در سفر به کیش از کجا دیدن کنیم؟

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی چهار شنبه، ۱۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۴
در سفر به کیش از کجا دیدن کنیم؟

کیش جزیره‌ای است بسیار زیبا که در جنوب ایران و در استان هرمزگان قرار گرفته است و به‌واسطه جاذبه‌های متنوع، گردشگران بسیاری دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۴ به‌روزرسانی شده است.

از طبیعت زیبا، ساحل‌های مرجانی، آبی زلال و شفاف و امکانات ارائه شده توسط مسئولان این منطقه از کشور، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مهم‌ترین مقاصد گردشگری جنوب ایران شناخته می‌شود و سالانه میلیون‌ها گردشگر از آن بازدید می‌کنند.  آب‌وهوای این منطقه از کشور گرم و مرطوب است ولی به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی، به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل شده است. اگر مسافر این جزیره هستید، حتما مقاله  پیش رو را تا انتها بخوانید و با جاهای دیدنی کیش آشنا شوید.

۱. شهر زیرزمینی کاریز

  • آدرس:  کیش، میدان المپیک، مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کیش (مشاهده در نقشه)

کیش

عکس‌ از وب‌سایت سیری در ایران

شهر زیرزمینی کاریز کیش، قناتی قرار گرفته در عمق ۱۶ متری از سطح زمین با پیشینه‌ای به قدمت ۲,۵۰۰ سال است که در گذشته از آن برای تامین آب مصرفی ساکنان جزیره استفاده می‌شد و امروزه به یکی از جاهای دیدنی کیش تبدیل شده است.

۲. کلبه هور

کیش

عکس‌ از وب‌سایت سیری در ایران

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر کیش دماغه‌ای با بستری صخره‌ای است که به کلبه‌ی هور شهرت دارد. این دماغه زیستگاه آبزیان مختلف است و در قسمت ساحل جنوبی آن می‌توان غاری را مشاهده کرد که هنگام مد، از چشم‌اندازی دیدنی و مثال‌زدنی برخوردار می‌شود. طبیعت کم‌نظیر این ناحیه از جزیره‌ی کیش، باعث حیرت و تحسین گردشگران می‌شود.

۳. روستای باغو

کیش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

در جنوب غربی کیش می‌توان یکی از کهن‌ترین روستاهای این جزیره را مشاهده کرد که قدمت آن به دوران حکومت قاجاریان بازمی‌گردد و به روستای باغو شهرت یافته است. این منطقه  انواع درختان بومی دارد که منظره‌ای زیبا را به وجود آورده است. همچنین مسجدی به قدمت قرن ۹ هجری قمری نیز در این منطقه وجود دارد که در کنار طبیعت خارق‌العاده‌ی آن، به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

۴. شهر باستانی حریره

کیش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

در بخش شمالی جزیره‌ی کیش، شهری کهن و باقی‌مانده از قرن ۵ تا ۱۰ هجری قمری، به وسعت ۱۲۰ هکتار وجود دارد که از آن به نام شهر باستانی حریره یاد می‌شود. امروزه این مکان در جوار مجموعه‌ی ورزشی المپیک قرار دارد و می‌توان ویرانه‌های آن را که بقایای خانه‌ی اعیانی، حمام، مسجد و قنات‌های قدیمی است، مشاهده کرد.

۵. کشتی یونانی

  • آدرس: جنوب غربی جزیره کیش، خیابان غروب کیش، میدان غروب، پارک ساحلی کشتی یونانی (مشاهده در نقشه)

کیش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

کشتی یونانی، بقایای کشتی به گل نشسته در بخش سواحل غربی جزیره‌ی کیش است و از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود که هنگام غروب خورشید، منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز را به وجود می‌آورد و همین امر از مهم‌ترین دلایل اهمیت این کشتی است.

۶. پارک دلفین‌های کیش

کیش

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایرنا

مجموعه‌ای به مساحت ۱۰۰ هکتار در جنوب شرقی جزیره‌ قرار دارد که به پارک دلفین های کیش شهرت یافته است. در این منطقه از جزیره می‌توان گونه‌های مختلفی از پستانداران دریایی مانند دلفین و شیر دریایی را مشاهده کرد که به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در این شهر تبدیل شده است.

۷. آکواریوم کیش

کیش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

قطعا آکواریوم کیش یکی از مهم‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره‌ است که در دو بخش احداث شده است. آکواریومی که زیستگاه کوسه‌ها و ماهی‌های بزرگ است و آکواریوم دیگری که می‌توان در آن شاهد ۷۰ نوع ماهی تزیینی و نادر آب‌های شیرین بود.

۸. باغ پرندگان

کیش

عکس‌ از وب‌سایت اقتصاد آنلاین

در مجموعه‌ی تفریحی پارک دلفین جزیره‌ی کیش باغی به وسعت ۱۰۰ هکتار ساخته شده که به باغ پرندگان شهرت یافته است. در کنار پرندگانی همچون طاووس، درنای تاج‌دار، لک‌لک، فلامینگو و... که در این محوطه زندگی می‌کنند، می‌توان تمساح پوزه کوتاه، آهو و میمون را هم مشاهده کرد.

۹. درخت سبز

کیش

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری مهر

در جزیره‌ی کیش و در نزدیکی شهر باستانی حریره، کهنسال‌ترین درخت لور قرار گرفته است که به انجیر معابد نیز شهرت دارد و از عمری بالغ بر ۵۰۰ یا ۶۰۰ سال برخوردار است. در مورد این درخت کهن، شایعه‌هایی مبنی بر خوش‌یمنی وجود دارد و همین مسئله باعث شده است که بازدیدکنندگان برای طلب حاجت، به شاخه‌های آن، ریسمان یا نخ گره زده و آویزان کنند که در نوع خود جالب است.

۱۰. پایاب

کیش

عکس‌ از وب‌سایت تریتا نیوز

در جزیره‌ی کیش، پایابی (دهلیزهایی قرار گرفته در کنار دهانه‌های چاه قنات که دارای شیب بسیار تند است) به قدمت ۲,۰۰۰ سال و در نزدیکی درخت سبز قرار گرفته است و به همت مسئولان، مورد بازسازی قرار گرفته و به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب و دوست‌داشتنی این شهر تبدیل شده است. از امکانات ویژه در مسیر پایاب می‌توان به چایخانه و چند رستوران سنتی اشاره کرد.

۱۱. خانه اعیانی

  • آدرس: کیش، شهر باستانی حریره

خانه اعیانی کیشعکس‌ از وب‌سایت سلام‌پرواز

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهر کیش، می‌توان از خانه‌ی اعیانی نام برد که متاسفانه در بین گردشگران شناخته شده نیست و کمتر در مورد آن بحث می‌شود. این بنای تاریخی، در وسعت زیادی احداث شده و به نظر می‌رسد، با توجه به آثار به‌دست آمده، در دوران حکومت ایلخانیان ساخته شده است.

۱۲. بوستان آهوان

کیش

عکس‌ از وب‌سایت نصرنیوز

مسئولان جزیره‌ی کیش، امکان تماشای آهوهای زیبا و اصیل ایرانی را در فضایی به وسعت ۲ هکتار که بهره‌مند از فضای سبز و طبیعتی زیبا است، برای گردشگران فراهم کرده‌اند. در این مکان، حیوانات دیگری نیز زندگی می‌کنند که در قفس نگهداری می‌شوند. آهوهای این منطقه به‌طور آزادانه زندگی کرده و این بخش از شهر را به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره تبدیل کرده است.

۱۳. حمام تاریخی کیش

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر کیش حمام تاریخی آن است که در شهر قدیمی حریره قرار گرفته و به حمام شهر قدیمی حریره شهرت یافته است. این اثر کهن  مساحتی حدود ۵۰۰ متر دارد و دارای بخش‌های مختلفی از جمله انبار، اتاق گرم، سربینه، گرم‌خانه، تون حمام و... است. با توجه به آثار کشف شده در آن به نظر می‌رسد که قدمت آن به قرن ۴ تا ۹ هجری بازمی‌گردد.

۱۴. پلاژ بانوان و آقایان

کیش

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

از دیدنی‌های مجذوب‌کننده‌ی جزیره‌ی کیش، آب‌های شفاف و زلال آن است که گزینه‌ی بسیار مناسبی برای شنا کردن محسوب می‌شود. در همین راستا به همت مسئولان این جزیره‌ی زیبا، پلاژی مختص آقایان و بانوان و به‌صورت کاملا مجزا احداث شده است که می‌توانند با آسودگی خاطر، تجربه‌ی مطلوب شنا کردن را داشته و همچنین از دوش آب شیرین، سایه‌بان، سالن بدن‌سازی و والیبال ساحلی نیز استفاده کنند.

کیش

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری فارس

جزیره‌ی زیبای کیش مملو از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، تفریحی و طبیعی زیبا و ارزشمند است که می‌توان به خانه‌ی مردم‌شناسی بومیان کیش، باغ راه ایرانی، سافاری، کارتینگ کیش، جزیره‌ لاک‌پشت‌ها، پارک ساحلی مرجان، رالی خانواده، پارک ساحلی سیمرغ، پیست باگی و... اشاره کرد که گردشگران با بازدید از آن‌ها سفری خاطره‌انگیز را تجربه خواهند کرد.

پرسش‌های متداول

کیش کجاست؟

کیش جزیره‌ای است بسیار زیبا که در جنوب ایران و در استان هرمزگان قرار گرفته است.

بهترین گزینه برای شنا کردن در جزیره کیش چیست؟

پلاژ بانوان و آقایان.

پایاب چیست؟

دهلیزهایی قرار گرفته در کنار دهانه‌های چاه قنات که دارای شیب بسیار تند است.

در باغ پرندگان کیش چه جانورانی زندگی می‌کنند؟

در کنار پرندگانی همچون طاووس، درنای تاج‌دار، لک‌لک، فلامینگو و... که در این محوطه زندگی می‌کنند، می‌توان تمساح پوزه کوتاه، آهو و میمون را هم مشاهده کرد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه