۱۱ نکته برای اولین تجربه‌ کوله گردی

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
۱۱ نکته برای اولین تجربه‌ کوله گردی

کوله‌گردی تجربه‌ی جذابی است که راه و رسم خاصی دارد. اگر برای اولین تجربه‌ی کوله‌گردی برنامه‌ریزی می‌کنید باید از قبل آمادگی لازم را داشته باشید و چند نکته‌ی مهم را یاد بگیرید. با کجارو همراه باشید.

سفر یعنی کسب تجربیات تازه و یاد گرفتن چیزهای جدید درباره‌ی جهان. فرقی نمی‌کند که کجا سفر کنید. همیشه تجربه‌ای تازه منتظر شما است. اگر تاکنون کوله‌گردی را تجربه کرده‌ باشید، مطمئنا بسیاری از این نکات را می‌دانید اما اگر اولین بار است که برای این سفر هیجان‌انگیز آماده می‌شوید باید آنها را مد نظر قرار دهید.

۱. کمتر از آن چیزی که فکر می‌کنید وسیله نیاز دارید

بسیاری از افراد برای بستن بار سفر وسواس دارند. هر چیزی به ذهن‌شان می‌رسد با خود بر می‌دارند. اما کوله‌گردی شرایط خاصی دارد. هرچه وسایل کمتری همراه‌تان باشد بهتر است. تا جایی که ممکن است بار خود را سبک کنید. وسایل ضروری مورد نیاز را بردارید. در نهایت اگر در سفر به وسیله‌ای نیاز مبرم پیدا کردید، آن را تهیه می‌کنید.

۲. گوش‌گیر را فراموش نکنید

کوله گردی از انواع سفر ارزان است. بنابراین بسیاری از کوله‌گردها معمولا در هاستل‌ها و مسافرخانه‌ها اقامت می‌کنند. این اماکن اقامتی معمولا خیلی شلوغ هستند. در آنها همه جور آدمی پیدا می‌شود. گاهی مجبور می‌شوید با چند نفر دیگر که هر کدام از یک گوشه‌ی دنیا سفر کرده‌اند، هم‌اتاق شوید. هم‌اتاقی‌هایی که تازه با هم دوست شده‌اند و صحبت‌شان گل‌انداخته یا اگر خواب هستند دائما خر‌و‌پف می‌کنند. اگر می‌خواهید خواب راحتی داشته باشید، گوش‌گیر همراه‌تان ببرید تا صداهای مزاحم، مانع استراحت شما نشود.

۳. انسان‌های خوب همه جا پیدا می‌شوند

شاید سفر به کشوری غریبه با فرهنگ و زبان متفاوت، کمی ترسناک به نظر برسد. اما این نکته را فراموش نکنید که انسان‌های خوب و نوع‌دوست، همه جای دنیا هستند. اگر با مشکلی مواجه شدید و نیاز به کمک داشتید، حتما از کسی کمک بگیرید. حتی اگر غریبه باشد، حتی اگر زبانش را نمی‌دانید و هیچ وجه اشتراکی با هم ندارید.

کوله گردی

۴. هنوز همه‌ی کارها آنلاین انجام نمی‌شود

هنوز بسیاری از جاذبه‌های گردشگری و مناطق مختلف دنیا، در جامعه‌ی مجازی حضور ندارند و در دنیای آنلاین اسمی از آنها وجود ندارد. یک کوله‌گرد باهوش می‌داند که نباید خودش را به هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری محدود کند که در اینترنت مسافران دیگر درباره‌ی آن نظر داده‌اند. گاهی تجربیات فردی ما هستند که خاطره‌ای خوش برایمان رقم می‌زنند.

۵. خودتان را برای شرایط سخت آماده کنید

سفر در قالب کوله‌گردی سفر راحت و بی‌دغدغه‌ای نیست. مشکلات زیادی در این گونه سفرها برای گردشگران به وجود می‌آید؛ پروازهای طولانی، بی‌خوابی، غذاهای ناسالم، غذاهای دریایی عجیب و غریب که با ذائقه‌ی ما سازگاری ندارند و هزاران مشکل دیگر ممکن است در چنین سفرهایی برای همه پیش بیاید. بنابراین خودتان را برای این شرایط آماده کنید و توقع نداشته باشید که همه‌چیز خوب پیش برود.

۶. برای تجربه‌های ناب هزینه کنید

در کشورهای مختلف به خصوص اگر توریستی هم باشند، تورهای مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود. قیمت برخی از آنها واقعا وسوسه‌کننده است. اما بعد از استفاده از تور متوجه می‌شوید آن چیزی که می‌خواستید نبوده یا شما را به بخش‌هایی از شهر برده‌اند که تمایلی به دیدن آنجا نداشته‌اید. بنابراین اگر یک تور یا خدمات ویژه توجه شما را جلب کرد و همان چیزی بود که می‌خواستید، برای آن هزینه کنید. شاید مجبور شوید مبلغ بسیار بیشتری از تورهای ارزان بپردازید اما در نهایت مجبور نیستید بابت لحظات ناخوشایندی که داشتید، به تور لیدر انعام بدهید.

کوله گردی

۷. بانک‌ها، کوله‌گردها را دوست ندارند

تصور کنید که در گوشه‌ی دیگر دنیا در سفر هستید و لحظات خوبی را می‌گذرانید. ناگهان متوجه می‌شوید که حساب بانکی شما به دلیل فعالیت‌های مشکوک، مسدود شده است. در حالی که آن فعالیت به ظاهر مشکوک از طرف خود شما انجام شده است؛ در دقیقه‌ی نود تلاش می‌کردید تا پروازی را رزرو کنید.

حتی بدتر از این، زمانی است که کارت بانکی شما واقعا مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، شما به بانک اطلاع می‌دهید و کارت‌تان مسدود می‌شود. در نهایت، بانک با خوشحالی به شما اعلام می‌کند که کارت جدید را به منزل‌تان می‌فرستد. در حالی که شما آن سر دنیا بیشتر از همیشه به کارت‌تان نیاز دارید.

کوله گردی

۸. گول قیمت‌های ارزان را نخورید

گاهی پیش می‌آید که در سفر با پیشنهاد خوبی مواجه می‌شوید مثلا یک مکان اقامتی با قیمتی بسیار پایین. ابتدا هیجان‌زده می‌شوید و آن را رزرو می‌کنید اما وقتی به مقصد می‌رسید متوجه می‌شوید که این هزینه، کم‌کم به بهانه‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند. همیشه قبل از رزرو یک اقامتگاه یا دریافت خدمات مختلف، از قبل کاملا در مورد آن پرس‌و‌جو کنید و در مورد هزینه‌های اضافی که ممکن است پیش بیاید اطلاع کسب کنید.

۹. شما فرد خوش‌شانسی هستید

فرصت سفر کردن به گوشه و کنار دنیا و دیدن فرهنگ‌ها و مکان‌های جدید، تجربه‌ی نابی است که برای هر کسی پیش نمی‌آید. حتی اگر مجبور باشید با نودل سر کنید و در هاستل‌های شلوغ بخوابید، باز هم فرد خوش‌شانسی هستید که چنین فرصتی را برای خودتان فراهم کرده‌اید. از تک تک لحظات سفرتان لذت ببرید. حتی ناملایمات سفر، زمانی که به خانه برگردید، لبخندی بر لب شما می‌آورند.

کوله گردی

۱۰. مراقب امنیت و سلامتی خود باشید

امنیت و سلامتی از مهم‌ترین نکاتی هستند که در سفر باید به آنها توجه کنید. به خصوص در کوله‌گردی که احتمال حضور شما در اماکن شلوغ مثل ایستگاه‌های قطار، هاستل‌ها و مراکز اقامتی مختلف وجود دارد. در برقراری ارتباط با دیگران به خصوص هم‌اتاقی‌های خود کاملا احتیاط کنید. با هر کسی سر صحبت را باز نکنید. در مکان‌های شلوغ مثل مراکز خرید و پایانه‌ها، مراقب وسایل شخصی خود باشید. برای حفظ سلامتی‌تان، از خوردن آب و غذایی که به سلامتی آن اطمینان ندارید، اجتناب کنید. تا حد امکان سبزیجات خام مصرف نکنید. از قبل در مورد قوانین و مقررات اجتماعی و مذهبی مقصد مورد نظرتان تحقیق کنید و آنها را رعایت کنید.

۱۱. مدارک‌تان را بررسی کنید

دقت کنید که پاسپورت شما اعتبار کافی برای ورود به کشورهای مختلف را داشته باشد. از مدارک خود کپی بگیرید و آنها را در جای امنی نگه دارید یا در فضای آنلاین ذخیره کنید.

مطالب مرتبط:

منبع roughguides

دیدگاه