سفر چه آثار مثبتی بر روح و جسم ما دارد؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
سفر چه آثار مثبتی بر روح و جسم ما دارد؟

مسافرت حتی اگر با استرس همراه باشد، راهی عالی برای افزایش سلامتی، آرامش و تقویت ذهن است. پس بدون معطلی مقصد سفر خود را انتخاب کرده و بلیط هواپیما رزور کنید.

همه ما می‌دانیم که سفر کردن می‌تواند خیلی سرگرم‌کننده و جالب و در عین حال وحشتناک باشد. اما باید بدانید که حتی سفرهای استرس‌زا و ناخوشایند هم کمک زیادی به جسم و روح شما می‌کند. اگر با ما همراه باشید از اتفاقات خوبی که در طول سفر برای شما رخ می‌دهد بیشتر خواهیم گفت.

یاد گرفتن زبان های جدید

مزایای سفر

کلاس‌ها و درس‌های آنلاین متعددی وجود دارد که در یادگیری زبان‌های مختلف به شما کمک می‌کند. اما حتی بهترین آموزش‌ها نیز با آموزشی که در طول سفر به کشورهای دیگر نصیب‌تان می‌شود، قابل مقایسه نخواهد بود. وقتی در رستوران سفارش غذا می‌دهید، با افراد محلی صحبت می‌کنید، یا حتی زمانی که می‌خواهید نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس را پیدا کنید، مجبور می‌شوید دست و پا شکسته به زبان خارجی حرف بزنید، ولی شرمنده نباشید چرا که محلی‌ها اشتباهات شما را می‌بخشند.

افزایش حس همدلی

مزایای سفر

مشکلات بی‌شمار دنیای امروز قطعا ناشی از فقدان همدلی است. برای از خودگذشتگی و فداکاری یا کمک به افرادی که دوست یا خانواده شما نیستند، باید درباره مشکلات آن‌ها بیشتر بدانید. شاید فکر کنید که این سطح از درک و دانش را می‌توانید از ویدیوهای یوتیوب یا مطالب اینستاگرام به دست آورید، ولی این طور نیست. صرفا وقتی با فرهنگ مردمان دیگر آشنا شوید، می‌توانید به معنای واقعی کلمه با آن‌ها همدلی کنید.

افزایش انعطاف پذیری

مزایای سفر

واقعیت این است که سفر کردن با دشواری همراه است. حتی سفرهایی که با بهترین و دقیق‌ترین برنامه‌ریزی است نیز با مشکل مواجه می‌شود، زیرا شما به منطقه‌ای ناآشنا پا گذاشته‌اید. وقتی مجبور می‌شوید بلیط هواپیما را دوباره رزرو کنید یا هتلی که به دنبالش هستید سال‌ها قبل تعطیل شده است و غیره، از جمله وقایع فاجعه‌آمیزی هستند که هم باعث دردسر می‌شوند و هم شما را قوی‌تر و فعال‌تر می‌کنند، در واقع شما را وادار می‌کنند روی پای خود بایستید و خود را با این موقعیت‌های غیرمنتظره و دشوار وفق دهید.

ارتقای سلامتی

مزایای سفر

علم تا حدودی مشخص کرده که سفر کردن به کشورهای مختلف باعث ارتقای سلامتی به خصوص سلامت قلب و مغز می‌شود. تحقیقات محققان نشان می‌دهد که سفر کردن همان مزایای فیزیکی و شناختی را برای فرد به همراه دارد که حل کردن جدول یا بازدید از موزه ایجاد می‌کند.

در این تحقیق آمده در زنانی که هر شش سال، یک یا چند مسافرت انجام می‌دهند، در مقایسه با زنانی که حداقل سالی دو بار به سفر می‌روند، خطر حمله قلبی یا ایست قلبی خیلی بیشتر است. در مورد مردها نیز این موضوع صادق است، مردهایی که در طول سال به سفر نمی‌روند، ۲۰ درصد بیشتر با خطر مرگ و حدود ۳۰ درصد بیشتر با مرگ ناشی از  بیماری‌های قلبی مواجه هستند.

بهبود خلاقیت

مزایای سفر

مغز مانند یک عضله است و وقتی بهترین عملکرد را دارد که به طور مرتب ورزش کند؛ سفر کردن به خصوص سفر خارجی می‌تواند برخی از بهترین ورزش‌های ذهنی را به شما هدیه کند. هنگامی که مغز از امور روزمره خلاص می‌شود، با تجربیات جدید تحریک شده و مجبور می‌شود با چالش‌های تازه دست و پنجه نرم کند، به این ترتیب ذهن شما تقویت می‌شود، یعنی احتمالا موجی از افکار و ایده‌های خلاقانه در شما متبلور می‌‌شود. پس موقع قدم زدن در یک سرزمین خارجی حتما خودکار و دفتر یادداشت به همراه داشته باشید، شاید به یکباره یک ایده ناب به ذهن‌تان خطور کرد.

کاهش احتمال افسردگی

مزایای سفر

با اینکه سفر ممکن است با استرس همراه باشد و همین استرس عاملی ناخوشایند برای بروز افسردگی است، اما اگر سفرتان موفقیت‌آمیز و خوب تمام شود، تاثیرات ذهنی مثبت آن احتمالا بیشتر از آثار منفی‌اش خواهد بود. مطالعات حاکی از آن است افرادی که (به خصوص زنان) که به کرات به سفر می‌روند، کمتر دچار افسردگی، تنش و خستگی شده و رضایت بیشتری از ازدواج و شغل خود دارند.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه