با شوک فرهنگی در هنگام مهاجرت چه کنیم؟

سارا کرایی
سارا کرایی سه شنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
با شوک فرهنگی در هنگام مهاجرت چه کنیم؟

مهاجرت به کشوری دیگر، چه تحصیلی و چه کاری، دشواری‌های خاص خود را دارد که یکی از آن‌ها شوک فرهنگی است. در این مقاله درباره راه‌های مقابله با این مشکل بخوانید.

چرا دانشجویان بین المللی تحت تاثیر شوک فرهنگی قرار می‌گیرند؟ نقل مکان به محیطی که کاملا یا تا حدی از فرهنگی متفاوت نسبت به فرهنگ کشور مبدا برخوردار است، گاه ممکن است هیجان‌انگیز و گاه ترسناک به نظر بیاید. هر شخص به شکلی متفاوت به چالش سازگاری فرهنگی واکنش نشان می‌دهد. این که آیا مهاجرت برای یک فرد سهل و آسان است یا دشوار، بستگی به سطح آمادگی او برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید خواهد داشت. آداب و رسوم اجتماعی، ارزش‌ها، سنت‌ها و اعتقادات غالب در یک کشور ممکن است کاملا متفاوت از کشور مبدا باشد. دانشجوبان مختلف با توجه به پیشینه و شرایط رشد فردی خود، منحنی‌های منحصربه‌فرد سازگاری با اجتماع مقصد را تجربه خواهند کرد. در حالی که برخی ممکن است این روند را به طور غیرقابل‌ حلی دشوار ببینند، دیگران ممکن است بتوانند به راحتی از خود سازگاری نسبی نشان دهند. پس اگر در فکر تحصیل در خارج از کشور یا مهاجرت کاری هستید، در ادامه این مقاله با کجارو همراه باشید.

علائم مختلف شوک فرهنگ عبارت‌اند از

شوک فرهنگی

  • دلتنگی شدید برای وطن
  • احساس غم و اندوه 
  • اختلالات خواب و اختلالات فیزیکی 
  • ترس و ناامیدی ناگهانی
  • خستگی و اضطراب
  • بروز خشم و تحریک‌پذیری
  • سردردهای عجیب، حساسیت و درد
  • عدم اعتماد به نفس
  • پشیمانی از تصمیم خود برای تحصیل در خارج از کشور

نکاتی برای تسهیل روند سازگاری با محیط جدید

به فرهنگ کشور مقصد احترام بگذارید

شوک فرهنگی

سعی کنید به آداب و رسوم جدید، باورها و فرهنگ‌ها نگاهی بی‌طرفانه داشته باشید و کم‌کم با شرایط جدید سازگار شوید. به جای اینکه فردی بدبین باشید، سعی کنید چیزهای خوبی که در کشور مقصد می‌بینید را بپذیرید و به این شکل ظرفیت شخصیت خود را امتحان و تقویت کنید. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تعدیل فرهنگی، شناسایی و رفع تعصبات فرهنگی شما و سازگاری با فرهنگ جدید است.

انعطاف پذیر و روشن فکر باشید

شوک فرهنگی

لطفا این مسئله را در نظر داشته باشید که هیچ چیزی به صورت مطلق درست یا غلط نیست و تنها این درک انسان‌ها از شرایط است که در کشورهای مختلف به شکلی متفاوت خود را نشان می‌دهد. سعی کنید نسبت به فرهنگ جدید، آداب و رسوم و ایدئولوژی‌های جدید بدون بی‌احترامی، متفکرانه، با تعهد و بی‌طرف باشید. سازگاری با یک فرهنگ جدید، به این معنا نیست که سیستم ارزشی خود را تغییر دهید؛ بلکه  تنها نشان می‌دهد که شما آماده پذیرش و احترام به فرهنگ جدید با ذهنی باز هستید.

هم‌رنگ جماعت شوید

شوک فرهنگی

به زبان بدن و روابط ارتباطی دیگران دقت کنید و سعی کنید از آن‌ها یاد بگیرید. این کار نه تنها به شما در برقراری ارتباط با افراد مختلف کمک خواهد کرد، بلکه به ساده و آسان‌تر شدن مرحله انتقال کمک خواهد کرد.

برای خود تکالیفی تعیین کنید

شوک فرهنگی

لازم است قبل از ورود به کشور میزبان، اطلاعات مربوط به فرهنگ آن کشور و مشخصا شهری که قرار است در آن ساکن شوید را جمع‌آوری کنید. بازدید از وب‌سایت‌ها و خواندن کتاب‌های مربوط به تاریخ، جغرافیا و آداب و رسوم کشور مقصد، نقشه‌ها، روزنامه‌های معتبر می‌تواند موثر باشد.

رفتارهای اجتماعی و آداب و رسوم جدید را درک کنید و بپذیرید

شوک فرهنگی

ممکن است مردم کشور مقصد را به اندازه‌ی مردم کشور خودتان گرم و دوستانه نیابید. ممکن است به نظر برسد که آن‌‌ها فاصله‌‌ی خود را با شما حفظ می‌کنند یا رسمی و خشک با شما رفتار می‌کنند. به جای اینکه احساسات خود را سرکوب کنید، قضاوت را کنار بگذارید و تلاش کنید زمینه‌های مشترک برای پیش بردن مکالمات خود پیدا کنید.

مراقبت سلامتی جسمی خود باشید

شوک فرهنگی

قرار گرفتن در محیطی جدید و شرایط آب و هوایی ناآشنا ممکن است بر سلامتی شما تاثیر قابل توجهی بگذارد. در عین حال که عادت‌های غذایی سالم را حفظ می‌کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می‌کنید. آرامش و شیوه زندگی متعادل، به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به محیط جدید سازگار شوید و آنجا را چون خانه‌ی خود بدانید.

نگرانی‌های خود را با دانشجویان بین‌المللی به اشتراک بگذارید

شوک فرهنگی

بحث در مورد نگرانی‌های مشترک دانشجویان بین‌‌المللی که همگی شرایطی مشابه را تجربه می‌کنند و تحت تاثیر شوک فرهنگی قرار دارند، دیدگاه‌های جدید و متنوعی را برای حل مسائل منحصربه‌فرد مربوط به سازگاری با فرهنگ جدید به شما ارائه می‌دهد.

با دلتنگی برای وطن مبارزه کنید

شوک فرهنگی

از طریق WhatsApp، Skype و Facetime، با اعضای خانواده خود در ارتباط باشید. یک رستوران ایرانی را شناسایی کنید و سری به تره‌بار و سوپرمارکت محله‌ی خود بزنید و سعی کنید احساس کنید در خانه هستید. به یاد داشته باشید که احساس غم و اندوه احساسی گذرا است و شما به لحاظ ذهنی برای غلبه بر آن مجهز شده‌اید.

سازگاری با یک فرهنگ جدید ممکن است در ابتدا تجربه‌ای به شدت دشوار به نظر بیاید، اما با پشتکار و  تقویت اعتماد به نفس می‌توانید از موقعیت‌های تازه و ناشناخته با سربلندی بیرون بیایید. با تجربه، درک و پذیرش محیط جدید اطراف خود به تدریج به آنجا احساس تعلق می‌کنید و به آرامی با محیط جدید هماهنگ می‌شوید.

مطالب مرتبط:

منبع collegepond

دیدگاه