریت صنایع کوچک و سبز که بهترین نمونه آن صنایع‌دستی است و همچنین توجه به سرمایه فرهنگ و سنت، جایگاهی بسیار مهم در توسعه پایدار یافته و می‌تواند به‌ عنوان جایگزینی مهم، نقشی بسزا در عرصه بین‌المللی ایفا کند.

بدیهی است تعاملات فرهنگی و هنری در قالب چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند تاثیری سازنده در تقویت روابط و تعاملات میان جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا داشته باشد.

در خاتمه ارائه پیشنهادها همکاری دو جانبه در زمینه توسعه اقتصاد صنایع‌دستی به شرح ذیل اعلام می‌شود:

  • برگزاری جشنواره بین‌المللی و سمپوزیوم‌های علمی مشترک در خصوص معرفی نحوه‌های تولید و آموزش صنایع‌دستی فی مابین دو کشور
  • تبادل اطلاعات در زمینه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک برای مثال در خصوص ایجاد expo، گالری‌های تخصصی، حراجی و ایجاد مراکز تجاری صنایع‌دستی
  • اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری در زمینه تولید و صادرات صنایع‌دستی به‌منظور بازاریابی و بازارشناسی و بازدید از کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی دو کشور
  • ایجاد تعرفه‌های ترجیحی برای کالاهای صادراتی صنایع‌دستی جهت انجام مبادلات بازرگانی میان دو کشور
  • برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی دو جانبه در رشته‌های مختلف چرم، شیشه وسفال و سرامیک
  • تبادل توسعه فناوری اطلاعات در زمینه ایجاد سایت‌های فروش الکترونیک صنایع‌دستی کشور

مطالب مرتبط:

دیدگاه