عجایب طبیعی که دیگر وجود ندارند!

بهاره غنچه
بهاره غنچه دوشنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
عجایب طبیعی که دیگر وجود ندارند!

زمین پر است از عجایب طبیعی و بی‌نظیری که امروزه دست‌خوش تغییرات شده‌ و بسیاری از آن‌ها از بین رفته‌اند.

زمین هر روز تغییر می‌کند. آتش‌فشان‌ها، بادها، آب‌ها، خورشید و انسان همگی از عوامل فرسایش و تخریب روی کره زمین هستند. بسیاری از عجایب طبیعی روی کره زمین که در طی سالیان سال ایجاد شده‌اند و از شگفتی‌های خلقت و طبیعت محسوب می‌شوند، با تغییرات جوی و دخالت‌های انسان روز به روز بیشتر فرسایش می‌یابند و به‌تدریج نابود می‌شوند. در ۵۰ سال گذشته بسیاری از خلقت‌های بی‌نظیر طبیعت به‌شدت تغییر یافته‌اند و متاسفانه دیگر نمی‌توان آ‌ن‌ها را به‌شکل سابق خود بازگرداند. این تغییرات و نابودی‌ها به ما نشان می‌دهد که زمین مکانی ناپایدار است و زیبایی‌های آن روزی از بین خواهد رفت. در این مقاله نگاهی به برترین مکان‌های طبیعی و شگفت‌انگیزی می‌اندازیم که متاسفانه دیگر وجود ندارند یا به‌شدت تغییر کرده‌اند.

ساحل لگزیرا، مراکش

ساحل لگزیرا مراکش

ساحل بسیار زیبای لگزیرا در مراکش تا چندی پیش پذیرای گردشگران بسیاری بود. منظره غروب خورشید این ساحل در کناره صخره‌های عجیبش بسیار مشهور و محبوب بود. این ساحل یکی از زیباترین ساحل‌های جهان نام داشت تا اینکه صخره‌های هزارساله این مکان فرو ریخت.

درخت جفری، پارک ملی یوسیمیتی

پارک ملی یوسیمیتی

درخت کاج جفری که در پارک ملی یوسیمیتی قرار داشت و برخی معتقد بودند تنها درختی است که از آن بیشترین عکس‌ها گرفته شده است، در سال ۱۳۸۱ واژگون شد.

پنجره آزور، مالت

پنجره آزور مالت

پنجره آزور یک کمان طبیعی از سنگ آهک بود که در طی سالیان سال در جزیره غودش مالت شکل گرفته بود. این پنجره یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگری مالت به شمار می‌آمد و در مجموعه سریال بازی تاج و تخت نیز از آن فیلمبرداری شده بود. این جاذبه‌ی طبیعی زیبا در طی یک طوفان سهمگین در سال ۱۳۹۵ کاملا نابود شد.

بیشتر بخوانید:

دریای مرده، اردن

دریای مرده اردن

دریای مرده که برخی از آن با نام دریاچه نمک نام می‌برند، در غرب اردن واقع شده است. این دریا را مرده می‌نامند، چراکه هیچ جانور و گیاهی نمی‌تواند برای همیشه در آن زندگی کند و آب آن چندین برابر شورتر از آب اقیانوس‌ها است. در سال‌های اخیر با توجه به کاهش آب ورودی از رودخانه اردن، این دریاچه با بحران روبه‌رو شده است و هر سال حدود یک متر از سطح آن پایین می‌رود. متاسفانه دریای مرده با کم آبی شدید مواجه است و شوری آن روز به روز با کاهش آب بیشتر می‌شود.

قدمگاه هیلاری، نپال

قدمگاه هیلاری نپال

هیلاری استپ یا قدمگاه هیلاری یک سنگ عمودی است که در ارتفاعات کوه اورست در نپال قرار دارد و آخرین چالش حقیقی قبل از فتح قله اورست است. در زلزله ویرانگری که در سال ۱۳۹۳ رخ داد، برخی از کوهنوردان مدعی شدند که این منطقه کاملا نابود شده است هرچند دو راهنمای محلی اذعان داشتند که هنوز هم پابرجا است، اما در زیر برف مدفون شده است.

رودخانه اسلیم، کانادا

رودخانه اسلیم کانادا

تغییرات آب و هوایی، ذوب شدن سریع یخچال‌ها و تغییر مسیر جریان رودخانه منجر شد تا رودخانه اسلیم در کانادا کاملا ناگهانی و تنها در ۴ روز محو شود.

ساحل کای‌مو، هاوایی

ساحل کای‌مو هاوایی

با فوران آتش‌فشان در ساحل کای‌مو در هاوایی در سال ۱۳۶۸، حدود ۱۵۰ خانه و ساحل زیبای این منطقه زیر گدازه‌ها دفن و نابود شدند. همچنان این آتش‌فشان فوران دارد و زمین‌های بیشتری را نابود می‌کند.

کمان وال، پارک ملی کمان‌ها، یوتا

پارک ملی کمان‌ها یوتا

در سال ۱۳۸۶ شب هنگام کمان وال در پارک ملی کمان‌ها در ایالت یوتا فرو ریخت و کاملا نابود شد و هیچ‌کس فرو ریختن آن را با چشم ندیده است. این پارک همچنان کمان‌ها و عجایب طبیعی دیگری را در خود دارد.

جزایر سلیمان

جزایر سلیمان

در سال ۱۳۸۵ با وقوع سونامی و در پی زلزله‌ای ۸ ریشتری، چندین جزیره از جزایر سلیمان کاملا نابود شدند و بسیاری از زمین‌های مسکونی این منطقه از بین رفتند.

کوه یخ لارسن، قطب جنوب

کوه یخ لارسن قطب جنوب

اگرچه انسان‌های کمی از کوه یخ لارسن در قطب‌ جنوب دیدن کرده‌اند، اما بر اساس گزارش‌ها ماهواره‌ای بخش بزرگی از این کوه یخ به‌دلیل تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین در سال ۱۳۸۰ از آن جدا شد.

بیشتر بخوانید:

صخره‌های فیلی، کانادا

صخره‌ های فیلی کانادا

از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در خلیج فاندی در کانادا، صخره‌های فیلی بودند که اخیرا سقوط کرده و نابود شدند.

درخت تونل، کالیفرنیا

درخت تونل کالیفرنیا

درخت هزارساله‌ی تونل در کالیفرنیا که از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری این منطقه بود، چندی پیش توسط طوفان شکسته شد و از بین رفت.

کوه مرد قدیمی، نیوهمپشایر

کوه مرد قدیمی نیوهمپشایر

کوه مرد قدیمی با ارتفاع ۳۷۰ متر در نیوهمپشایر در سال ۱۳۸۱ شبانه فرو ریخت و از بین رفت.

صخره‌های دوازده حواریون، استرالیا

صخره‌ های دوازده حواریون استرالیا

دوازده حواریون صخره‌هایی در کنار ساحلی هستند که در پارک ملی با همین نام در استرالیا قرار دارند. دوازه حواریون از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شدند. در سال ۱۳۸۳ در طی یک سقوط مهیب این صخره‌ها نابود شدند و در حال حاضر بقایای آن‌ها باقی مانده است.

استخرهای طبیعی سیلویا، نیوزیلند

استخرهای طبیعی سیلویا نیوزیلند

صخره‌های استخرهای طبیعی سیلویا که در کنار چشمه‌های آب‌گرم طبیعی در نیوزیلند واقع شده بود، چندی پیش به خاطر جریان مهیب حرکت رس‌ها از بین رفت.

ریکوسینکادو، اسپانیا

ریکوسینکادو اسپانیا

ریکوسینکادو که از آن با عنوان انگشت خدا نیز در بین بومیان نام برده می‌شود، از عجایب طبیعی جزایر قناری در اسپانیا بود. این صخره در سال ۱۳۸۳ فرو ریخت.

درخت بلوط باسکینگ، نیوجرسی

درخت بلوط باسکینگ نیوجرسی

درخت ۶۰۰ ساله بلوط باسکینگ در نیوجرسی، یکی از قدیمی‌ترین درختان آمریکای شمالی بود که توسط دولت قطع شد.

درخت تنره، نیجر

درخت تنره، نیجر

درخت تنره که زمانی تنهاترین و دورافتاده‌ترین درخت در جهان بود در صحرای بزرگ آفریقا در نیجر قرار داشت. این درخت در سال ۱۳۵۱ توسط یک راننده مست زیر گرفته و نابود شد و در حال حاضر به‌جای آن میله فلزی به‌عنوان یادبود قرار داده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه