ثبت ملی ۲۰ اثر از موزه خط و کتابت میرعماد در فهرست آثار ملموس کشور

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد دوشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۸
 ثبت ملی ۲۰  اثر از موزه خط و کتابت میرعماد در فهرست آثار ملموس کشور

پرونده‌های ۲۰ اثر خوش‌نویسی با قلم میرعماد الحسنی، درویش عبدالمجید طالقانی و احمد نیریزی با حضور اعضای داوران منتخب دفتر ثبت در فهرست آثار ملموس مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت به ثبت ملی رسید.

به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، این آثار شامل قطعات خوش‌نویسی با امضای میرعماد الحسنی خوشنویس پرآوازه دوره صفوی، آثار خط شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی با قلم خفی نگاری و قطعاتی به خط احمد نیریزی به خط نسخ ایرانی است که به همت موزه خط و کتابت میرعماد واقع در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد ثبت ملی شد.

آثار مذکور با مضامین دعا و شعر بوده و جزو مفاخر هنری محسوب می‌شوند که در حال حاضر در موزه میرعماد در معرض نمایش عموم علاقه‌مندان قرار دارند.

میرعماد حسنی قزوینی (۹۶۱–۱۰۲۴ ه‍.. ق) خوش‌نویس پرآوازه و از سرآمدان هنر خوشنویسی ایرانی و بزرگ‌ترین خوشنویس در خط نستعلیق است. از او آثار فراوانی باقی‌مانده که در موزه‌های ایران و جهان و مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شود.

مکتب خوش‌نویسی نستعلیق میرعماد الحسنی ۱۰ مرداد سال ۹۶ در فهرست آثار ناملموس ایران ثبت ملی شده است.

درویش عبدالمجید طالقانی (۱۱۵۰- ۱۱۸۵ ه‍.ق) خوش‌نویس، شاعر و عارف شهیر ایرانی است. او بزرگ‌ترین خوش‌نویس خط شکسته‌نستعلیق در تاریخ خوش‌نویسی ایران به شمار می‌رود و این خط را به پایه‌ای رسانید که تاکنون کسی نتوانسته‌ به آن دست پیدا کند.

احمد بن شمس‌الدین محمد نیریزی یا میرزا احمد نیریزی (۱۰۸۷-۱۱۵۵ه.ق) ملقب به سلطانی از بزرگ‌ترین خوش‌نویسان خط نسخ و کاتبان قرآن در سده دوازده هجری اواخر حکومت صفوی است. او بانی شیوه خاصی در خط نسخ است که مورد استقبال خوش‌نویسان پس از او قرار گرفت و به نسخ ایرانی شهرت یافته‌ است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه