Sergio Tapiro ؛ بهترین عکاس سال ۲۰۱۷ در بخش طبیعت

علی  کماسی
علی کماسی سه شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
Sergio Tapiro ؛ بهترین عکاس سال ۲۰۱۷ در بخش طبیعت

سرجیو تاپیرو (Sergio Tapiro) برای ۱۵ سال از آتشفشان‌ها عکاسی کرده است، اما او عکسی گرفته که فقط یک بار در طول زندگی می‌توان آن را ثبت کرد.

در یک شب سرد و در دسامبر سال ۲۰۱۵، سرجیو تاپیرو کیسه خواب، دوربین و سه پایه‌اش را جمع کرد و از خانه بیرون زد. ۸ مایل دورتر دریای از مواد مذاب از کوه کولیما فوران کرد و این صحنه‌ی زیبا را به وجود آورد. درست در زمانی که اولین فوران‌ها صورت گرفت و تکه‌هایی از سنگ و آتش به سوی آسمان پرتاب می‌شد، تاپیرو نیز در حال آماده کردن دوربین و گرفتن یک سری از عکس‌هایی با نوردهی هشت ثانیه‌ای بود. سپس صاعقه‌ای از میان‌ ابر‌های خاکستر پدید آمد که به گفته تاپیرو بزرگ‌ترین صاعقه‌ای بوده که از نزدیک دیده است.

فوران کوه کولیما

تاپیرو می‌گوید:

این عکس هدیه‌ای بود که طبیعت آن را به من داد. هنگامی که این تصویر را روی دوربین تماشا کردم، کاملا شوکه شده بودم و آن را باور نمی‌کردم.

حالا این عکس برنده مسابقه‌ی عکاسی طبیعت سال ۲۰۱۷ است. مولی رابرتس (Molly Roberts)، ادیتور باسابقه‌ی نشنال جئوگرافیک (Molly Roberts) و همچنین یکی از داور‌های مسابقه می‌گوید:

یک لحظه باشکوه، به زیباترین حالت ممکن ثبت شده است.

فوران کوه کولیما

عکس سرجیو به سرعت و با اتفاق نظر همه‌ی داوران به عنوان برترین در بخش عکاسی طبیعت قرار گرفت. سرجیو برای ۱۵ سال روی عکاسی از آتش‌فشان‌ها تمرکز کرده و تمرکز استادانه‌اش کاملا در عکسی که از فوران آتش‌فشان گرفته، قابل مشاهده است.

تاپیرو عکاسی از آتش‌فشان‌ها را از سال ۲۰۰۲ آغاز کرد؛ کاری که نیازمند صبر و شوخ طبعی بسیاری است. او می‌گوید:

من همیشه این احساس را داشتم که با یکی از بستگانم مانند داییم در حال صحبت هستم. گاهی اوقات فکر می‌کنم که کوه آتش‌فشان در حال شوخی کردن است. شما می‌توانید به مدت ۱۶ ساعت به کوه آتش‌فشانی خیره شوید و سپس هنگامی که وسایل‌تان را جمع می‌کنید تا به خانه برگردید، شاهد فوران از داخل آینه بغل ماشین باشید.

فوران کوه کولیما

این صبر بی‌پایان و خوش‌بینی بی‌اندازه، نکته‌ی انگیزه‌بخشی بود تا تاپیرو بتواند ۲۰ روز بی وقفه در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ به کوه کولیما خیره شود. بعضی شب‌ها او در ماشین خود می‌خوابید.

فوران کوه کولیما

کوه کولیما یک آتش‌فشان مرکب در کمربند آتش‌فشانی مکزیک و یکی از فعال‌ترین آتش‌فشان‌های آمریکای شمالی است که نزدیک به ۴۰۰۰ متر طول دارد. آخرین فورانی که صورت گرفته بود، در سال ۱۹۱۳ بود که خسارت‌های زیادی را به مناطق پرجمعیت وارد کرد. متخصصان باور داشتند که فوران دیگری نیز در راه است و به همین منظور تایپرو قصد کرد که به این منطقه بیاید و عکاسی کند.

فوران کوه کولیما

تاپیرو می‌گوید:

من همیشه می‌ترسیدم که این کوه فوران کند و من در آن لحظه آنجا نباشم. او یک رستوران ساده‌ هم در مکانی که عکس گرفته بود، ساخت تا مستقیما در مقابل آتش‌فشان قرار داشته باشد.

فوران کوه کولیما

تاپیرو قصد دارد طی ۵ سال آینده از ۱۵ آتش‌فشان دیگر در مکزیک دیدن کند. اما خانه‌ی او در کولیما برای او ارزش خاص دارد. وقتی شما در نزدیکی یک آتش‌فشان زندگی می‌کنید، به ستاره‌ی شمالی شما تبدیل می‌شود؛ این کوه دقیقا به مرکز زندگی شما تبدیل می‌شود. او در آخر می‌گوید:

این کوه تمام هیجان زندگی من است و من عاشقش هستم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه