حقایق جالب درباره کیپ تاون، بهترین شهر آفریقا

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره کیپ تاون، بهترین شهر آفریقا

کیپ تاون دومین شهر پرجمعیت آفریقای جنوبی بعد از ژوهانسبورگ است. کیپ تاون محبوب‌ترین مقصد جهانگردان در قاره آفریقا است و سالانه میلیون‌ها گردشگر را به آفریقا می‌کشاند.

کیپ تاون مشهور به شهر پایتخت پارلمانی آفریقای جنوبی، یکی از زیباترین شهرهای آفریقای جنوبی با طبیعت وحشی زیبا سالانه هزاران گردشگر را به آفریقای جنوبی می‌کشاند. شهر کیپ تاون در برابر پس‌زمینه‌ی کوه نمادین و خلیج کبود رنگ تیبل قرار دارد. خلیج تیبل یکی از معروف‌ترین خلیج‌های آفریقای جنوبی است که خوک‌های آبی و کوسه‌های سفیدش شهرت جهانی دارند. این شهر ساحلی، شهری محبوب از دیدگاه گردشگران است. در این مطلب به سراغ حقایق جالب در رابطه با کیپ تاون رفته‌ایم. با ما همراه باشید تا این شهر ساحلی را بهتر بشناسیم:

۱. کوه تیبل یا تافلبرگ کوهی سر تخت در جنوب غربی آفریقای جنوبی است که بر کیپ تاون و خلیج تیبل مشرف است. روند تشکیل کوه از ۲۸۰ میلیون سال پیش آغاز است و مسیر دسترسی به کوه تله‌کابینی است که در سال ۱۹۲۹ ساخته شده است. ساختار تله‌کابین از چوب و فلز و در واقع سازه‌ای قدیمی و غیر ایمن است. بر اساس آمارها در هرماه حداقل یک مرگ در کوه تیبل اتفاق می‌افتد!

کیپ تاون

۲. پارک ملی کوه تیبل یکی از مشهورترین پارک‌های ملی آفریقای جنوبی است که مساحتی برابر با ۲۲۰۰۰ هکتار دارد، مساحتی بیشتر از نیوزیلند!

کیپ تاون

۳. در سال ۲۰۱۴ کیپ تاون از طرف نیویورک‌تایمز به‌عنوان بهترین مکان برای بازدید انتخاب شد.

۴. مادر شهر پارلمانی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۴ جوایز متعددی را از طرف بسیاری از مجامع دریافت کرد. این شهر به‌عنوان زیباترین شهر جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، همچنین در نشریه تریپ ادوایزر مسافران و توریست‌ها کیپ تاون را به‌عنوان بهترین شهر برای گذراندن تعطیلات انتخاب کردند.

۵. قلعه امید، قلعه‌ای قدیمی متعلق به قرن هفدهم میلادی در قلب کیپ تاون است. در واقع قلعه امید به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای معماری آفریقای جنوبی شناخته می‌شود. این قلعه در بین سال‌های ۱۶۶۶ تا ۱۶۷۹ ساخته‌شده است. قلعه زمانی کاربرد نظامی داشته و در واقع استراحتگاهی برای دریانوردان به شمار می‌آمده است. امروز از این قلعه زیبا برای تشریفات نظامی استفاده می‌شود.

کیپ تاون

۶. زبان آفریکانس زبانی است که بیشتر ساکنین جنوب کیپ تاون به آن صحبت می‌کنند، این در حالی است که آفریکانس از زبان‌های جدید دنیا است. زبان‌های خوسایی و انگلیسی در لیست زبان‌های رایج در کیپ تاون در جایگاه دوم و سوم بعد از آفریکانس قرار دارند.

۷. با توجه به سرشماری سال ۲۰۱۱ حدود ۵۰ درصد از جمعیت جنوب کیپ تاون را زنان تشکیل داده‌اند، قدرت زنانه در کیپ تاون حکم‌فرما است!

۸.حدود ۷۰۰۰ گونه گیاهی در کیپ تاون کشف شده‌اند که در هیچ کجای دنیا رشد نمی‌کنند! بر اساس تحقیقات ۹۶۰۰ گونه گیاهی که در منطقه کیپ تاون رشد می‌کنند و به ثبت رسیده‌اند دارای خواص درمانی هستند و در هیچ کجای جهان رشد نمی‌کنند. ابوعلی سینا در تحقیقاتش به این نکته اشاره کرده که برای درمان بیماری‌های هر منطقه باید به سراغ گیاهان دارویی آن منطقه رفت. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که برای درمان بسیاری از بیماری‌هایی که در آفریقا رایج است از گیاهان دارویی منطقه کیپ تاون مانند عسل باچو استفاده می‌شود.

کیپ تاون

۹. نام کیپ تاون از ابتدا کیپ تاون نبوده و از آن به‌عنوان سرزمین توفان‌ها یاد شده است. در بسیاری از افسانه‌های محلی این شهر به‌عنوان شهری خروشان شناخته شده که دریای آن همیشه مواج و بادهای سهمگین در حال وزش است. پس از گذشت چندین قرن کیپ تاون با نام شهر امید خوانده می‌شد؛ دلیل این نام‌گذاری وجود قلعه امید در قرن ۱۷ بوده است.

۱۰. دکتر کریستین برنارد اولین عمل قلب باز جهان را در سال ۱۹۶۷ در بیمارستان گروت در کیپ تاون انجام داد. این عمل روی مردی انجام شد و متأسفانه او ۱۸ روز پس از عمل فوت کرد و این عمل موفقیت‌آمیز نبود. اتاقی که عمل در آن انجام شده، امروز به موزه تبدیل شده است.

کیپ تاون

۱۱. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱، حدود ۴۳٫۲ درصد، تقریبا نیمی از جمعیت کیپ تاون زیر ۲۵ سال سن دارند، این شهر به‌معنای واقعی جوان و سرزنده است!

۱۲. خیابان آدرلی یکی از مشهورترین خیابان‌های کیپ تاون است که نام آن از فردی بانام کارلوس بی آدرلی گرفته شده است. این خیابان امروز مرکز فروش گل در کیپ تاون است، ولی درگذشته محلی برای اعتراض بود. آدرلی زمانی که انگلیس طرح مستعمره کردن کیپ تاون را مطرح کرد، در این خیابان اعتراض‌های شدیدی را به پا کرد و تلاش‌های او باعث شد تا این طرح به سرانجام نرسد.

کیپ تاون

۱۳. بیشتر خانه‌های کیپ تاون بسیار گران‌قیمت هستند! بیشتر ثروتمندان آفریقای جنوبی در شهر کیپ تاون زندگی می‌کنند و ارزش خانه‌های این شهر بسیار بالا است.

۱۴. جزیره رابن جزیره‌ای در نزدیکی کیپ تاون است که به‌دلیل زندانی کردن مخالفان آپارتاید در آن مشهور است. نلسون ماندلا هم مدتی در آن زندانی بود. داستان‌های جزیره رابن به همین جا محدود نمی‌شود. این جزیره تاریخ عجیبی داشته و در دهه ۱۸۴۰ از جزیره رابن برای انتقال بیماران روانی به آن استفاده می‌شد.

کیپ تاون

۱۵. کیپ تاون اولین شهر خارج اتحادیه اروپا است که به‌دلیل کیفیت بالای آب، امکانات مناسب سواحل، ایمنی و پاکیزگی نشان پرچم آبی‌رنگ بنیاد آموزش محیط‌زیست را دریافت کرد. این نشان در دسامبر ۲۰۱۶ به سواحل کیپ تاون اهدا شد.

کیپ تاون

۱۶. بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم از جزیره روبن برای آموزش نیروهای نظامی‌اش استفاده می‌کرد.

۱۷. کیپ تاون بارها در معرض دست‌درازی دولت‌ها بوده، ولی در نهایت استقلالش را حفظ کرده و امروز به یکی از زیباترین شهرهای آفریقای جنوبی تبدیل شده است. کیپ تاون برای اولین بار در سال ۱۶۵۲ مستعمره شد. این شهر در سال ۱۷۹۵ تحت استعمار انگلیس قرار گرفت و در سال ۱۸۰۳ هلند این شهر را استعمار کرد. سرانجام در دهه ۱۹۰۰ آفریقای جنوبی توانست استقلال کیپ تاون را به دست بیاورد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه