گردشگری ادبی؛ جی. آر. آر. تالکین، از هابیت تا ارباب حلقه‌ها

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی چهار شنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
گردشگری ادبی؛ جی. آر. آر. تالکین، از هابیت تا ارباب حلقه‌ها

زمین و هر آنچه که در آن اتفاق می‌افتد، دنیای واقعی ما انسان‌ها را تشکیل می‌دهند. اما گاه می‌خواهیم که عضوی از این دنیای واقعی نباشیم، شمشیر برکشیم و به جنگ بدی‌ها برویم، قدرت‌های فراطبیعی داشته باشیم و قله‌های بسیاری را فتح کنیم، با حیوانات سخن بگوییم و در طبیعت زندگی کنیم. تمام این‌ها اتفاق نمی‌افتد مگر در کتاب، کتاب‌هایی به قلم نویسندگانی خلاق و باهوش مانند جی. آر. آر. تالکین. با کجارو همراه باشید.

۱۲۴ سال و دو روز پیش، نوزادی در بلومفونتن، شهری در مرکز ??????? ????? به دنیا آمد. ۴۵ سال بعد، در سال ۱۹۳۷ کتابش به نام «?????»، را که برای فرزندانش نوشته بود، منتشر کرد. کتاب‌های بعدی او شامل «ارباب حلقه‌ها» شهرتی جهانی برای او به ارمغان آورد. از سال ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۸ در بین ۵۰ نویسندگان بزرگ بریتانیا رتبه ششم را داشت. این نویسنده خلاق کسی نیست جز جان رونالد روئل تالکین.

مروری بر زندگی تالکین

تالکین در ۳ ژانویه ۱۸۹۲ در بلومفنتن، در آفریقای جنوبی به دنیا آمد. خاطرات او از آفریقا بسیار کم اما کاملا روشن است، مانند خاطره‌اش از اولین مواجهه وحشتناکش با یک عنکبوت، که بعدها تاثیر خود را تا حدی در نوشته‌هایش گذاشت. چهار سال بعد در ۱۵ فوریه ۱۸۹۶ پدرش را از دست داد، پس با مادر و برادر کوچکش به انگلیس رفتند. شرایط زندگی نسبتا فقیرانه‌ای داشتند. در سال ۱۹۰۴، خانم تالکین در اثر دیابت درگذشت و دو پسر را به کشیش خوش قلبی به نام پدر مورگان سپرد.

جی ار ار تالکین

رفته رفته به مطالعه زبان علاقه‌مند شد و شروع به اختراع یک زبان جدید کرد. در سال ۱۹۱۰ وارد دانشگاه آکسفورد شد و به مطالعه علم زبان‌شناسی پرداخت. پیش از این‌که در جنگ جهانی اول، برای دفاع به فرانسه فرستاده شود، با ادیث عشق قدیمی‌اش ازدواج کرد. مدتی بعد به علت تب شدید به انگلیس برگردانده شد و دیگر به فرانسه فرستاده نشد. سپس شروع به نوشتن کرد و رمان خود به نام «سیلماریلیون» را منتشر کرد. او این رمان را «کتاب داستان‌های گم شده» می‌نامید.

جی ار ار تالکین

جی ار ار تالکین

جی ار ار تالکین

اولین فرزند خانواده تالکین، جان، در نوامبر سال ۱۹۱۷ به دنیا آمد. یک سال بعد به عنوان محقق در پروژه فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد مشغول به کار شد. همه او را به عنوان زبان‌شناسی با معلومات و باهوش می‌شناختند.

فرزندان دوم و سوم آن‌ها به ترتیب به نام‌های مایکل و کریستوفر به دنیا آمدند. تالکین با وجود سن کمی که برای این سمت داشت اما در دانشگاه لیدز (دانشگاهی در شهر لیدز انگلستان) به عنوان استاد زبان‌شناسی دعوت به کار شد. در همان سال به عنوان استاد زبان آنگلو- ساکسون در آکسفورد استخدام شد. پس به آکسفورد بازگشتند و فرزند چهارم خانواده، پریسیلا، در سال ۱۹۲۹ به دنیا آمد.

خانواده تالکین

تالکین باقی زندگی حرفه‌ای خود را در آکسفورد گذراند. او زندگی بسیار معمولی داشت. خود را با امور خانه و خانواده، و حرفه‌ی خود سرگرم می‌کرد و از آن‌ها لذت می‌برد. به ندرت سفر می‌کرد. فرزندان جوان خود را با داستان‌های خیالی خود به زبانی که خود اختراع کرده بود سرگرم می‌کرد. او عاشق لباس‌ها و غذاهای ساده‌ی انگلیسی بود و برای زیبایی طبیعت حومه انگلیس بسیار ارزش قائل بود. در آکسفورد با سی. اس لوییس (نویسنده کتاب سرگذشت نارنیا) و چارلز ویلیام آشنا شد و سال‌های سال دوستان صمیمی باقی ماندند. آن‌ها عضو گروه ادبی اینکلینگر (Inklings) بودند. اینکلینگز گروه ادبی غیر رسمی مربوط به دانشگاه آکسفورد بود که اعضای آن را اکثرا استادان این دانشگاه تشکیل می‌دادند. این گروه به مدت دو دهه محفلی برای بحث‌های ادبی به خصوص درباره ارزش روایت در داستان، و تشویق به نوشتن افسانه بود.

اعضای اینکلینگز

اعضای اینکلینگز

از مهم‌ترین آثار او «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» را می‌توان نام برد.

او در ۲۹ نوامبر ۱۹۷۱ در ۸۲ سالگی درگذشت.

ارامگاه تالکین

اگر طرفدار تالکین هستید، حتما به مکان‌های زیر سفر کنید:

عقاب و کودک (The Eagle and Child)

کافه عقاب و کودک

می‌توان گفت معروف‌ترین اهالی دانشگاه آکسفورد سی. اس لوئیس و جی. آر. آر تالکین و دیگر دوستان آن‌ها هستند که خود را اینکلینگز می‌نامیدند.

عقاب و کودک یکی از مکان‌ها در آکسفورد است که اهالی اینکلینگز اغلب به آن‌جا می‌رفتند و بحث‌های ادبی خود را هنگام صرف غذا ادامه می‌دادند.

سیرهول میل (Sarehole Mill)

سیرهول میل

زمانی که تالکین در آفریقا به دنیا آمد، خانواده‌اش به حومه شهر بیرمنگام (Birmingham) نقل مکان کردند. در آن زمان بیرمنگام قلب صنعتی انگلیس بود، اما تالکین به دور از کارخانه‌ها و انبارها، در مزارع، چمنزارها، درختان و ساختمان‌های قدیمی در دهکده سیرهول میل بزرگ شد. بسیاری بر این باورند که تالکین از این منطقه برای به تصویر کشیدن شایر (شهر هابیت‌ها در داستان‌های تالکین) بسیار الهام‌بخش بوده است. اگر جایی وجود داشته باشد که آن حفره‌های هابیتی را نشان دهد همین‌جا است.

بگ اند

خانه تالکین در آکسفورد

خانه تالکین در اکسفورد

این خانه همان جایی است که تالکین در آن زندگی کرد، مشغول به کار شد، و سرانجام درگذشت. او در این منزل شروع به نوشتن «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» کرد و این امر ۱۷ سال به طول انجامید.

دانشکده مرتون (Merton College)

دانشکده مرتون اکسفورد

تالکین ۱۴ سال از عمرش را به عنوان استاد زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه مرتون، در آکسفورد گذراند. این دانشگاه از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلیس است که در قرن ۱۳ تاسیس شد. این دانشگاه دارای قدیمی‌ترین کتابخانه انگلیس است که تالکین بیشتر وقتش را در آن به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت.

دانشکده اکستر (Exeter College)

دانشکده اکستر اکسفورد

 تالکین دوران لیسانس خود، از سال ۱۹۱۱ تا ابتدای جنگ جهانی اول را در این دانشکده گذراند.

مسیر ادیسون (Addison’s Walk)

مسیر ادیسون

مسیر ادیسون با درخت‌های بلند و منظره‌ای رویایی در محوطه دانشکده ماگدالن، آکسفورد قرار دارد. تالکین، لوئیس و هیوگو دایسون در این مسیر پیاده‌روی می‌کردند و مشغول گفتگوهای طولانی خود می‌شدند. او برای به تصویر کشیدن جنگ میرک‌وود (قلمروی الف‌ها) جنگلی در داستان «هابیت» از این مسیر الهام گرفت.

جنگل میرک وود

میرک‌وود

درخت تالکین در باغ گیاه‌شناسی دانشگاه

درخت مورد علاقه تالکین

درخت مورد علاقه تالکین

تالکین وقت زیادی را در باغ گیاه‌شناسی آکسفورد، در کنار درخت مورد علاقه‌اش می‌گذراند. این درخت کاج تنومند اتریشی، الهامی بود برای خلق اِنت‌ها (انت‌ها گروهی از درختان در «ارباب حلقه‌ها» هستند که می‌توانند صحبت کنند و راه بروند).

آرامگاه تالکین

ارامگاه تالکین

سفر تالکینی شما در آکسفورد تنها در قبرستان وولورکوت در حومه دهکده وولورکوت (Wolvercote) یعنی جایی که تالکین به خاک سپرده شده است، به پایان می‌رسد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه