حقایق جالب در مورد استان سیستان و بلوچستان

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
حقایق جالب در مورد استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان سرزمینی است کهن که با وجود تمام محدودیت‌های خود از دیدنی‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود. با حقایق جالبی از این استان همراه باشید.

استان سیستان و بلوچستان سرزمین بکری است که ناشناخته‌های بسیاری را در خود جای داده است. این استان با توجه به قدمت و پیشینه‌ی خود، از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری بهره می‌برد. از طرفی موقعیت این منطقه، پدیده‌ها و جاذبه‌های طبیعی جالب و منحصربه‌فردی را برای آن به ارمغان آورده است.

با این مقدمه به سراغ برخی از حقایق جالب این استان می‌رویم.

سیستان و بلوچستان

۱. استان سیستان و بلوچستان در شرق جنوب شرقی ایران واقع است. این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازهٔ کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را در بر می‌گیرد.

۲. ناحیه سیستان ۸۱۱۷ کیلومتر مربع، در قسمت شمالی این استان قرار دارد و حوزه مسطح و مسدودی است که از آبرفت‌های دلتای قدیمی و فعلی رود هیرمند تشکیل شده است.

و ناحیه بلوچستان به مساحت ۱۷۹۳۸۵ کیلومتر مربع منطقه وسیع کوهستانی است که حد شمالی آن کویر لوت و حد جنوبی آن دریای عمان است.

۴. سیستان و بلوچستان ۱۱۰۰ کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد .

۵. نام این استان از دو واژه تشکیل شده است. «سیستان» تغییریافته‌ی «سجستان» یا «سکستان» به معنی «سرزمین قوم سکا» و «بلوچستان» نیز مربوط به «محل سکونت قوم بلوچ» است.

۶. قوم سکا در حدود قرن ۲ پیش از میلاد، در منطقه‌ی فعلی سیستان ساکن بودند.

۷. از بلوچستان در اسناد تاریخی قدیمی به اسم «مکا» یاد می‌شده است. همچنین در گذشته، سیستان با نام «نیم روز» خوانده می‌شده است.

طبیعت سیستان و بلوچستان

۸. سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع که بیش از ۱۱٪ مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد، پهناورترین استان کشور به شمار می‌رود.

۹. آب و هوای این استان گرم و خشک است. از طرفی نوسانات و اختلاف دمای بسیار در ساعت‌های شبانه‌روز از دیگر ویژگی‌های جوی این استان است. میانگین دمای این منطقه در روزهای سرد سال ۹ درجه و در روزهای گرم سال ۳۸ درجه اندازه‌گیری شده است.

۱۰. با توجه به موقعیت این استان، بادهای شدید موسمی، طوفان شن و رگبارهای سیل‌آسا از دیگر مشخصه‌های منطقه در طول سال است.

۱۱. شهرستان زاهدان دارای سه شهر زاهدان، میرجاوه و نصرت‌آباد است که از این بین، شهر زاهدان مرکز شهرستان و استان محسوب می‌شود.

زاهدان

۱۲. چابهار به‌عنوان بندر آزاد و یکی از پایگاه‌های مهم اقتصادی، جنوبی‌ترین شهر استان محسوب می‌شود که در نزدیکی بندر «تیس»، بندری قدیمی و حائز اهمیت در قرن‌های دور، قرار دارد.

۱۳. بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.

۱۴. مساحت جنگل‌های استان سیستان و بلوچستان در حدود یک میلیون هکتار است که عمدتا به‌صورت نیمه متراکم و کم تراکم هستند. از طرف دیگر بیش از ۶ میلیون هکتار از سطح استان را بیابان و شنزار در بر گرفته است.

۱۵. از ارتفاعات مهم این منطقه می‌توان به کوه آتشفشانی تفتان با ۴۰۴۲ متر، بزمان با ۳۴۹۷ متر و کوه خواجه با ۹۰۰ متر اشاره کرد.

سیستان و بلوچستان

۱۶. رودخانه‌های مهم استان نیز عبارت‌اند از رودخانه هیرمند، رودخانه بمپور، رودخانه سرباز و رودخانه باهوکلات که همگی از شاهرگ‌های حیاتی منطقه محسوب می‌شوند.

۱۷. دریاچه هامون با مساحتی ۴ هزار کیلومتر مربعی در این استان قرار دارد. این دریاچه با میانگین عمق ۵ متر بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آب شیرین کشور به شمار می‌رود. هامون از جهات متعددی مانند تامین بخشی از آب شیرین منطقه، صید ماهی و همچنین نیزارهای پیرامونش از اهمیت بسیاری برای ساکنان برخوردار است.

