دره چاکرود؛ رودخانه ای خروشان در دل سرسبز گیلان

زهرا صالح نژاد
زهرا صالح نژاد دوشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
دره چاکرود؛ رودخانه ای خروشان در دل سرسبز گیلان

سرزمین گیلان سرشار از زیبایی و سرسبزی و آکنده از رودخانه‌های فصلی و پرآب است. در این استان زیبا می‌توانیم شاهد زیباترین پدیده‌های سبز و جنگلی باشیم. برای آشنایی با یک دره زیبا و خاص در این استان زیبا با کجارو همراه باشید.

دره به فرورفتگی میان دو کوه گفته می‌شود که در یک جهت گسترش یافته‌ است. دره‌ها یا U شکل یا V شکل یا ترکیبی از این دو هستند.

دره‌های رودخانه‌ای که از حرکت رودخانه شکل می‌گیرد معمولا v شکل هستند که شکل دقیق آن به مشخصات جریان در آن وابسته است. دره چاکرود یکی از همین دره‌های رودخانه‌ای است.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت دره چاکرود روی نقشه

دره چاکرود در استان گیلان است که از بالادست رحیم‌آباد و از حوالی منطقه‌ای به نام طیولا، واقع در اشکورات رحیم‌آباد، آغاز و و به‌سمت دریای خزر سرازیر می‌شود.

دره چاکرود

دره چاکرود

پس از گذر از استان قزوین و امامزاده هاشم از جاده سنگر به سوی لاهیجان باید تغییر مسیر داد. در این مسیر با گذر از شلمان و لنگرود به رود می‌رسید. با حرکت به سوی جنوب به منطقه کوهستانی و جاده‌ای ییلاقی وارد خواهید شد و با عبور از جنگل به روستای رحیم‌آباد خواهید رسید. در میانه راه روستای رحیم‌آباد به روستای طیولا رودخانه و گذرگاهی طبیعی وجود دارد که کمتر شناخته شده و در صورت معرفی بیشتر به جاذبه‌ای خاص و منحصربه‌فرد برای کوه‌نوردان و دره‌پیمایان بدل خواهد شد.

روستای طیولا واقع در اشکورات رحیم‌آباد یکی از زیباترین مناطق ییلاقی شهرستان رودسر است

دره چاکرود دنیای ناشناخته‌ای است که هر کسی توان تجربه آن را ندارد. در عمق دره چاکرود فقط صدای آب و جیرجیرک‌ها شنیده می‌شود. برای رسیدن از یک قسم به قسمت دیگر دره باید قسمت‌هایی را شنا کرد. دره‌پیمایی در این دره بدون راهنما و تجهیزات کامل خطرناک است و توصیه نمی‌شود.

عمق دره که در اثر فرسایش ناشی از سیلاب‌ها طی قرن‌های متمادی ایجاد شده، لایه‌ی رسوبی دیواره‌ها را نمایان کرده است. گاهی تاریکی عمق دره خوف و ترس عجیبی در وجود انسان ایجاد می‌کند.

دره چاکرود

در برخی نقاط دره قلوه سنگ‌هایی که در اثر سقوط در بالای دره گیر کرده‌اند، پلی زیبا ولی خطرناک میان دو سوی دره ایجاد کرده‌اند.

در این دره آبشارهای متعددی قرار دارد که بلندترین آن به ارتفاع ۳۰ متر است و زیبایی این دره را دو چندان و چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به دره دو راه دسترسی وجود دارد:

مسیر اول: باید از جاده چالوس یا رشت به سمت رودسر حرکت کنید و از آنجا به رحیم‌آباد، ما بین رودسر و رامسر بروید و بعد از رحیم‌آباد وارد جاده خاکی روستای طیولا شوید و در نهایت پس از عبور از آخرین روستا با پیاده‌روی حدود ۲۰ دقیقه وارد دره خواهید شد.

دره چاکرود

مسیر دوم: از جاده رشت به‌سمت شهرستان لنگرود حرکت کنید و بعد از رسیدن به لنگرود باید به‌سمت شهر کوهستانی اطاقور بروید که در ابتدای مسیر تابلویی وجود دارد که شما را راهنمایی می‌کند با گذشتن از شهر کومله به شهر اطاقور می‌رسید و از آنجا به‌سمت املش بروید، با ادامه دادن مسیر به بخش رحیم‌آباد خواهید رسید  و بعد از آن وارد جاده خاکی روستای  طیولا می‌شوید و در نهایت پس از عبور از آخرین روستا با پیاده‌روی حدود ۲۰ دقیقه وارد دره خواهید شد.

نکته: مسیر دوم به خاطر طبیعت بکر و کوهستانی خود بسیار زیبا و خیره‌کننده است و می‌توانید قبل از آن که به دره برسید از طبیعت جنگل‌های گیلان نیز لذت ببرید.

دره چاکرود

دره چاکرود

دره چاکرود

دره چاکرود

دره چاکرود

دره چاکرود

دره چاکرود

دره چاکرود

مطالب مرتبط:

دیدگاه