دیدنی های وان؛ شهر گربه های استثنایی

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی یکشنبه، ۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۵
دیدنی های وان؛ شهر گربه های استثنایی

شهر وان دارای جاذبه‌های طبیعی و توریستی زیادی است که آن را به گردشگرپذیرترین شهرهای کشور ترکیه تبدیل کرده است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ به‌روزرسانی شده است.

وان شهری تاریخی و پر قدمت در شرق ترکیه در ساحل شرقی دریاچه وان است. قدمت تمدن در این منطقه  به ۵۰۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و تا به امروز تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلفی نظیر اوراتیان، ارمنیان، بیزانس، سلجوقی و عثمانی را به خود دیده است. شهر وان همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی و توریستی زیادی است که آن را به گردشگرپذیرترین شهرهای ترکیه تبدیل کرده است. در ادامه مطلب به مهم‌ترین جاهای دیدنی وان می‌پردازیم.

قلعه وان

درختان سرسبز اطراف قلعه وان بر قله کوه

قلعه خارق‌العاده و شگفت‌انگیز وان در شرق ساحل درياچه وان بر بالای کوه‌ها قرار گرفته است. قدمت قلعه وان به ۹۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در حال حاضر این قلعه به‌صورت خرابه‌ای وجود دارد که تنها جذابیت آن ستون‌های بزرگ و دیواره‌های سربه‌فلک‌کشیده آن هستند.

جالب است بدانید که در نزدیکی این قلعه دیدنی می‌توانید کتیبه‌ای از «خشایار شاه» را که از دوران هخامنشیان که بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر به یادگار مانده است، ببینید. این کتیبه تنها کتیبه‌ای از دوران هخامنشیان است که در خارج از مرزهای کنونی ایران وجود دارد.  

خانه گربه های وان (Van Kedi Evi)

بچه گربه های سفید و کوچک در جعبه و در خانه گربه های وان (Van Kedi Evi)

گونه نادری از گربه‌سانان در این شهر پیدا می‌شوند که بی‌شک از  جاذبه‌های دیدنی منحصر‌به‌فرد شهر وان هستند. این گربه‌ها بیشتر سفید و پشمالو هستند و دو چشم آن‌ها رنگ‌شان با یکدیگر تفاوت دارد، یکی از آن‌ها کهربایی و دیگری آبی است. این گربه‌ها برخلاف دیگر همنوعان خود که از خیس شدن بیزار هستند، بسیار به آبتنی و آب علاقه‌مند هستند.

اهالی شهر وان بر این باور هستند که این گربه‌ها تنها جفتی از گربه‌ها بودند که «حضرت نوح» آن‌ها را سوار کشتی خود کرده است. در سال ۱۹۹۹ میلادی نسل این گربه‌ها رو به انقراض بود و دولت ترکیه در آن زمان مرکزی برای نگهداری نسل آن‌ها تاسیس کرد و آن را «خانه گربه وان» نامید. خانه گربه‌های وان امروزه به یکی از نقاط توریستی شهر وان تبدیل شده است.

آبشار مرادیه

آب گل آلود در پایین دست آبشار مرادیه

مجموعه آبشارهای مرادیه در ۸۸ کیلومتری شهر وان در مسیر دوبایزید به وان قرار گرفته و از نقاط گردشگری و محبوب این شهر به شمار می‌رود. مردم شهر وان و گردشگران زیادی در چهار فصل سال به این آبشار سفر می‌کنند تا از این جاذبه طبیعی و زیبا که از چشم اندازهای نفس‌گیری برخوردار است،‌ دیدن کنند.

جزیره آختامار (Akdamar Island)

کلیسا با گنبد مخروطی و صلیب مقابل کوه برفی در جزیره آختامار (Akdamar Island)

جزیره‌ای در فاصله ۴۱ کیلومتری غرب شهر وان قرار گرفته که نام آن «آختامار»، یک نام ارمنی است. کلیسایی تاریخی و زیبا هم، همنام با جزیره در آن وجود دارد که جزیره را به منطقه‌ای توریستی و از جاهای دیدنی وان تبدیل کرده است. قدمت این کلیسا به سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی می‌رسد. برای دیدن این کلیسا و جزیره باید به اسکله کنار دریاچه وان بروید و سوار کشتی شوید.

دریاچه وان

 پوشش گیاهی در ارتفاعات اطراف دریاچه وان

دریاچه وان اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری وان است که در سمت غربی آن واقع شده است. این دریاچه در واقع بزرگ‌ترین دریاچه این کشور است که سه تا از مهم‌ترین جزایر ترکیه به نام‌های «آختارمار»، «چارپاناق» و «آن آدیر» را در خود جای داده است.

موزه وان

ورودی و نمای سیمانی ساختمان موزه وان

موزه وان مکان جذاب و جالبی برای دوست‌داران آثار، اشیا و اسناد تاریخی است که در محله شرفیه شهر وان قرار دارد. در این موزه می‌توانید آثار دوران قبل از تاریخ که در «تپه تیلکی» یافت شده و همچنین اشیایی باستانی که از دوران «اوراتورها» و «عثمانی‌ها» به یادگار مانده است را تماشا کنید. آیا شما قبلا به شهر وان سفر کرده‌اید؟  تجربیات خود را با کجارو و سایر کاربران در میان بگذارید.

پرسش‌های متداول

وان کجاست؟

وان شهری تاریخی و پر قدمت در شرق ترکیه در ساحل شرقی دریاچه وان است.

قدمت تمدن در منطقه وان چقدر است؟

۵۰۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح

کدام پادشاهی‌ها بر وان حکمرانی کرده‌اند؟

اوراتیان، ارمنیان، بیزانس، سلجوقی و عثمانی.

کتیبه کدام پادشاه ایرانی در قلعه وان دیده می‌شود؟

خشایارشا

مطالب مرتبط:

دیدگاه