سوغات بلگراد، صربستان

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
سوغات بلگراد، صربستان

بلگراد پایتخت صربستان،، یکی از بهترین شهرهای این کشور برای خرید سوغات است. در فروشگاه‌های سوغات این شهر، بهترین محصولات بومی با طرح‌ها و مدل‌های سنتی عرضه می‌شوند؛ سوغاتی‌های جذابی که یادآور خاطرات سفر به بلگراد هستند.

سفر به بلگراد، یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای زندگی شما خواهد بود. با خرید سوغات می‌توانید گوشه‌ای از خاطرات سفرتان را با دوستان و نزدیکان‌تان شریک شوید یا یک یادگاری جذاب از این شهر دیدنی با خود به خانه ببرید که هر بار با دیدن آن، خاطرات سفر برایتان زنده شود. گرچه در بلگراد همه چیز پیدا می‌شود، بهترین انتخاب برای خرید سوغات، محصولات بومی و صنایع دستی است. سوغات سنتی هر شهری، نمادی از فرهنگ و تاریخ آن شهر است. در بلگراد هم سوغات‌هایی پیدا می‌شود که مختص این شهر زیبا است. در ادامه با چند مورد از آنها آشنا می‌شویم.

کفش‌های چرمی Opanci

سوغات بلگراد

این کفش‌ها از چرم ساخته می‌شوند و معمولا بند ندارند. کفش‌هایی ساده، راحت و سنتی که نسل‌های قدیمی در صربستان آن‌ها را می‌پوشیدند و بسیار به آن‌ها علاقه داشتند. سادگی این کفش‌ها در کنار دوامی که داشتند، باعث شده که مردم به عنوان کفش روزمره دائما از آن استفاده کنند. این کفش‌ها را فقط با چرم طبیعی تهیه می‌کنند بنابراین کیفیت خوبی دارند. نه گران هستند نه ارزان و انتخاب خوبی به عنوان سوغات سنتی هستند.

مگنت یخچال

مکنت یخچال از آن سوغاتی‌هایی است که همه جا پیدا می‌شود و وقتی نمی‌دانید که چه سوغاتی بخرید و چه محصولی بومی و سنتی است، می‌توانید از این مگنت‌ها بخرید. خوشبختانه، اخیرا مگنت‌هایی با طرح‌های سنتی در صربستان تولید می‌شود که گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ این کشور را نشان می‌دهند.

ژاکت Sirogojno

سوغات بلگراد

این ژاکت‌های زیبا طرفداران زیادی دارند. همه از هر قشر و سن و سالی آن‌ها را دوست دارند و می‌پوشند، چون بسیار راحت و زیبا هستند. این ژاکت‌ها به سبک Sirogojno تولید می‌شوند که یک برند صربستانی است. تلاش این برند، گسترش موتیف‌ها و طرح‌های بومی و سنتی در صنعت مد و لباس است. این ژاکت‌ها برای موقعیت‌های غیر رسمی بسیار مناسب و برای سوغات هم انتخاب خوبی است.

عروسک‌هایی با لباس سنتی

این عروسک‌ها نمادی از سنت‌ها و لباس‌های بومی صربستان هستند. هدایایی بسیار زیبا و دیدنی که آن‌ها را در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف می‌توانید از فروشگاه‌های سوغات خریداری کنید. این عروسک‌ها غالبا از چینی یا پلاستیک تهیه می‌شوند انواع پلاستیکی آن ارزان‌تر است، اما مدل‌های چینی که در واقع به شکل تندیس مورد استفاده قرار می‌گیرند، هم زیباتر و هم گران‌تر هستند. البته هر دو نمونه برای هدیه انتخاب خوبی هستند و مطمئنا توجه‌تان را جلب می‌کنند. لباس‌هایی که این عروسک‌ها به تن دارند، بسیار باکیفیت و زیبا است و کاملا مطابق با آیین‌های بومی و طرح‌های سنتی این کشور طراحی شده است؛ لباس‌ها و طرح‌هایی که نسل‌های قدیم‌تر به خوبی با آن‌ها آشنایی دارند و هر روز می‌پوشیدند. اگر می‌خواهید یک سوغاتی زیبا و سنتی برای نزدیکان خود ببرید، حتما این عروسک‌ها را مد نظر داشته باشید.

خانه‌های سنتی مینیاتوری

این خانه‌های سنتی مینیاتوری با دقت و ظرافت تمام کاملا مطابق با واقعیت، طراحی می‌شوند و سوغاتی بسیار دیدنی و جذابی هستند که می‌توانید به عنوان وسیله‌ی دکوری برای منزل خودتان یا نزدیکان‌تان خریداری کنید. در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید این خانه‌های زیبا را با قیمت‌های مناسب بخرید. خانه‌های قدیمی صربستان دقیقا شبیه همین خانه‌های مینیاتوری هستند و می‌توانید ببیند که قرن‌ها پیش، اهالی این کشور در چه خانه‌هایی سکونت داشتند و تا حدی با سبک زندگی پیشینیان آشنا می‌شوید. اگر در نزدیکان‌تان کسی هست که از آشنایی با تاریخ و فرهنگ کشورهای دیگر لذت می‌برد، این هدیه انتخاب خوبی برا او خواهد بود. سوغاتی جذابی که خاطرات سفر شما به صربستان را زنده می‌کند.

زیورآلات سنتی

سوغات بلگراد

وقتی صحبت از زیورآلات سنتی می‌شود، منظور همان زیورآلات نقره و طلایی نیست که همه جا به راحتی پیدا می‌شود. این زیورآلات سنتی، با طرح‌های بومی در صربستان به فروش می‌رسند. بعضی از آن‌ها تلفیقی از طرح‌های مدرن و بومی است. این هدیه بدون شک مورد توجه خانم‌ها قرار می‌گیرد، به خصوص که در سال‌های اخیر، طرح‌های سنتی و بومی، در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

جوراب‌های پشمی

جوراب‌های پشمی صربستان، بسیار زیبا، راحت و گرم است. در زمان‌های قدیم، این جوراب‌ها را به عنوان بخشی از پوشاک سنتی می‌پوشیدند، اما امروزه هم تولید می‌شوند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را با بوت بپوشید یا حتی در خانه برای گرم کردن پاهایتان از آن‌ها استفاده کنید. این جوراب‌ها با پشم مرغوب و باکیفیت تهیه می‌شوند و در فصل سرد می‌توانند حسابی پاهایتان را گرم کنند. جوراب‌های پشمی تنوع زیادی دارند و با توجه به نیازتان می‌توانید هر مدلی را که دوست داشتید برای خودتان یا نزدیکان‌تان خریداری کنید.

رومیزی‌های گلدوزی شده

گلدوزی با دست یکی از هنرهای سنتی است که در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا رایج است و هر شهری، سبک و سیاق و طرح‌های خاص خود را دارد. اگر از علاقه‌مندان به صنایع دستی سنتی هستید یا در نزدیکان‌تان کسی است که به هنر علاقه‌مند باشد، بدون شک از این سوغاتی زیبا که تماما با دست دوخته می شود، لذت می‌برد. در زمان‌های قدیم، پیدا کردن خانه‌ای که حداقل یک رومیزی با گلدوزی دستی نداشته باشد، بسیار سخت بود. امروزه هم به لطف گسترش طرح‌های سنتی و استقبال از آن‌ها، استفاده از این رومیزی‌ها دوباره رونق گرفته است.

گلیم Pirotski

سوغات بلگراد

این گلیم‌های سنتی با طرح‌ها و نقش‌های بی‌نظیر، گوشه‌ای از تاریخ قوم‌شناسی صربستان را به نمایش می‌گذارند. در زمان‌های دور، داشتن این گلیم‌ها، نشانه‌ای از ثروت و جایگاه اجتماعی بوده است. امروزه این گلیم‌ها با طرح‌های زیبا و رنگارنگ مزین می‌شوند. بعد از جنگ جهانی دوم، استفاده و تولید این گلیم‌های سنتی بسیار کم شده بود، ولی اخیرا مجددا مردم از آن‌ها استقبال می‌کنند. به خصوص در دنیای امروز که طرح‌های سنتی و بومی، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این گلیم، هدیه‌ای خاص و زیبا است که رنگ و طرحی جدید به دکوراسیون منزل شما اضافه می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع tripedia

دیدگاه