۱۸. استان سیستان و بلوچستان جمعیتی در حدود ۳ میلیون نفر را در خود جای داده است.

مردم سیستان و بلوچستان

۱۹. ساکنان این منطقه با زبان بلوچی و گویش سیستانی صحبت می‌کنند. هر دوی این موارد به‌صورت عمده در این استان و دیگر نواحی اطراف آن جاری است.

۲۰. استان سیستان و بلوچستان یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های سنی‌نشین کشور محسوب می‌شود.

۲۲. صنایع دستی این منطقه عمدتا توسط زنان و دختران تولید می‌شود. از مهم‌ترین این محصولات می‌توان از حصیربافی، سفال‌سازی، سوزن‌دوزی، سکه‌دوزی و قالی‌بافی نام برد.

۲۳. در این استان بیش از ۱۲۰۰ گونه‌ی گیاهی مختلف وجود دارد که از این میان ۷۰ گونه‌ی آن از ارزش‌های دارویی و صنعتی بهره می‌برند. برای این تعداد می‌توان به کهور، کنار، بنه و گز روغن اشاره داشت.

۲۴. صدها گونه‌ی جانوری نیز در این منطقه پیدا شده است. از این میان ۳۴۰ گونه پرنده، ۶۴ گونه پستاندار، ۱۱۰ گونه خزنده و دوزیست و صدها گونه ماهیان در آب‌های شیرین و شور شناسایی شده‌اند.

معادن سیستان و بلوچستان

۲۵. از مشخصه‌های دیگر این استان می‌توان از معادن آن نام برد. شاخص‌ترین معادن این استان، شامل مس، کرومیت، منگنز، سنگ مرمر و سنگ آهک است.

 ۲۶. استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت و شرایط خود و همچنین جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی، در حال رشد، توسعه و آبادانی روزافزون است.

۲۷. زابل نیز آثار تاریخی و باستانی زیادی را در خود جای داده است. از این میان «شهر سوخته» با تمدن ۵۰۰۰ ساله‌ی خود در ۷۰ کیلومتری این شهر، از شاخص‌ترین این آثار به شمار می‌رود.

۲۸. رام شهرستانیکی از شهرهای مهم این استان بوده و از این شهر مهم سیستان به‌عنوان مقر و کرسی نشین پادشاهان کیانی (دوره پادشاهی قبل از ماد در ایران هم‌دوره با پیامبری زرتشت) که در کتب مختلف تاریخی و جغرافیایی از آن نام برده شده است.

۲۹. همان طور که اشاره شد از شرق تا غرب و از شمال به جنوب این استان مملو است از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان. اگر بخواهیم تعدادی از این جاذبه‌ها را نام ببریم می‌توانیم به قلعه‌های باستانی، غارهای طبیعی، کوه‌های مریخی، گل فشان‌های طبیعی و سواحل صخره‌ای اشاره کنیم.

تالاب صورتی

۳۰. نام‌های گوناگون این سرزمین از کارکردهای نجومی آن برخاسته است. نامواژه «زاول/ زابل» با رسیدن خورشید به‌سمت‌الرأس و اندازه‌گیری آن به‌عنوان مبدا شبانروز در پیوند بوده و بعدها واژه «مِزوَله» به‌معنای «شاخص خورشیدی» از همان ریشه برگرفته شده است. نامواژه «زَرَنگ» (در فارسی باستان هخامنشی «زَرَکَه/ زَرَنْکَه») ظاهراً با «درنگ» و «زمان» مرتبط است.

۳۱. جالب است که بدانید، هوشنگ بن سیامک بن کیومرث که از پادشاهان کیانی و انسانی دانشمند بوده با دانش و خرد، از روی علم و حساب شهر نیمروز را ساخته است چراکه خورشیددرست به نصف النهار این شهر که می‌رسد نیم‌کره شرقی یعنی نصف کره زمین روشن می‌شود و نیمه غربی آن یعنی دقیقا از دریای آتلانتیک ابتدای غروب را تجربه می‌کند این بود که هوشنگ پس از اتمام ساخت این شهر، آنجا را شهر نیمروز نامید و پایتخت سیستان قرار داد.

۳۲.  نام «نیم روز» به‌دلیل گاه‌شمار باستانی ایرانی برای این منطقه استفاده می‌شده است. این واژه که مترادف با «نصف النهار» است در زمان‌های دور به‌عنوان مبدا شبانه‌روز استفاده می‌شده است. امروزه نصف النهار مبدا را گرینویچ انگلستان در نظر می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه