جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده ولز ؛ تجربه طبیعتی بکر

علیرضا شفیعی
علیرضا شفیعی سه شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
 جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده ولز ؛ تجربه طبیعتی بکر

اگر هدف‌تان از سفر خارجی طبیعت‌گردی باشد، ولز را فراموش نکنید. از آنجا که پول‌های آن‌چنانی صرف تبلیغ این کشور نشده، طبیعت ولز همچنان بکر و دست‌نخورده است.

به‌عنوان یک کشور کوچک، تنوع زیادی در ولز وجود دارد. با این‌ حال، بیشتر مناظر زیبا و تجربه‌های طبیعت‌گردی مربوط به ولز ناشناخته باقی مانده است. در این مقاله ۶ جاذبه‌ی گردشگری ولز را مورد واکاوی قرار داده‌ایم که احتمالا به گوش کمتر کسی آشنا هستند. دره‌های کم‌شیب و مثال‌زدنی، روستاهای دنج و سواحل دست‌‌نخورده با شن‌های سفید نمونه‌هایی از این جاذبه‌ها هستند. اگر به بوم‌گردی علاقه دارید، از خواندن این مقاله غافل نشوید.

۱. دره تیوی (Tywi)؛ ولز جنوبی

باغ ملی گیاه‌شناسی ولز

دره‌ی «تیوی» در جنوب غرب ولز واقع شده است. آن‌قدر این منطقه مناظر سحرآمیز دارد که نباید از باور رایج مردم آن به «افسانه‌ی مرلین» تعجب کرد. ردپای قلعه‌های مخروبه در تپه‌های سرسبز کم‌ نیست. «کرگ کنن» (Carreg Cennan) یکی از برجسته‌ترین این قلعه‌ها است.

گفته می‌شود که یکی از شوالیه‌های شاه آرتور دژی نظامی بنا کرده بود و «کرگ کنن» در همین مکان ساخته شده است. این قلعه از موقعیتی استثنایی،‌ ۹۰ متر بالاتر از رودخانه‌ی «کنن» (Cennan River) برخوردار است و منظره‌ای رو به کوه «سیاه» (Black Mountain) دارد. باغ ملی گیاه‌شناسی ولز یکی از جاذبه‌های امروزی این منطقه است. گلخانه‌ی «نورمن فاستر» (Norman Foster) بهترین بخش این باغ است. داخل این گلخانه آن‌قدر مدیترانه‌ای هست که هیچ شباهتی به آب و‌ هوای ولز نداشته باشد.

برای گشت‌ و‌ گذار در دره‌ی «تیوی» باید به‌اندازه‌ی کافی زمان بگذارید، بدون عجله تپه‌های سرسبز را گز کنید و روستاهای دنج بین‌شان را کشف کنید.

۲. استرامبل هد (Strumble Head)؛ پم بروکشر (Pembrokeshire)

استرامبل هد ولز

مسیر ییلاقی و بادخیز به نام «استرامبل هد» در ساحل شمالی «پم بروکشر» بهترین نقطه‌ی ولز برای تماشای پرندگان دریایی است. هرچند ممکن است گاهی وزش باد آزارتان دهد، این منطقه‌ی آرامش‌بخش این فرصت را به شما می‌دهد که اوج‌گیری و فرود پرنده‌هایی مثل «سفیدغاز»­، «کاکایی صخره‌نشین»، «گیله مات» و «مرغ باران بدبو» را تماشا کنید. اگر خوش‌شانس باشید شاید برای لحظاتی «گراز ماهی»هایی را ببینید که سر از آب بیرون آورده‌اند.

برای رفتن به دماغه در امتداد «کوست پث» (Coast Path) پیاده‌روی کنید. این پیاده‌روی بیش از آن که انرژی بگیرد، احیا‌کننده‌ی انرژی خواهد بود، چراکه می‌توانید از روی صخره‌‌ها مناظر زیبا را تماشا کنید و از سواحل دنج «ایبر بچ» (Aber Bach) و «ایبر ماور» (Aber Mawr) لذت ببرید.

۳. روثین (Ruthin)؛ دنبیشر (Denbighshire)

ساختمان نانت کلوئید دره ولز

در دره‌ی حاصل‌خیز «کلوئید» (Clwyd) شهر تپه‌نشین«روثین» قرار دارد. در میان‌ دیگر مناطق منطقه این شهر کوچک و زیبا به غذاهایش معروف است. اگر دوست دارید در تپه‌های منطقه گشت‌وگذار داشته باشید، این شهر را برای اقامت انتخاب کنید.

ساختمان‌های نیمه‌ چوبی که عموما در اطراف میدان «سنت پیتر» (St Peter) تجمع یافته‌اند، از دیدنی‌های برجسته‌ی « کلوئید»‌ به حساب می‌آیند. ساختمان «نانت کلوئید دره» (Nantclwyd y Dre) که بخش‌هایی از آن در سال ۱۴۳۵ میلادی ساخته شده است یکی از زیبا‌ترین نمونه‌های ساختمان‌های نیمه‌ چوبی این شهر است.

در حاشیه‌ی جنوبی شهر قلعه‌ی با‌شکوهی از ماسه‌سنگ قرمز ساخته شده که محل مناسبی برای پرسه زدن اطراف طاووس‌ها است.

۴. روسکولین (Rhoscolyn)؛ انگلسی (Anglesey)

روسکولین ولز

جزیره‌ی «اَنگِلسی» با یک پل در نزدیکی «بنگور» (Bangor) به سرزمین اصلی وصل شده است. در این جزیره‌ دیدنی‌های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها روستای ساحلی «روسکولین»‌ است؛ هرچند اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، «روسکولین» در جزیره‌ی دیگری، جزیره‌ی «هولی»‌ (Holy)، واقع شده است.

سواحل ماسه‌ای اینجا بی‌نظیر هستند و مکان مناسبی برای فراغت چند روزه از دغدغه‌ها و نگرانی‌های زندگی روزمره به حساب می‌آیند. اگر به‌دنبال سرگرمی‌های پرجنب و‌ جوش‌تر هستید امکان کایاک‌سواری هم برایتان محیا است.

 ۵. لانارمون دیفرین سریاگ (Llanarmon Dyffryn Ceiriog)؛ دره گلین سریاگ (Glyn Ceiriog)

دره گلین سریاگ ولز

در حاشیه‌ی امن و آرام دره‌ی «گلین سریاگ» هر چیز آزار‌دهنده‌ای را از فکرتان خارج کنید. چیز زیادی در این منطقه وجود ندارد و همین علت افسون‌گری آن است؛ چراکه هیچ چیزی از دخل‌وتصرف انسان در اینجا به چشم نمی‌خورد.  

دره‌ی «گلین سریاگ» برای مدت‌ها راه رسیدن به مرکز کشور ولز و کوه‌های «اسنودونیا» (Snowdonia) بوده است و هنوز هم می‌تواند توقفگاهی در یک گشت‌وگذار بزرگ‌تر باشد.

در چنین منطقه‌ی کوچکی،‌ دو مهمان‌خانه‌ی بسیار عالی وجود دارد؛ حس فوق‌العاده‌ای است که برای رفتن به این مهمان‌خانه‌ها نیاز به عبور از خیابان و پیاده‌رو نیست. اینجا خیابان، دشت و دره‌ای است که شما را به مهمان‌خانه‌ها می‌رساند. همان طور که از توصیفات بر می‌آید، این بوم و بر برای استراحت کوتاه مدت بسیار مناسب است.

۶. پورت ملگان (Portmelgan)؛ پم بروکشر

پورت ملگان ولز

دسترسی به این ساحل کوچک و تماشایی فقط از طریق پیاده‌روی امکان‌پذیر است. ۱۵ دقیقه پیاده‌روی از خلیج «وایت سندز» (Whitesands) شما را به «پورت ملگان» می‌رساند. خلیج «وایت سندز» مقصد خوبی برای موج‌سواری است. به همین‌ خاطر «پورت ملگان» نسبت به همسایه‌ی خود مکان آرام‌تر و خلوت‌تری است. متاسفانه به خاطر جریان قوی آب شنا کردن در این منطقه خطرناک است ولی قایق‌سواری را می‌توان امتحان کرد. صخره‌های نزدیک به ساحل استخر‌های کوچک زیبایی به منظره افزوده‌اند. در روزهای تابستان نور آفتاب در شن‌های ساحلی جا خشک می‌کنند.

پس از آن که آفتاب گرفتید، می‌توانید به «کوست پث پم بروکشر» باز شد و از فراز صخره‌‌ها از منظره‌ی دریا لذت ببرید.

مطالب مرتبط:

منبع Rough Guides

دیدگاه