جاده ۶۶ آمریکا: سفر جاده‌ ای به طول ۳۸۰۰ کیلومتر

احد کشاورز
احد کشاورز شنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
جاده ۶۶ آمریکا: سفر جاده‌ ای به طول ۳۸۰۰ کیلومتر

جاده ۶۶ یکی از مسیر‌های جذاب گردشگری، تاریخی در آمریکا محسوب می‌شود؛ جاده‌ای با مکان‌ها و آثاری به جا مانده از قرن پیش که با گذر از شهر‌های تاریخی داستان‌های بسیاری را برای شما از گذشته، فرهنگ وموسیقی آمریکا روایت می‌کند. 

جاده ۶۶ که به نام‌هایی همچون بزرگراه ویل راجرز، جاده اصلی آمریکا و جاده مادر هم شهرت دارد، با وجود این که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما به عنوان مسیری جذاب و سرشار از تجربه‌های خاطره‌انگیز برای گردشگران مطرح است. این جاده با داشتن مغازه‌‌های اجناس ارزان قیمت، تابلو‌های تبلیغاتی نئونی و توقفگاه‌های کمپی یادآور خاطراتی به جا مانده از فیلم‌های بزرگ و قدیمی سینما است. در این مقاله با یکدیگر در سفری ۳۸۰۰ کیلومتری در طول این بزرگراه قدیمی همراه خواهیم بود. 

طرح سفر | هزینه‌ها |‌‌‌ روز اول |‌ روز دوم |‌ روز سوم | روز چهارم | روز پنجم | روز ششم | روز هفتم | روز هشتم | روز نهم | روز دهم | روز یازدهم | روز دوازدهم | روز سیزدهم | روز چهاردهم

ایوان گودت، ویراستار انتشارات بسیار معروف لونلی پلنت (lonely planet) درباره سفر در این جاده می‌­گوید:

علاقه مردم به تجربه­‌های خاطره‌انگیز و دیدن لامپ­‌های نئون نمادین، مغازه­‌های هدیه‌­های ارزان‌قیمت و توقفگاه­‌های کمپی اصلی‌ترین انگیزه و دلیل برای تجربه سفر در جاده ۶۶ است.

طرح سفر

مسیر این جاده از شیکاگو شروع می‌شود و با عبور از شهر‌هایی همچون تولسا و آماریلو به لس‌آنجلس ختم می‌شود. 

جاده ۶۶

مجله MONEY  تلاش کرده تا هزینه‌ه­ای مربوط به سفر در این جاده را بر طبق طرح سفری که در کتاب جدید لونلی پلنت به نام رانندگی‌های حماسی جهان آورده شده است، برآورد کند. طبق این طرح و برای آن که بتوانید از تمامی جاذبه‌­های این جاده تاریخی آمریکا  استفاده کنید، برنامه­‌های خود را باید طوری هماهنگ کنید که دو هفته‌­ای را در حال گذر از این جاده افسانه‌­ای بگذرانید. کتاب  رانندگی­‌های حماسی جهان همچنین اواخر بهار، اوایل تابستان یا فصل پاییز را برای  زمان این سفر پیشنهاد داده است تا با دما­های بسیار بالایی که در فصل تابستان در این جاده وجود دارد، آسیب نبینید.

بیشتر بخوانید:

هزینه‌ها

اطلاعات مربوط به هزینه‌­ها را که شامل هزینه­‌های اقامت د­ر هتل‌ها، اجاره ماشین، هزینه بلیط­‌های هواپیما و هزینه­‌های گذران تعطیلات است، از پایگاه اطلاعات سفری مجله MONEY استخراج کرد‌‌‌ه‌­ایم. نتایج به دست آمده به صورت زیر بوده‌­اند. (قیمت­‌های تبدیل شده بر حسب قیمت دلار تقریبی روز ۴۰۰۰ تومان محاسبه شده­‌اند)

  • هزینه سوخت از شیکاگو تا لس‌­آنجلس : ۲۲۵ دلار (در حدود ۹۰۰ هزار تومان)
  • هزینه­‌های مربوط به اقامت : ۱۶۷۸ دلار ( درحدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان)
  • هزینه غذا : ۵۴۳ دلار (در حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان)
  • تفریح: ۱۸۲ دلار (با قیمت دلار روز ۷۵۰ هزار تومان)
  • قیمت میانگین برای بلیط هواپیما از واشنگتن به لس‌­آنجلس : ۲۶۷ دلار (در حدود یک میلیون تومان)
  • قیمت میانگین برای اجاره خودرو در سفر­های شهر به شهر: ۷۳۱ دلار (در حدود سه میلیون تومان)

هزینه‌ کلی برای این سفر مقدار نهایی ۳۶۲۶ دلار به‌دست آمده است که به صورت تقریبی و با در نظر گرفتن قیمت روز دلار معادل  ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است.

در ادامه جزئیات طرح و برنامه سفری که در نظر گرفته شده، آورده شده است.

روز اول

رایلی فیلد

مسیر: رسیدن به شیکاگو

در روز اول سفر، خود را به یکی از فرودگاه­‌های شیکاگو، شیکاگو اوهار یا شیکاگو میدوی برسانید. از آنجا می­‌توانید کمی از زمان خود را صرف گشت و گذار در شهر کرده یا شاید بخواهید یکی از تفریحات معروف آمریکا، یعنی بیس بال را در استادیوم رایلی فیلد (Wrigley Field) ببینید. این استادیوم به خاطر اسکوربورد­های دستی ورزشگاه و سردر خود که به‌وسیله چراغ‌­های نئون تزئین شده­ است، شهرت دارد.

روز دوم

مسیر: در شیکاگو

روز دوم را با بازدید از مکان­‌های برجسته و مشهور شهر بگذرانید. از جمله این مکان‌­ها می‌­توان به موزه تاریخ طبیعی فیلد اشاره کرد. موزه تاریخ طبیعی فیلد (Field Museum of Natural History) که در آن نزدیک به ۳۰ میلیون اثر با تنوع بسیار بالا وجود دارد، از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر برای بازدید عموم در دسترس است. هزینه ورودی این موزه برای بزرگسالان از ۲۲ دلار شروع می‌­شود. در صورت بازدید از این موزه مطمئن شوید که از نقطه شروع route ۶۶ که به صورت نمادین در این موزه قرار داده شده است، دیدن می‌­کنید. در مدت زمانی که در آن حوالی هستید، به بلوار جکسون بروید و از غذا­خوری میچل (MITCHELL) قهوه بگیرید. این غداخوری یکی از مکان­‌های معروف شیکاگو و بخشی از افسانه و فرهنگ ROUTE ۶۶ است.

روز سوم

مسافت طی شده: ۴۸۳ کیلومتر

مسیر: شیکاگو به سنت لوئیس

رانند­ه‌­های عزیز ماشین‌­های خود را روشن کنید. امروز باید چیزی در حدود ۳۰۰ کیلومتر به سمت جنوب و شهر St. louis رانندگی کنید. در پونتیاک توقف کنید و به دیدن تالار مشاهیر و افتخارات Route ۶۶ بروید. در این تالار و موزه چند صد اثر تاریخی نگه­داری می­‌شود. اگر دوست دارید که خارج از سنت لوئیس توقف کنید، می­‌توانید مسافرخانه مانگر ماس (Munger moss) در لبنان، ایالت میسوری را انتخاب کنید.

روز چهارم 

old courthouse

مسیر: در سنت لوئیس

روز چهارم از سفر تاریخی خود را به کشف گوشه و کنار سنت لوئیس، نور­ها و آواز­های برخاسته از این شهر اختصاص دهید. از بنای تاریخی Gateway Arch (ورودی ۱۳ دلار) دیدن کنید و تا بالاترین قسمت این بنا را ببینید. در طول روز زمانی را برای بازدید از موزه ملی بلوز (ورودی ۱۵ دلار) کنار بگذارید. این موزه که چندین اثر هنری و نمایشی موجود در آن، تاریخ و تغییرات بومی موسیقی بلوز را به نمایش می­‌گذارد می­‌تواند خاطره‌ها و تجربه‌ه­ای جدید و به یاد ماندنی را برای شما به همراه داشته باشد. در نهایت می‌توانید شب را با خوردن نوشاب­ه‌ها، آب میوه‌­های خنک و بستنی­‌های جذاب در   Ted Drewes Frozen Custard به پایان ببرید.

روز پنجم

نهنگ آبی کاتوسا

مسافت طی شده: ۶۴۴ کیلومتر

مسیر: سنت لوئیس به تولسا

حین رانندگی به سمت جنوب غرب کمی از مسیر اصلی خود منحرف شوید و به دیدن غار­های مشهور مرامک (Meramec) بروید. این غار­ها در سال‌های ۱۸۰۰ میلادی مخفیگاه جسی جیمز بوده است. پیش از این که رانندگی روزانه خود را به پایان برسانید توقفی کوتاه برای عکس گرفتن از مجسمه نهنگ آبی Catoosa داشته باشید. این مجسمه که درازای آن  ۸۰ فوت است، از سال­‌های ۱۹۷۰ از سرگرمی­‌های پرطرفدار این منطقه محسوب می‌­شده است. گشت و گذار در تولسا را می­‌توانید با دیدن یک فیلم در Admriral Twin Drive-in شروع کنید. در این سینما می­‌توانید لذت تماشای فیلم روی پرده سینما را با داشتن راحتی و فضای خصوصی درون خودروی خود همزمان تجربه کنید (بلیط برای بزرگسالان هفت دلار ). شب را می‌­توانید در هتل کمپل استراحت کنید. این بوتیک-هتل دقیقا روی جاده ۶۶ قرار دارد.

روز ششم

مسافت طی شده: ۱۷۷ کیلومتر

مسیر: تولسا به اوکلاهاما سیتی

هنگام رانندگی به سمت اوکلاهاما در آکاردیا (Acardia) توقف کنید و به دیدن غذاخوری نمادین Pops بروید. این غذاخوری با تنوع بسیار زیاد نوشیدنی­‌ها و غذا­های خود در کنار بطری بسیار بزرگ ۶۶ فوتی خود می­‌تواند تجربه‌­ای متفاوت برای شما به یادگار بگذارد. با رسیدن به شهر اوکلاهاما به دیدن استوک‌یارد سیتی (Stockyard city) بروید. این بازار قدیمی حیوانات که در سال‌های ۱۹۰۰ میلادی شروع به کار کرده، هدف اصلی خود را معرفی و ترویج فرهنگ بومی وسترنی آمریکایی عنوان کرده است و تبدیل به مرکزی برای خرید غذا و پوشاک­ غربی و قدیمی آمریکا شده است. جنوب شهر اوکلاهاما هم میزبان موزه و یاد بود ملی شهر اوکلاهاما است که به احترام قربانیان و بازمانده‌گان حادثه بمب­‌گذاری سال ۱۹۹۵ اوکلاهاما بنا شده است (ورودی ۱۵ دلار).

روز هفتم

کادیلاک رنچ اورجینال

مسافت طی شده: ۴۵۰ کیلومتر

مسیر: اوکلاهاما سیتی به آماریو، تگزاس

هدف و مقصد سفر جاده‌­ای امروز رسیدن به تگزاس و عبور سریع از شهر پن‌هندل (Panhandle) است. سفر را با حرکت به سمت شهر مک‌لین ایالت تگزاس و طی کردن مسافتی ۱۸۵ مایلی (۳۰۰ کیلومتر) شروع کنید. در آنجا از موزه Devil’s Rope دیدن کنید (ورودی رایگان).در این توقف ارزان قیمت شما همه چیز را در مورد تاریخچه و استفاده از سیم خاردار در مراسمات مذهبی را یاد خواهید گرفت. سپس به سمت آماریلو (Amarillo) بروید که شب را در آنجا سپری خواهید کرد. کمی که از شهر خارج شوید، می­‌توانید به Cadillac Ranch برسید. در این اثر هنری که مربوط به دهه ۱۹۷۰ است، ده کادیلاک کلاسیک را به صورت ایستاده و پشت سر هم در زمین فرو کرده‌­اند. هر چند این اثر با نقاشی‌های مردم ظاهری کاملا متفاوت از روز‌های آغازین خود پیدا کرده است. همچنین شما می­‌توانید به دیدن موزه  Jack Sisemore Traveland RV Museum بروید که چندین کاروان مسافرتی (vintage RV)  در آن نگهداری می‌‌شود.

روز هشتم

مسافت طی شده: ۴۵۰ کیلومتر

مسیر: آماریو به سمت آلبوکرک

قبل از خداحافظی با تگزاس توقف کوتاهی در آدرین، در میانه راه شیکاگو و لس‌­آنجلس، داشته باشید. سپس راه خود را با عبور از  به سمت آلبوکرک (Albuquerque Albuquerque) ادامه بدهید. به گفته Godt  این قسمت کوچک از مسیر به دلیل مغازه­‌ها و توقف گاه‌­های کمپی که در آن وجود دارد، بیشترین شباهت را با جاده قدیمی و اصلی Route ۶۶ دارد.

روز نهم

آلباکورک

مسیر: در آلبوکرک

از ماشین خارج شوید و طول روز خود را به اکتشاف و جست و جو در آلبوکرک بپردازید. این شهر که به‌وسیله MONEY  به عنوان یکی از مقاصد گردشگری اصلی در آمریکا معرفی شده است، می­‌تواند به تنهایی تجربه­‌ای جذاب را برای شما فراهم کند. از مرکز فرهنگی  Indian Pueblo Cultural Center دیدن کنید (هزینه ورودی ۸ دلار). در Sandia Peak Tramway به تماشای نمایی مجلل و خارق‌­العاده از بیابان بنشینید (ورودی ۲۵ دلار). آلبوکرک همچنین میزبان Petroglyph National Monument است. این بنای ملی آمریکا دنباله‌­ای ۱۷ مایلی از آثار، قلم‌زنی­‌ها و نماد­هایی است که از بومیان آمریکایی و اسپانیایی‌­هایی که در ابتدای مهاجرت خود در آنجا ساکن شده‌­اند به جا مانده است. برای صرف شام در این شهر رستوران Kellys Brew Pub پیشنهاد شده است.

روز دهم

مسافت طی شده: ۵۴۷ کیلومتر

مسیر: آلبوکرک به سمت فلگ استاف، آریزونا

تقریبا یک ساعت پس از خروج از آلبوکرک به Acoma pueblo می­‌رسید. مدت زمان کوتاهی را برای دیدن این شهر به عنوان قدیمی‌ترین جامعه مسکونی آمریکا توقف کنید و سپس به سمت فلگ استاف، آریزونا حرکت کنید. در آنجا در پیاده­‌رو­های مرکز شهر به گشت و گذار بپردازید و از محیط صمیمی و دوستانه آن لذت ببرید. غذاخوری­‌های محلی مثل Diablo burger، که در آن ساندویچ سیگنچر در مافین‌­های انگلیسی که آرم غذاخوری روی آنها حک شده است سرو می­‌شوند و قیمتی در حدود ۱۱ تا ۱۳ دلار دارند. عصر را به بازدید از Lowell Observatory که در دهه ۱۹۳۰  پلوتو برای اولین بار در آن کشف شد، بگذرانید.

روز یازدهم

فلگ استاف

مسیر: اطراف فلگ استاف

اگر خود را برای گشت و گذاری یک روزه آماده می­‌کنید، Flagstaff را پایه و اساس انتخاب خود قرار دهید. به گفته Godt: «این خوب است که از خانه بیرون بروید و برخی از عجایب طبیعت را ببینید». در نزدیکی سدونا (Sedona) و در پارک ایالتی سخره سرخ (Red Rock State Park)  به تماشای آثار حکاکی شده بنشینید (ورودی ۷ دلار). جایی که می­‌توانید سنگ ماسه‌ای قرمز canyon که به واقع نفس‌گیر و جذاب است را ببینید. فلگ استاف در نزدیکی پارک ملی Coconinoقرار دارد. در این پارک می­‌توانید کاج­‌های معروف Ponderosa را به نظاره بنشینید یا در نزدیکی شهر بمانید، به Canyon National Monument بروید و از خانه‌­های سنگی Sinagua دیدن کنید (ورودی ۸ دلار).

روز دوازدهم

مسافت طی شده: ۸۲۱ کیلومتر

مسیر: فلگ استاف به سمت بارستو، کالیفرنیا

فلگ استاف را به آینه جلوی ماشین خود بسپارید و در جهت غرب به سمت کالیفرنیا حرکت کنید. برای یک ناهار زود هنگام در یکی از رستوران‌­های کلاسیک Route ۶۶  در سلیگمان، آریزونا به نام Delgadillo's Snow Cap Drive-In که غذا را در کنار جنبه­‌هایی از شوخی و خنده سرو می­‌کند، نوش جان کنید. اگر حس ماجراجویی دارید، به سمت Mojave National Preserve’s visitor center حرکت کنید که انباری از قطارهای تبدیل یافته است و در کلسو، کالیفرنیا قرار دارد. عصر را تماما صرف گشت و گذار در اطراف کوه­‌های Providence کنید، جایی که می‌­توانید درختان مشهور Joshua را ببینید. شب را در تقاطع کلاسیک بارستو که توقف‌گاه مسافران بیابانی است بگذرانید.

روز سیزدهم

سانتا مونیکا

مسافت طی شده: ۲۱۰ کیلومتر

مسیر: بارستو به سمت لس‌آنجلس

آخرین قسمت از Route ۶۶ به سمت لس‌آنجلس تنها ۱۴۰ مایل در جهت غرب است. Route ۶۶ در انتهای سفر تاریخی شما به سانتا مونیکا پیر خواهید رسید و می­‌توانید حس گذشتن از نقطه پایانی که در ابتدا برای سفر خود ترسیم کرده بودید را تجربه کنید.حسی که شاید انرژی و انگیزه لازم برای شروع سفری جدید را به شما بدهد. در اخرین بخش‌های سفر خود به شهربازی Loof caroisel سر بزنید (۲ دلار) و یا در ساحل Venice Beach قدم بزنید.

روز چهاردهم

اگر تاکنون به لس‌آنجلس سفر نکرده‌اید، مطمئن شوید که قبل از خارج شدن از شهر به بلوار هالیوود سر می­‌زنید. این بلوار جایی است که می­‌توانید به Hollywood walk of fame برسید. ممکن است حتی مدتی زمان برای دیدن فیلم هم برایتان باقی مانده باشد. در این صورت می­‌توانید Grauman’s Chinese Theatre را برای تماشای فیلم انتخاب کنید. پس از این می‌­توانید آماده شوید و پس از تجربه این سفر تاریخی به فرودگاه شهر لس‌­آنجلس بروید و راه خانه را در پیش بگیرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه