عربستان سعودی مگاشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری می سازد

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی چهار شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۱
عربستان سعودی مگاشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری می سازد

احداث یک مگاشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری، جدیدترین تصمیم محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان است که نشان داده با جدیت مسیر توسعه را دنبال می‌کند.

دولت عربستان سعودی اعلام کرده که قصد دارد یک مگاشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری بسازد تا با ایجاد تنوع در اقتصاد خود، وابستگی‌اش به نفت خام را کمتر کند. مساحت این پروژه که نیوم (NEOM) نام دارد، حدود ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع تخمین زده شده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی،  اعلام کرده است که هدفی بلندپروازانه برای نیوم دارد و می‌خواهد ۱۰۰درصد انرژی مورد نیاز این شهر را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند.

مگاشهر عربستان

کارگران ساختمانی در ریاض

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی نفت در جهان است، اما کاهش قیمت نفت باعث شده که این کشور نیز در پرداخت دستمزد به کارگران بخش نفت با مشکل مواجه شود.

حالا عربستان تصمیم به راه‌اندازی پروژه‌ای گرفته که اقتصادش را متحول خواهد کرد: یک مگاشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری که به اردن و مصر متصل خواهد شد و از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده خواهد کرد.

روز سه‌شنبه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در کنفرانس طرح سرمایه‌گذاری آینده که در ریاض برگزار شد، خبر این پروژه را اعلام کرد. به گفته‌ی رویترز منابع مالی این پروژه توسط دولت سعودی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تأمین خواهند شد.

این شهر تجاری صنعتی مساحتی حدود ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع خواهد داشت. برای این که درک دقیق‌تری داشته باشیم، کافیست تصور کنیم که این عدد ۳۳ برابر مساحت شهر نیویورک است.

پروژه نیوم

محل احداث شهر نیوم

بن سلمان در کنفرانس گفت که مهم‌ترین هدف نیوم، کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت خام و تلاش برای توسعه‌ی اقتصاد غیرنفتی کشور است. تمرکز اصلی این شهر بر صنایعی مانند انرژی و آب، بیوتکنولوژی، مواد غذایی، تولیدات پیشرفته و سرگرمی خواهد بود. عربستان سعودی هنوز طرح جامعی درباره‌ی ظاهر این شهر ارائه نداده است.

دولت عربستان، کلاوس کلاینفلد،‌ یکی از مدیران سابق شرکت زیمنس و کمپانی آلکوئا (Alcoa Inc) را به مدیرت پروژه‌ی نیوم منصوب کرده است. مقامات امیدوار هستند که با برنامه‌ی تأمین مالی‌شان که شامل فروش ۵ درصد از سهام آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی می‌شود، ۳۰۰ میلیارد دلار برای ساخت نیوم به دست بیاورند.

بن سلمان

بن سلمان در کنفرانس طرح سرمایه‌گذاری آینده در ریاض

این پروژه، نیوم را به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دنیا که از سوخت فسیلی استفاده نمی‌کند، تبدیل خواهد کرد. یکی از بزرگ‌ترین شهرهایی که ۱۰۰٪ انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر می‌گیرد، برلینگتون (Burlington) در ورمونت آمریکا است که به لحاظ وسعت اصلا به پای نیوم نمی‌رسد. شهرهایی در ایسلند و نروژ نیز وجود دارند که ادعا می‌کنند انرژی تمام شبکه‌های برق خود را با کمک انرژی‌های آبی و زمین‌گرمایی یعنی منابع تجدیدپذیر به دست می‌آورند.

بن سلمان در یکی از پنل‌های کنفرانس این‌گونه گفت:

این شهر، جایی برای مردم معمولی و شرکت‌های معمولی نیست، اینجا مکانی برای رویاپردازان جهان خواهد بود. تمامی عوامل موفقیت، مثل اراده‌ی قوی سیاسی و تمایل ملت، اینجا جمع شده‌اند تا کاری بزرگ در عربستان انجام دهند.

عربستان سعودی انتظار دارد که بخش اول نیوم را تا سال ۲۰۲۵ به اتمام برساند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه