آموزش عکاسی از شفق قطبی به زبان ساده

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم دوشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۵
آموزش عکاسی از شفق قطبی به زبان ساده

هرکدام از مفاهیم "عکاسی" و "شفق قطبی" به‌تنهایی بسیار جذاب هستند. با کجارو همراه باشید تا به زبان ساده عکاسی از شفق قطبی را چه با تلفن هوشمند و چه دوربین عکاسی بیاموزیم.

ایسلند، سرزمین یخ و آتش، همان مقصدی که هر مسافری می‌خواهد به آنجا برود. از یک جهانگرد بپرسید که فهرست سفرهای رویایی‌اش چیست؟ قطعا نام ایسلند را در آن فهرست خواهید دید. آتشفشان‌ها، یخچال‌های قطبی، سواحلی با شن‌های سیاه، نورهای شمالی و گذراندن شب در ایگلو (خانه‌های یخی قطبی) همگی روحیه‌ی ماجراجویی شمارا تحریک می‌کنند.

عکاسی از شفق قطبی

نرم‌افزارهای تلفن‌ هوشمند برای عکاسی از نورهای شمالی

۱. (Northern Lights Photo Taker App (Apple ios

۲. (Cortex Camera (Apple ios / Android

۳. (NightCap Pro (Apple ios

عکاسی از شفق قطبی

نکات عکاسی از نورهای شمالی ایسلند:

اگر می‌خواهید عکس‌های حرفه‌ای از نورهای شمالی بگیرید، با هر نوع دوربینی که باشد، به یک سری ابزار و لوازم جانبی پایه‌ای احتیاج دارید. به یاد داشته باشید آب و هوای بد روی عکستان اثر می‌گذارد پس مثل همیشه احتیاط را در نظر بگیرید.

۱. سه‌پایه

با توجه به اینکه از نورهای شمالی در طول شب عکس می‌گیریم، عکاسی با سرعت شاتر کم، نوردهی طولانی یا همان لانگ اکسپوژر (Long Exposure) اجتناب ناپذیر است. باید بتوان دوربین را برای مدتی بدون حرکت نگه داشت. اینجا است که سه‌پایه به کار می‌آید. دمای بسیار پایین محیط نیز به این مبحث اضافه می‌شود. پس حتما سه‌پایه لازم دارید.

نکته‌ی مهم: از سه‌پایه‌های فیبر کربن دوری کنید چراکه در دمای کم بسیار شکننده هستند.

۲. دوربین دیجیتال یا تلفن همراه هوشمند

چه با تلفن هوشمند و چه با دوربین حرفه‌ای، اگر نکات نوردهی را رعایت کنید می‌توانید عکس‌های خارق‌العاده‌ای بگیرید.

۳. لنز

هرچه لنز واید‌تر باشید پهنه‌ی وسیع‌تری را از آسمان ثبت خواهید کرد. یادتان نرود همیشه دستمال برای رفع رطوبت از لنز داشته باشد.

۴. باتری

به باتری‌های اضافه یا پاوربانک احتیاج پیدا خواهید کرد. آن‌ها را در جایی گرم نگه دارید چراکه باتری‌ها در دمای پایین زودتر شارژ خود را از دست می‌دهند. به‌طور معقول وقتی عکاسی را شروع می‌کنید باتری دوربین یا تلفنتان پر است اما باتری‌های اضافه ممکن است شما را در بحران نجات دهند.

عکاسی از شفق قطبی

پندی از مدز پیتر ایورسون از سایت Mads Peter Iversen:

پیشنهاد می‌کنم با خودتان یک سه‌پایه برده و اطمینان حاصل کنید که دوربینتان تنظیمات دستی سرعت شاتر دارد. همچنین احتمالا به یک لامپ پیشانی (Headlamp) نیاز خواهید داشت چون این وسیله در تاریکی بسیار مفید است.

ممکن است با تلفن هوشمندتان برا عکس‌های شفق شمالی جایزه‌ای نگیرید اما دوربین تلفن برای تجربه‌ کردن موقعیت کافی است. خود من با آیفون ۶s این کار را کردم. همچنین به یک مانت اتصالی یا سه‌پایه احتیاج دارید که تلفن را برای نوردهی طولانی ثابت نگه دارد. نرم‌افزار‌هایی مثلSlow Shutter یا Cortex Cam را امتحان کنید - جن پولاک بیانکو Jen Pollack Bianco از سایت My Life Is A Trip

عکاسی از نورهای شمالی با دوربین دیجیتال

با توجه به اینکه نورهای شمالی از ما فاصله‌ی زیادی دارند، لازم است فکوس لنز خود را روی بی‌نهایت بگذارید. گاهی این‌کار کافی نیست و لازم است کمی فکوس را برگردانید تا بهترین نتیجه را بدهد.

سعی کنید در زمان عکاسی وقتتان زیاد هدر نشود پس خود را در طول روز برای این تنظیمات آماده کنید.

احتمالا نیاز باشد از این لینک بهترین مکان‌ها را برای دیدن نورهای شمالی بیابید و آن‌گاه بگذارید دوربینتان جادو را آغاز کند.

از حالت تصویر زنده Live view استفاده کنید. زوم کرده و روی دورترین سوژه‌ی کادرتان فکوس کنید. با این‌کار فکوس بی‌نهایت لنزتان را به دست میاورید.

تمامی تنظیمات نهایی را دستی انجام داده و چند تست با دیافراگم f۸ تا f۱۱ بگیرید. اگر عکس دریافتی از توقعاتتان بدتر بود، گامهای قبلی را تکرار کنید.

به‌محض دریافت تنظیمات مناسب، آن‌ها را حفظ کنید.

عکاسی از شفق قطبی

تنظیم دوربین

حال که فکوس تنظیم شد، روی بهترین تنظیمات دوربینتان کار کنید.

گاهی بسته به میزان روشنایی و سرعت حرکت نور‌های شمالی، تنظیمات می‌توانند بین f۴، ایزوی ۸۰۰ و سرعت ۳۰ ثانیه تا f۴ و ایزوی ۵۰۰۰ و سرعت ۵ ثانیه متغیر باشند- Sean Scott Photography

۱. فرمت عکس

اول حتما با فرمت RAW عکاسی کنید. تنظیمات نورسنجی را نسبت به محیط تغییر بدهید. متوجه خواهید شد که دوربین شما با چه نوعی از نورسنجی تصویر مناسبی می‌گیرد.

۲. تراز سفیدی

تراز سفیدی یا White Balance را دقیقا زمانی که می‌خواهید از نورها عکاسی کنید تنظیم کنید. با توجه به اینکه با فرمت RAW عکاسی می‌کنیم، می‌توان تراز سفیدی را بعدا در ویرایش تنظیم و اصلاح کرد. خواهید دید که میزان و جنس نور سفید متفاوت است. عدد کلوین را جایی بین ۲۸۰۰K تا ۴۰۰۰K قرار دهید.

۳. دیافراگم یا آپرچر (عدد f)

وقتی که بحث عکاسی در شب پیش می‌آید، انتخاب عدد f مناسب آسان است. عدد f۲.۸ یکی از دیافراگم‌های ایدئال به شمار می‌رود. هرچه عدد بالاتر از این باشد ثبت عکس در شب را برای شما سخت‌تر خواهد کرد.

۴. نوردهی وایزو

این دو دست در دست هم حرکت کرده و میزانشان بستگی به سرعت و روشنایی شفق قطبی دارد. آیا نورها خیلی سریع حرکت می‌کنند، پس سرعتی بین ۵ تا ۷ ثانیه برای ثبت عکس مناسب است. آیا خیلی کمد حرکت می‌کنند، سرعتی بین ۲۵ تا ۳۰ ثانیه برای شما نتیجه‌بخش خواهد بود.

با توجه به ایمکه حساسیت ایزو مهم است، ابتدا از اعدادی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ استفاده کرده و نسبت به خروجی آن را تغییر دهید. ایزو را کم‌کم افزایش دهید تا به کیفیت مطلوب برسید. سعی کنید بیش از ۱۲۰۰ نشود چراکه کیفیت عکس به‌خاطر نویز کاهش می‌یابد.

نکات مهم مترجم:

  • میزان نویز و ایزو در دوربین‌های مختلف متفاوت است.
  • سعی کنید از نوردهی طولانی با ایزوی بالا بپرهیزید چراکه باعث ایجاد پیکسل سوخته می‌شود.

عکاسی از شفق قطبی

انتخاب بهترین سرعت شاتر بستگی به سرعت حرکت نور‌های شمالی دارد. اگر آن‌ها موج‌گونه در آسمان میرقصند، باید سرعت شاتر خیلی کم نباشد در غیر این صورت در آسمان فقط یک حجم سبز را خواهید داشت. اگر نور‌ها ثابت هستند یا از ستاره‌ها عکس می‌گیرید، می‌توان از سرعت‌های کمتری ثل ۳۰ ثانیه استفاده کرد تا بیشتری جزئیات ثبت شوند. Lisa Michele Burns از سایت The Wandering Lens

بدون در نظرگرفتن نوع وسیله‌ای که با آن عکاسی می‌کنید، حتما پیشاپیش از نظر تکنیکی و ابزار آماده باشید. وقتی به منطقه رسیدید، کمی به خود وقت داده و با نگاه به آسمان مسحور زیبایی آن شوید. حال عکاسی را شروع کرده و جادو را ثبت کنید.

برای من کلید عکاسی از نورهای شمالی، صبر و قدردانی است. شبهایی هستند که بیرون می‌روم و هیچ چیز نمیبینم. اما معمولا وقتی تمامی اتومبیل‌های دیگر آنجا را ترک کردند و تقریبا من هم در حال تسلیم شدن هستم، ناگهان نوری کوچک از بالای کوهستان ظاهر می‌شود. سریعا از اتومبیل بیرون پریده و دوربین را آماده می‌کنم. هم‌زمان نور درپهنای آسمان به رقص در می‌آید و آن زمان می‌فهمم که برای چه اینقدر صبر کرده بودم. امیلی لندین

عکاسی از شفق قطبی

پندهای عمومی جهت عکاسی از نورهای شمالی

پیش‌بینی کلید کار است

چه با خود دوربین داشته باشید و چه فقط یک تلفن همراه دوربین‌دار، چند جنبه از کار است که باید چک کنید. اول اینکه نورهای شمالی به‌شدت فرز و سریع و غیر قابل پیش‌بینی هستند. این موضوع به این معنیست که شما باید تمامی تدابیر را از پیش اندیشیده باشید و خود را آماده کرده باشید تا بیشتری شانس را برای دیدن و البته عکاسی از آن نورها به خود بدهید.

هیچ‌وقت به نوع دوربینی که استفاده می‌کنید زیادی حساس نشوید. شفق‌های قطبی همیشه در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های متفاوت ظاهر می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود آمادگی همیشگی برای اقدام به عکاسی صحیح بسیار چالش برانگیز باشد. پس باید برای خودتان نظم و برنامه‌ی دقیقی داشته باشید. مهم‌ترین عنصر یک عکس از نورهای شمالی، ترکیب بندی و پیش‌زمینه است- جیمن پرسی

بهترین زمان و مکان برای دیدن شفق قطبی

برطبق مجاورت با دایره‌ی قطب، ایسلند یکی از بهترین مکان‌های برای دیدن نورهای شمالی محسوب می‌شود. بهترین زمان براید دیدن اشعه‌ی خورشید که در اتمسفر به تله می‌افتد، بین ماه‌های سپتامبر تا آوریل (مهرماه تا اردیبهشت) است. با این‌حال، به‌دلیل طبیعت غیر قابل پیش‌بینیشان، زمان‌هایی است که نورهای شمالی خود را نشان نمی‌دهند. حتی به دیدن این نورها اطراف شهر‌ها فکر هم نکنید. نورهای شمالی و آلودگی نوری اصلا باهم دوست‌های خوبی نیستند.

عکاسی از شفق قطبی

فعالیت نورهای شمالی را بررسی کنید

شاید نیاز به گفتنش نباشد اما اولین موضوعی که باید بررسی کنید این است که آیا نورهای شمالی در منطقه‌ی شما فعالیت دارند یا نه. برای این‌کار چرخی در اینترنت بزنید. قطعا با تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها و نرم افزار‌های عکاسی از نورهای شمالی مواجه خواهید شد.

دوربین‌ می‌تواند نورهای شمالی را پیش از چشم غیر مسلح ببیند. پس کلید عکاسی از آن‌ها مخصوصا در بخش‌های جنوبی این است که دوربین را رو به شمال گرفته و عکاسی کنید. حالا ببینید چه چیزی نصیبتان شده‌ است. شما می‌توانید عکس‌های زیبایی از نورهای شمالی بگیری حتی بدون اینکه چشم غیر مسلط آن‌ها را ببیند. میکی شانون

شرایط آب و هوا را بررسی کنید

بهترین شرایط برای دیدن نورهای شمالی، آسمان صاف و هوای بسیار سرد است. پس زمستان، بهترین زمان برای شکار آن‌ها محسوب می‌شود.

حتما در طول روز چندین بار پیش‌بینی آب و هوا را چک کنید. یک آسمان ابری می‌توانند مهر شکست را بر عکاسی شما بزند یا شما را مجبور به تغییر مکان در ماجراجویی ایسلندیتان کند. خبرخوب این است که گاهی آسمان نیمه‌ابری نیز می‌تواند صحنه‌ای برای اجرای رقص نورهای شمالی باشد.

عکاسی از شفق قطبی

لباس‌های گرم بپوشید

ایسلند که بهترین منطقه برای دیدن نورهای شمالی است، به‌دلیل دمای پایینش مشهور شده. با توجه به اینکه نورهای شمالی در دمای بسیارپایین نمایان می‌شوند، حتما با پوشیدن لباس‌های خیلی گرم آماده باشید. لباس‌های گرم و راحت مناسب کار هستند چراکه برای مدتی باید در دمای پایین منتظر بمانید. هیچ‌کس نمی تواند زمان دقیق پیدا شدن نورها را پیش‌بینی کند پس شما بین چند دقیقه تا چند ساعت بیرون منتظر خواهید ماند.

یک جفت دستکش یا نیم انگشت مناسب با خود همراه داشته باشید تا دستانتان روی دوربین یخ نزنند.

ملاقات با نورهای شمالی در ایسلند

این کشور سرشار است از صحنه‌های جذابی که نباید از دست دوربین شما در بروند. ایسلند را در آغوش بگیرید و خود را در عکاسی از نورهای شمالی غرق کنید یا تصاویر بدیعی از آتشفشان‌های فعال ثبت کرده و البته فراموش نکنید که از ردپایتان روی شن‌های سیاه ساحل رینسجارا Reynisfjara عکس بگیرید.

این هم راهنمای عکاسی از نورهای شمالی تقدیم به شما کجارویی‌های عزیز. نظر شما چیست؟ شما نیز دوست دارید این نوع عکاسی را تجربه کنید؟

مطالب مرتبط:

منبع tourradar

دیدگاه