لذت تماشای عکس های قدیمی از بافت شهری استانبول

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی دوشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
لذت تماشای عکس های قدیمی از بافت شهری استانبول

ترکیه کشوری در نزدیکی ما است که بسیاری از ایرانیان آن را بهترین مکان برای تفریح می‌دانند. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که ترکیه را مقصد اول تفریحات خود می‌دانید، بهتر است کمی هم با تاریخ این کشور آشنا شوید.

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگی از آن یعنی آناتولی یا آسیای کوچک که در خاورمیانه قرار دارد. ترکیه با نام امپراتور عثمانی در چند سده گذشته بخش‌های بزرگی از خاورمیانه را در دست داشت، اما پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه به دست مصطفی کمال پاشا آتاتورک در سال ۱۳۰۲ تاسیس شد.

استانبول را می‌توان پلی میان دو قاره آسیا و اروپا دانست. در حدود ۳۰۰۰ سال پیش مردمانی در این خاک سکنی گزیدند. امپراتوری عثمانی حدود ۶ قرن بر ترکیه حکومت کرد. در اواخر قرن ۱۹ «عبدالحمید دوم» سی و هفتمین سلطان و خلیفه امپراتوری عثمانی قدم‌های زیادی برای مدرن کردن ترکیه برداشت و از جمله اقدامات آن می‌توان به سفارش خط راه‌آهن، خطوط تلگراف و نام‌گذاری استانبول اشاره کرد. امروزه این کلان‌شهر یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در جهان به شمار می‌آید.

در این مطلب تعدادی از عکس‌های قدیمی از شهر ترکیه گلچین شده و بافت عکس توسط نرم‌افزارها بهبود پیداکرده است. اگر شما هم به تاریخ کشور ترکیه علاقه دارید، با ما همراه باشید:

استانبول

در تصویر بالا عبور شورشیان از پل گالاتا را مشاهده می‌کنید

استانبول

در تصویر بالا مسجد سلطان احمد را مشاهده می‌کنید. این مسجد در بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ ساخته شد. مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه های استانبول شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری این مسجد به نام مسجد آبی، کاشی‌های آبی رنگی است که داخل آن استفاده شده است. سلطان احمد در این مسجد مدفون شده است.

استانبول

در تصویر بالا نمایی دیگر از پل گالاتا و منظره پرا به نمایش گذاشته شده است. تصویر در حدود سال ۱۸۹۵ عکاسی شده است و امروز این منطقه به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین و قدیمی‌ترین قسمت‌های استانبول شناخته می‌شود.

استانبول

آرایشگرها در محله ساراسکرات، حدود سال ۱۸۹۵

استانبول

در تصویر بالا آب نمای طوفان را مشاهده می‌کنید. این آب‌نما در قرن ۱۸ به دستور شاه عثمانی سلطان محمود ساخته شد و در آن سبک و سیاق عثمانی رعایت شده است.

استانبول

در تصویر بالا بنای مشهور ایاصوفیه در حدود سال ۱۸۹۷ مشاهده می‌شود. ایاصوفیه، حاجیا صوفیه یا هاگیا صوفیا تمام اسم‌هایی است که این بنا به نام آن خوانده می‌شود. ایاصوفیه کلیسای مسیحیت شرق بود که ساختمان فعلی آن دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ بنا به دستور ژوستینین ساخته شد. پس از تصرف استانبول به دست ترکان عثمانی در سال ۱۴۵۳ ایاصوفیه از کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد. در سال ۱۹۳۵ اولین رئیس‌جمهوری ترکیه، مصطفی آتاتورک بنا را تبدیل به موزه کرد، فرش‌های مسجد برداشته شد و داخل بنا با دقت بازسازی شد.

استانبول

در تصویر بالا، کارمندی از مجلس شورای مرکزی ترکیه در سال ۱۹۰۰ ثبت شده است. تصویر در باب عالی یا دیوان همایون ثبت شده است. باب عالی عنوان رایج دیوان وزیر اعظم عثمانی در سده ۱۸ و ۱۹ بود.

استانبول

 تصویر بالا مربوط به بندر استانبول در سال ۱۹۰۰ است. این بندر در سال‌های ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ محلی برای ماهیگیری بوده و بسیاری از ماهیگیران در کنار آن مشغول به ماهیگیری هستند.

استانبول

در تصویر بالا توپخانه در حدود سال‌های ۱۹۰۸ را مشاهده می‌کنید. امپراتوری عثمانی از این مکان برای ساخت توپ و گلوله استفاده می‌کرده و این منطقه نقش مهمی از نظر نظامی داشته است.

استانبول

در تصویر بالا مسجد امپریال در سال ۱۹۱۰ را مشاهده می‌کنید

استانبول

عثمانیان در جنگ جهانی اول توسط ارتش آلمانی‌ها شکست خوردند و این شکست منجر به فروپاشی امپراتوری عثمانی شد. عکس بالا در سال ۱۹۱۵ گرفته شده است. در سمت چپ تصویر کشتی کروز آلمانی‌ها در خلیج استانبول دیده می‌شود و در سمت راست کشتی‌های ترکیه مشاهده می‌شود.

استانبول

تصویر بالا، مسجد آبی ترکیه در سال ۱۹۳۵ را نمایش می‌دهد که توسط تری ریچاردسون عکاسی شده است. او در رابطه با این عکس می‌گوید:

حدود ۱۰۰۰ سال پس از بنای ایاصوفیه، شاهد مسجدی باعظمت هستیم که نمی‌توان زیبایی گنبد و مناره‌های آن را توصیف کرد. درون مسجد با کاشی‌های ایزنیک تزیین شده است و نمی‌توان با هیچ کلمه‌ای زیبایی آن را توصیف کرد.

استانبول

قایق‌ها در تنگه بسفر، در سال ۱۹۳۷

تنگه بسفر یا تنگه بوسفور باریکه آبی در ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می‌کند. در واقع این تنگه دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا می‌کند.

استانبول

مسافرانی که در کشتی در تنگه بسفر نشسته‌اند؛ معمولا هر روز قایق‌ها و کشتی‌هایی از این مسیر عبور می‌کنند

استانبول

تصویر بالا در سال ۱۹۷۰ عکاسی شده است. پسری که سبد دست‌باف خود را در بازار حمل می‌کند. این بازار، بازار ادویه یا بازار مصری نام دارد.

استانبول

حسین پالی اوغلو فروشنده فرشی است که روزها در فضای بیرون مغازه‌اش تخته‌نرد بازی می‌کند. تصویر در سال ۲۰۰۳ عکاسی شده است.

استانبول

امروز استانبول به شهری مدرن تبدیل شده است و در کنار بناهای تاریخی شاهد ساختمان‌هایی مدرن و امروزی هستیم. با این‌حال شهر هنوز هم بافت قدیمی خود را از دست نداده و تماشای مناره‌های ایاصوفیه در غروب آفتاب هنوز هم لذت‌بخش است.

استانبول

بدون شک بافت شهری و معماری ترکیه را می‌توان نمونه زیبای ترکیب معماری غربی و شرقی دانست. استانبول امروز به‌عنوان یکی از توریستی‌ترین شهرهای دنیا شناخته‌شده است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه