تجربه مشاهده مهاجرت بزرگ سالیانه آفریقا در سافاری

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
تجربه مشاهده مهاجرت بزرگ سالیانه آفریقا در سافاری

سالانه قاره آفریقا شاهد یکی از بزرگ‌ترین مهاجرت‌های چهارپایان است که می‌توان آن را در یک سافاری مشاهده کرد.

هر سال، زمین‌های آفریقا به بستری تبدیل می‌شود که در آن می‌توان یکی از هیجان انگیزترین رویدادهای طبیعی حیات وحش را مشاهده کرد. گله‌های بسیار زیادی از گوزن‌های یالدار آفریقایی، گورخرها و بسیاری از چهارپایان دیگر به صورت صد هزارتایی سفر خود را از تانزانیا به سمت کنیا آغاز می‌کنند، به این امید که به منابع غذایی بهتر و مکانی مناسب‌تر برای تولید مثل و نگهداری از فرزندان دست یابند. زمان این مهاجرت به بازندگی سالیانه بستگی دارد و این مهاجرت را می‌توان در برخی از مناطق محافظت‌شده و برخی از پارک‌های ملی در قالب یک سافاری مشاهده کرد. 

اولین تجربه از دیدن مهاجرت بزرگ آفریقا

مهاجرت بزرگ آفریقا سافاری

شخصی که توانسته بود این مهاجرت بزرگ را در یک سافاری از نزدیک مشاهده کند، در مورد تجربیاتش از این رویداد این گونه تعریف می‌کند:

چند سال پیش، من شانس این را داشتم که بتوانم مهاجرت بزرگ آفریقا را از نزدیک ببینم. من این مهاجرت را زمانی دیدم که گله‌های بسیار زیادی در حال گذر از «پارک ملی سرنگتی» بودند. منظره‌ای که به چشم دیدم، غیرقابل توصیف بود. تعداد چهارپایان و تراکم آن‌ها به قدری زیاد بود که انگار دریایی از چهارپایان در مقابل چشمانم بود. درست است که در اکثر مواقع از این مهاجرت به عنوان «مهاجرت بزرگ گوزن‌های یالدار» نام می‌برند، اما زمانی که من این مهاجرت را دیدم، گله‌های بسیار زیاد گوزن‌های یالدار با گله‌های بسیار زیاد گورخرها ادغام شده بود و این مهاجرت به مهاجرت بزرگ چهارپایان بدل شده بود. شمردن تعداد آن‌ها غیر ممکن بود. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که تا پیش از این چنین ارتباطی را در حیات وحش ندیده بودم!

مهاجرت بزرگ آفریقا سافاری

او در ادامه توضیحاتش گفت: 

کمی بعد، یک شیر ماده به سمت گله‌ای از گورخرها نزدیک شد. تمام اعضای گله ترسیدند و نظم از بین رفت. اما کمی بعدتر، گورخرهای دیگر به سمت آن‌ها رفته و یکدیگر را پوشش دادند. از طرفی دیگر شیر ماده حضور تعداد زیادی از انسان‌ها و خودروهای سافاری را هم حس کرد و کمی بعد تسلیم شد و شکاری نکرد. سپس نظم کل گله‌ها به حالت سابق بازگشت. اتحاد این دو گونه از حیوانات فوق العاده بود.

بیشتر بخوانید:

اتحاد بین دو گونه

مهاجرت بزرگ آفریقا سافاری

گوزن‌های یالدار و گورخرها در این مهاجرت پا به پای یکدیگر جلو می‌روند و هیچ مرزی بینشان حس نمی‌شود!

مهاجرت بزرگ آفریقا اتحاد بین دو گونه از چهارپایان را به زیبایی هر چه تمام‌تر نشان می‌دهد. گوزن‌های یالدار و گورخرها در این مهاجرت پا به پای یکدیگر جلو می‌روند و هیچ مرزی بین‌شان حس نمی‌شود. اما این مسئله دلایل موجهی در پی دارد. این دو گونه چندان هم با یکدیگر صمیمی نیستند، اما هر دو می‌دانند که حضور در کنار دیگری به نفعشان است. به عنوان مثال اگر بخواهیم یکی از موارد این سود دو جانبه را مطرح کنیم باید به این نکته اشاره کرد که گوزن‌های یالدار آفریقایی دائما از علف‌های کوتاه برای چریدن استفاده می‌کنند.

شکل و مکانیک فک و دهان آن‌ها به نحوی است که تنها می‌توانند از علف‌های کوتاه تغذیه کنند. از طرفی دیگر گورخرها از علف‌های بلند تغذیه می‌کنند و دندان‌های جلویی آن‌ها برای این کار طراحی شده است. در نتیجه هنگام غذا خوردن در این مهاجرت، ابتدا گورخرها علف‌های بلند را همانند یک ماشین چمن زنی کوتاه می‌کنند و غذای خود را مصرف می‌کنند؛ سپس زمین برای گوزن‌های یالدار آماده می‌شود و آن‌ها علف‌های کوتاه را می‌خورند. به این ترتیب این دو گونه در حین مهاجرت به هیچ وجه رقابت غذایی ندارند و کاملا با یکدیگر کنار خواهند آمد.

مهاجرت بزرگ آفریقا سافاری

از سوی دیگر گورخرها حافظه بهتری دارند و گوزن‌های یالدار هم از این مسئله آگاهی دارند. گورخرها نسبت به گوزن‌ها بسیار بهتر و دقیق‌تر می‌توانند مسیر مهاجرتی پارسال خود را به یاد بیاورند و نقاط امن آن را می‌شناسند و از این خاطراتی که ثبت شده استفاده می‌کنند. گوزن‌های یالدار هم پا به پای آن‌ها حرکت می‌کنند تا در امان بمانند. از سوی دیگر در زمانی که تمام چهارپایان باید از عرض رودخانه عبور کنند، گورخرها بهتر می‌توانند موقعیت کروکودیل‌ها را شناسایی کنند در نتیجه چهارپایان بیش از پیش از خطر شکار شدن در امان خواهند ماند. 

مهاجرت بزرگ آفریقا سافاری

گوزن‌های یالدار می‌توانند موقعیت آب را شناسایی کنند!

از طرفی گوزن‌های یالدار می‌توانند موقعیت آب را شناسایی کنند و در نتیجه تشنه نخواهند ماند. گورخرها هم از این مسئله آگاه هستند و در نتیجه همراهی آن‌ها با گوزن‌ها منجر می‌شود که چهارپایان تشنگی را احساس نکنند. در کل هر دو گونه قابلیت‌های خاص خود را دارند و از قابلیت‌های یکدیگر هم آگاه هستند. این دو گونه با اتحاد بی‌نظیر خود در مهاجرت بزرگ آفریقا می‌توانند با کمک یکدیگر به هدف خود برسند و مهاجرت را به پایان برسانند. قطعا مشاهده این رویداد از نزدیک می‌تواند تجربه‌ای تکرار نشدنی و فوق‌العاده باشد.

نظر شما در مورد بزرگترین مهاجرت آفریقا چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه