حقایق جالب درباره استون هنج

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره استون هنج

استون هنج یادمانی پیش‌تاریخی است که در کشور انگلیس در شهر ویلشتر قرار دارد. استون هنج در واقع یادگاری از عصر برنز و دوران نوسنگی است که قدمت آن چیزی حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد تخمین زده شده است.

استون هنج نماد سنگی بریتانیا برای همه ما آشنا است، تعدادی سنگ که با نظم و ترتیب خاصی کنار هم چیده شده‌اند و به‌عنوان یکی از اسرار زمین شناخته می‌شود. در رابطه با ساخت استون هنج افسانه‌ها و داستان‌های زیادی وجود دارد و حتی تا به امروز چگونگی ساخت این بنا دقیقا مشخص نیست. نظریه‌های مختلفی در رابطه با عملکرد سنگ‌ها و نحوه پیدایش آن‌ها وجود دارد. در این مطلب به سراغ حقایق جالب در رابطه با بنای تاریخی استون هنج رفته‌ایم با ما همراه باشید:

استون هنج

۱. در رابطه با نحوه پیدایش استون هنج افسانه‌های زیادی وجود دارد، یکی از این افسانه‌ها در رابطه با قصه‌ای دراین‌باره است: قصه‌گوها می‌گفتند که مرلین جادوگر سنگ‌ها در زمان شاه آرتور افسانه‌ای از قرن ۵ میلادی ایرلند به استون هنج آورده است.

۲. بر اساس مطالعات متخصصان قدمت آغاز بنای استون هنج حدود ۳۱۰۰ پیش از میلاد تخمین زده شده است، این مسئله ثابت می‌کند که استون هنج از اهرام مصر هم قدیمی‌تر است.

استون هنج

۳. برخی از متخصصان در پی پیدا کردن پاسخی علمی برای چگونگی پیدایش استون هنج به نتایج جالبی رسیده‌اند، برخی معتقد هستند این سنگ‌ها توسط یخچال‌های طبیعی به وجود آمده‌اند. کشف دو معدن در پرسلی تقریبا این فرضیه را رد کرد.

۴. برخی از متخصصان به راین باور هستند که با توجه به وزن بسیار زیاد سنگ‌ها، برای ساخت بنا از نیروی انسانی عظیمی در مدت‌زمان طولانی استفاده شده است.

استون هنج

۵. استون هنج و بناهای شبیه به آن می‌توانند به‌عنوان اولین سکونتگاه‌های بشر تلقی شوند. حتی برخی متخصصان بناهایی شبیه به استون هنج را تقویم‌هایی در مقیاس بزرگ می‌دانند. مردم می‌توانستند با دنبال کردن حرکت اجرام آسمانی درباره فصل‌ها و سال‌ها اطلاعات به دست بیاورند. انسان‌های اولیه برای به دست آوردن زمان مناسب برای درو کردن محصولات، از این بناها کمک می‌گرفتند.

استون هنج

۶. دو نوع سنگ در استون هنج پیدا می‌شود، سنگ‌هایی در ابعاد بزرگ و سنگ‌هایی در ابعاد کوچک‌تر، در کل میانگین وزن این سنگ‌ها حدود ۸۳ تن است.

۷. زمانی که به محوطه بنا وارد می‌شوید، تنها از دو راه می‌توانید به داخل بنا وارد شوید، یکی از ورودی‌ها در بخش شمال شرقی بنا وجود دارد که ورودی اصلی است و ورودی کوچک‌تری در سمت جنوب قرار دارد.

استون هنج

۸. در مسیرهای داخلی بنا گودالی عمیق وجود دارد که به نام گودال آبری شناخته می‌شود. این گودال در سال ۱۶۶۶ توسط باستان‌شناسی به همین نام کشف شد. هنوز مشخص نشده دلیل وجود چنین گودالی در بنا چیست.

استون هنج

۹. استون هنج زمانی بخشی از یک شبکه ساختمانی پیچیده به مساحت ۱۲ کیلومتر مربع شامل گورتپه‌های پیش از تاریخ، سکونتگاه‌های ناشناخته، مسیرهای برگزاری مراسم آیینی و حتی گورهای مزین طلا بوده است.

۱۰. در باور بسیاری از محققان این حوزه این موضوع نقش بسته است که حلقه سنگی استون هنج برای نظارت و همچنین به‌عنوان معبدی برای ستایش به کار می‌رفته است.

۱۱. در حفاری‌های انجام‌شده در استون هنج، اقلام فلزی، سنگ‌های قیمتی و سکه یافت شده است. بر اساس بررسی‌های سازمان میراث تاریخی انگلیس در سال ۲۰۱۰ مقادیر زیادی از سکه‌های متعلق به قرون‌وسطی در این منطقه یافت شده است.

استون هنج

۱۲. استون هنج با ستاره‌شناسی رابطه محکمی دارد، دکتر هالی، در سال ۱۷۲۰ برای به دست آوردن میزان انحراف میدان مغناطیسی خورشید از سن تاریخی استون هنج کمک گرفت.

استون هنج

۱۳. در سال ۱۸۷۷ چارلز داروین به استون هنج سفری تحقیقانی کرد. داروین که به موضوع عملکرد کرم‌ها و تأثیر آن‌ها روی آثار تاریخی علاقه‌مند بود، به این منطقه سفر کرد و رفتار کرم‌ها در خاک منطقه را بررسی کرد. داروین نتایج جستجوهای خود در این منطقه را در سال ۱۸۸۱ در کتابی منتشر کرد.

استون هنج

۱۴. در سال ۱۹۶۰ ستاره‌شناسی آمریکایی جرالد هاوکینگ چنین نظر داد که استون هنج، یک رصدخانه و تقویم پیچیده‌ای بوده است. تفسیرهای ستاره‌شناسی استون هنج باوجود بی‌دقتی‌هایی که دارد، هنوز هم محبوب مانده‌اند. بسیاری از محققان حدس می‌زنند افرادی که استون هنج و جاهای دیگر را ساخته‌اند دانسته‌های ریاضی را که برای پیش‌گویی بسیاری از وقایعی که در نظریه جرالد هاوکینگ موجود است، به دست آورده بودند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه