بزرگ‌ترین ردپای دایناسورها در لسوتو آفریقای جنوبی کشف شد

نگین توکلی
نگین توکلی سه شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۰
بزرگ‌ترین ردپای دایناسورها در لسوتو آفریقای جنوبی کشف شد

یکی از بزرگ‎ترین ردپاهای دایناسورها در لسوتو کشف شد. این اولین مدرک دال بر وجود دایناسورهای بزرگ گوشت‌خوار حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل در آفریقای جنوبی است.

ژوهانسبورگ (پایتخت استان گاتنگ، بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی و مرکز استخراج طلا): یک تیم جستجو پس از کشف ردپایی بزرگ در لسوتو دریافتند، یک دایناسور عظیم‌الجثه گوشت‌خوار ۲۰۰ میلیون سال قبل در آفریقای جنوبی قدم زده است.

این خبر توسط آزاد اسا در خبرگزاری الجزیره نوشته شده است.

این دایناسور به نام کاینتاپوس امبروکولوهالی  ۲/۷ متر ارتفاع و ۹ متر طول داشته است. محققان در مجله پلوس وان که اوایل این هفته چاپ شد، گفتند؛ این دایناسور بزرگ‌ترین دایناسوری است که در این قاره پرسه می‌زده است.

آفریقای جنوبی؛ بزرگ‌ترین ردپای دایناسورها در لسوتو کشف شد

لارا سایسیسو، محقق فوق دکترا در زمینه علوم زمین‌شناسی در دانشگاه کیپ تاون و کمک نویسنده در مقالات مجلات، این کشف را بی‌سابقه و غیر منتظره خوانده است.

سایسیسو از دانشگاه کیپ‌تاون به خبرگزاری الجزیره گفت:

این کشف به این معنا است که تنها دو منطقه در جهان وجود دارند که این دایناسورهای بزرگ گوشت خوار حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل، می زیستند، لهستان و هم‌اکنون لسوتو.

این دایناسور با ۲/۷ متر ارتفاع و ۹ متر طول، بزرگ‌ترین دایناسوری است که در آفریقای جنوبی پرسه می‌زده است

فابین نول، همکار ارشد محقق در بخش علوم زمین و محیطی در دانشگاه آکسفورد و یکی از اعضای تیم UCT، می‌گوید این کشف، ما را یک قدم از دانسته‌های فعلیمان در مورد انواع دایناسورها در اوایل دورلن ژوراسیک، حدود ۲۰۰ میلیون سال قبل، به جلو می‌برد.

تا زمان این کشف، تروپودها یا دایناسورهای دو پای بزرگ گوشت‌خوار، در زمان اوایل دوران ژوراسیک، کوچک‌تر در نظر گرفته می‌شدند. آن‌ها حدودا سه تا چهار متر طول داشته‌اند در حالی که این دایناسور ۹ متر طول داشته است.

تاکنون در فسیل‌های پیدا شده مدارکی دال بر وجود دایناسورهای عظیم‌الجثه گوشت‌خوار، به عنوان مثال تایرانوساروس رکس بسیار شناخته شده در دوران کرتاسه (Cretaceous)، حدود ۱۴۵ میلیون سال قبل پیدا شده بود.

نول به الجزیره گفت:

این یک کشف بسیار مهم است، زیرا ردپای پیدا شده، بزرگ‌ترین مورد در دوره تاریخی خود (اوایل ژوراسیک) در سراسر گوندوانا (قاره پهناور ماقبل تاریخ در نیمکره جنوبی که بعدها جدا شد و قاره آفریقا، آمریکای جنوبی، استرالیا، قطب جنوب، شبه جزیره هند و عربستان را شکل داد)، است.

نول گفت؛ این ردپا نشان می‌دهد این دایناسور دو متر بزرگ‌تر از کریلوفوساروس (Cryolophosaurus) بوده است. کریلوفوساروس با توجه به بقایای اسکلت، بزرگ‌ترین تروپود دوران اوایل ژوراسیک شناخته شده است.

آفریقای جنوبی؛ بزرگ‌ترین ردپای دایناسورها در لسوتو کشف شد

محققان این ردپا را در طول یک سفر زمینی در دره روما نزدیک دانشگاه ملی لسوتو در اوایل سال ۲۰۱۶ کشف کردند. آن‌ها در طول سال برای انجام آزمایشات و کشف تاریخ این ردپای فسیلی که در گزارش چاپ شده در مجله پلوس وان اطلاع رسانی شد، به این مکان بازگشتند.

سایسیسو گفت:

این کشف مربوط به تاریخی پیچیده‌تر و عمیق‌تر از این سیاره است.

او گفت:

این کشف همچنین نشان می‌دهد سن این جهان چقدر است و به ما کمک می‌کند کمی بیشتر در مورد تاریخمان بفهمیم.

 

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه کیپ تاون هدایت شد، نشان داد این موجود در این چشم‌انداز پرسه می زده است، در غیر این صورت دایناسورهای کوچک‌تر گوشت‌خوار و انواع دایناسورهای گیاه‌خوار و همه چیز خوار آن منطقه تحت سلطه او قرار می‌گرفتند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه