ایرلند شمالی؛ ۱۴ شگفتی طبیعت که نفس شما را بند می‌آورد (قسمت اول)

نگین توکلی
نگین توکلی چهار شنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
ایرلند شمالی؛ ۱۴ شگفتی طبیعت که نفس شما را بند می‌آورد (قسمت اول)

ایرلند شمالی کشوری با چشم‌اندازهای باستانی و افسانه‌هایی بزرگ است. این کشور با جاذبه‌های طبیعی بسیار، شما را مسحور خواهد کرد.

کشور ایرلند شمالی واقع در شمال غربی قاره اروپا، در سومین جزیره بزرگ این قاره، از زیبایی های طبیعی چون دریاچه‌ها، فلات‌ها، تپه‌های کوچک و دره‌هایی وسیع، برخوردار است.

تنها یک ششم از جزیره ایرلند، به ایرلند شمالی تعلق دارد؛ بقیه این جزیره در کشور ایرلند جنوبی است.

این مقاله توسط جنا سیر در تیم اکوفیلز، نوشته شده است.

مناظر ایرلندی با وجود تپه‌های سرسبز و باشکوه و خیابان‌های سنگفرش، به عنوان یکی از خارق‌العاده‌ترین صحنه‌ها در کل اروپا به حساب می‌آید. سواحل طلایی و صخره‌های بلند آن، این چشم‌انداز را بسیار رمانتیک کرده است. همین موضوع این کشور را به مقصدی ایده‌آل برای سفر با دوستان‌تان مبدل کرده است.

شما می‌توانید از زیباترین نقاط کشور صعود کنید، غذاهای محلی خوشمزه را بچشید و در زمان سفر به این منطقه باستانی، داستان‌های آن از علم و افسانه‌ها را کشف کنید.

فرهنگ غنی و میراث معماری ایرلند، این کشور را مبدل به یکی از بهترین مکان‌های جهان برای عکاسی کرده است. سفر به ایرلند همانند سفر در طول زمان به عقب است.

اینجا محل الهام اشعار معنوی و مکان مورد علاقه نویسندگان، هنرمندان و مجسمه‌سازان برای زمانی بسیار طولانی بوده است. مردم این کشور، فرهنگ خود را در هنر، موسیقی، رقص، تئاتر، ادبیات و فیلم، بروز می دهند. پس، منتظر چه هستید؟ در ادامه شما را با ۱۴ شگفتی طبیعی ایرلند آشنا خواهیم کرد که حتما در سفر به این کشور، باید آن‌ها را ببینید.

۱. گذرگاه عظیم

گذرگاه عظیم

عکس از برد توریستی ایرلند شمالی

هر ساله، افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند، با دیدن رمز و رازهای این گذرگاه آبی عظیم، یکی از زیباترین شگفتی‌های طبیعت، شگفت‌زده می‌شوند. ۴۰ هزار ستون  بازالتی (سنگ آتشفشانی) مشهور، در بخش‌های افقی منظم، امتداد دارند. آن‌ها در کانتی آنتریم (County Antrim) در ساحل شمالی ایرلند شمالی، کشف شدند.

تحقیقات نشان داده است؛ این تغییرات و شکل‌گیری ستون‌های عظیم توسط فوران آتشفشان در ۵۰ میلیون سال قبل، به وجود آمده است. این چشم‌انداز، فهم ما را از تاریخچه زمین‌شناسی زمین، گسترش می‌دهد. در این گذرگاه عظیم، شما خود را در راس افسانه‌ای بزرگ خواهید دید و زیبایی‌های ساحلی درخشان را تحسین خواهید کرد. پس، وسایل کوهنوردی خود را برداشته و آماده سفر شوید!

۲. صخره‌های موهر

صخره‌های موهر

آیا دوست دارید به دیدن محبوب‌ترین جاذبه طبیعی ایرلند بروید، مکانی فوق‌العاده با چشم‌اندازی جادویی که بیشتر از یک میلیون سال، قلب‌ها را مسحور خود کرده است؟

در صخره موهر، شما طبیعت را در خالص‌ترین و دست‌نخورده‌ترین شکل خود، کشف خواهید کرد. در این صخره‌های ناهموار، بوی نمک در هوا و سنگ‌های باستانی را زیر پایتان، حس خواهید کرد. شما باید حتما در طول سفر در ایرلند، از این صخره‌ها بازدید کنید.

آن‌ها در لبه جنوب غربی منطقه بورن (جاذبه طبیعی دیگری که بعدا در مورد آن خواهیم گفت) در کانتی کلر (County Clare)، قرار دارند. سفر به این شگفتی خارق‌العاده طبیعی، فرصتی تکرار نشدنی برای عکاسی است.

۳. حلقه گالین (Ring of Gullion)

حلقه گالین

عکس از برد توریستی ایرلند شمالی

حلقه گالین، جزو مناطق برجسته طبیعی زیبا (AONB) به شمار می‌آید و چشم‌انداز آن از زمین‌ها که توسط بوته‌های پرچین و دیوارهای سنگی تقسیم شده است با پس زمینه‌ای از کوه‌های بلند در دوردست، بسیار برجسته می‌نماید.

این منطقه به عنوان اواین حلقه زمین‌شناسی در جهان، که از آن نقشه‌برداری و بر روی آن مطالعات انجام شد، شناخته می‌شود. زمین‌شناسان برای سال‌ها از حلقه گالین به عنوان مدلی برای رصد فعالیت‌های آتشفشانی منطقه، استفاده می‌کردند.

این سرزمین، الهام‌بخش داستان‌ها، موسیقی و شعر غنی بوده است. نقشه فرهنگی و راهنمای سفر خود را در دست بگیرید و در این چشم‌انداز زیبا و تاریخی، قدم بزنید و آن را کشف کنید.

بیشتر بخوانید:

۴. بورن (Burren)

بورن

عکس از کری بس دیشنز

بورن منطقه‌ای در کانتی کلر در جنوب شرقی ایرلند، به صخره‌های موهر بسیار نزدیک است. این مکان چشم‌اندازی از بستر سنگی با پیاده‌رویی ترک‌خورده از صخره‌ها، سنگ‌های آهکی، غارها، فسیل‌ها و  اشکال مختلف سنگی دوره یخبندان است. این مکان باستانی برای کاوش و اکتشاف بسیار مناسب است.

چیزی که این مکان خاص را بسیار خارق‌العاده می‌کند، تنوع گونه‌های زیستی آن است. ۲۶ گونه از ۳۳ گونه پروانه موجود در ایرلند، در این منطقه یافت می‌شوند؛ به اضافه گونه‌ای که منحصر به اینجا است: بورن سبز!

کلمه بورن به معنای مکان سنگی است. واقعا درست به نظر می‌آید، نه؟

شما بر روی زمینی خواهید ایستاد که میلیون‌ها سال به وجود آمده است. از این شگفتی طبیعی برای دیدن مناظری باور نکردنی و سفر در زمان به عقب، دیدن کنید! تجربیات سفرتان قطعا به یادماندنی و منحصر به فرد خواهند بود.

۵. کوهستان سلیو لیگ (Slieve League)

کوهستان سلیو لیگ

عکس از گرگ کلارک

سلیو لیگ، کوهستانی در ساحل آتلانتیک در کانتی دونگال (County Donegal) است. با ۶۰۱ متر ارتفاع، این منطقه دارای برخی از بلندترین صخره‌های دریایی در  ایرلند است. به عنوان یکی از مشهورترین ‌های طبیعی، این ارتفاعات به شما، چشم‌اندازهایی محشر از آتلانتیک، کوه‌های سلیگو (Sligo) و خلیج کوچک دونگال را پیشنهاد می‌دهد. این ارتفاعات بر فراز اقیانوس، به طرز باورنکردنی‌ای، بدیع و خوش‌منظره هستند!

اینجا مکانی مقدس، پر از آرامش و غرق در سکوت است. این بناهای تاریخی بخش بزرگی از میراث فرهنگی ایرلندی هستند. وقتی از کوه‌ها بالا می‌روید، به تاریخ، خاطرات مذهبی و مکان‌های مسیحی آن، احترام بگذارید. چمدان خود را برای مسیری ساحلی و فوق‌العاده و کوهنوردی در بلندترین کوه‌های ایرلند، آماده کنید.

۶. کوهستان کروگ پاتریک (Croagh Patrick)

کوهستان کروگ پاتریک

عکس از ایدن کلارک

کروگ پاتریک با نام مستعار ریک، کوهی با ۷۶۴ متر ارتفاع است و مکانی مهم برای زیارت کردن در کانتی مایو (County Mayo) در ایرلند به شمار می‌آید. این کوه، مقدس‌ترین کوه اینجا است. سنت زیارت از کروگ پاتریک از ۵۰۰۰ سال قبل از دوران سنگی تا به امروز وجود داشته است. اهمیت زیارتی آن به زمان کفر بازمی‌گردد، زمانی که مردم برای جشن برداشت، در دامنه این کوه گرد هم می‌آمدند.

هر ساله، بیشتر از یک میلیون نفر به اینجا سفر می‌کنند؛ همین موضوع کروگ پاتریک را در صدر لیست جاذبه‌های طبیعی ایرلند برای بازدید قرار داده است. این کوه برای همه، جذاب است؛ برای کوهنوردان، مسافران، باستان‌شناسان، عاشقان طبیعت، عکاسان و رویاپردازان.

در طول سفر به ایرلند، حتما به کروگ پاتریک بروید و در جشن مقدس آن شرکت کنید! مطمئن باشید این یک خاطره سفر به یادماندنی برای شما خواهد بود!

مطالب مرتبط:

منبع ecophiles

دیدگاه