گوست شارک چیست؟

شایان شفایی
شایان شفایی شنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
گوست شارک چیست؟

در این قسمت از سری مقالات «گردشگری حیات وحش»، به سراغ موجودی عجیب می‌رویم که به تازگی مشاهده شده و اخیرا توجه دانشمندان را بسیار به خود جلب کرده است. این آبزی «گوست شارک» نام دارد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا این موجود جدید را بیشتر بشناسیم.

مدتی پیش بود که دوربین‌های قعر اقیانوس‌ها، تصاویری از موجودی عجیب به ثبت رساندند که در اعماق اقیانوس زندگی می‌کرد. این تصاویر باعث شد تا فرضیات و نظریه‌های پیرامون این آبزی بسیار زیاد شود و دانشمندان به بررسی آن بپردازند. در مقاله‌ای که اخیرا توسط محققین آکادمی علمی کالیفرنیا منتشر شده است، پس از بررسی‌ها و تحقیقات بیشتری که پیرامون این آبزی انجام شد، دانشمندان نام علمی آن را "Hydrolagus cf. trolli" نهادند و این آبزی با نام «گوست شارک» نیز شناخته می‌شود.

«گوست شارک» (Ghost Shark) نام عامیانه این آبزی است و از آنجایی که مدت زمان زیادی از یافتن این ماهی نمی‌گذرد، هنوز نام فارسی رسمی برای آن وجود ندارد.

گوست شارک

بر خلاف اسمش، گوست شارک دقیقا یک کوسه نیست و به خانواده کوسه‌ها تعلق ندارد. این ماهی در زیرشاخه غضروف‌ماهیان قرار می‌گیرد و در یک رده بالاتر، تمام خانواده این ماهی‌ها با کوسه‌ها در یک خانواده بزرگ‌تر قرار می‌گیرند.

بر خلاف اسمش، گوست شارک دقیقا یک کوسه نیست.

نام «گوست شارک»، کاملا برازنده این ماهی است. این ماهی رنگ خاکستری مایل به آبی دارد؛ چشمان آن بسیار بزرگ است و جزییات خاصی در آن دیده نمی‌شود و همچنین بر روی بدن این ماهی خطوط و نقاط بسیاری دیده می‌شود که به احتمال بسیار زیاد حکم سنسور برای ماهی را دارند. سر باریک این ماهی به پوزه نوک تیزش منتهی می‌شود. بدن بلند و باریک این ماهی به یک دم بسیار بلند شلاق مانند ختم می‌شود. این طور که به نظر می‌آید، گوست شارک بر خلاف کوسه‌ها از دندان‌های تیز و بُرنده بهره‌مند نیستند.

گوست شارک

ماهی Hydrolagus trolli اولین بار در سال ۲۰۰۲ در اقیانوس آرام مشاهده و نامگذاری شد. سپس در سال ۲۰۰۷ محققان با تجهیزات مخصوصی در عمق بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متری اقیانوس توانستند گونه‌ای خاص از Hydrolagus trolli را ببینند و آن را گوست شارک نام‌گذاری کردند. اما پس از تحقیقات و بررسی‌هایی که توسط دانشمندان بر روی تصاویر به دست آمده به عمل آمد، به نظر می‌رسد که این ماهی گونه‌ای جدید از Hydrolagus trolli ها باشد و به همین دلیل دانشمندان میان‌وند .cf را به نام این ماهی اضافه کردند.

مشاهده گوست شارک بسیار سخت است. این ماهی در اعماق تاریک اقیانوس زندگی می‌کند و بسیار سریع است؛ به همین دلیل شکار این ماهی توسط دوربین‌های تخصص یافته کار آسانی نخواهد بود.

گوست شارک

محققین کالیفرنیا هم‌اکنون بسیار مشتاقند تا تحقیقات خود بر روی این ماهی را گسترش دهند اما ظاهرا مشاهده آن کار بسیار سختی است. یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در این باره می‌گوید:

دوربین‌های ما برای ثبت تصاویر از این ماهی فعال هستند اما از آنجایی که این ماهی در عمق بسیار زیادی از اقیانوس زندگی می‌کند، مشاهده آن کار بسیار سختی است. اما با این حال هنوز هم هیچ چیز مشخص نیست؛ شاید همین فردا توانستیم یکی از این ماهی‌ها را ببینیم. در هر صورت اگر شخصی توانست یکی از این ماهی‌ها را پیدا کند، می‌داند که باید به کجا اطلاع بدهد.

گوست شارک

در هر صورت مطالعه و بررسی‌های بسیاری در مورد گونه‌های مختلف گوست شارک در حال انجام است و محققین امیدوارند تا به زودی به اطلاعات کامل‌تری از این گونه آبزی و خانواده‌اش بدست بیاورند.

نظر شما در مورد گوست شارک‌ها و آبزیانی که در قعر اقیانوس زندگی می‌کنند چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع mensjournal

دیدگاه