نکاتی که باید پیش از سفر به بمبئی بدانیم (قسمت دوم)

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی چهار شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
نکاتی که باید پیش از سفر به بمبئی بدانیم (قسمت دوم)

پیش از سفر به هر شهر یا کشوری، دانستن نکات مهم یا قوانین آن منطقه می‌تواند تجربه‌ی خوبی را برایتان رقم زند. در این مقاله به نکاتی که باید پیش از سفر به بمبئی بدانیم، خواهیم پرداخت. 

در ادامه‌ی مقاله‌ی «نکاتی که باید پیش از سفر به بمبئی بدانیم» توجه شما را به دیگر مطالب راجع به شهر بمبئی جلب می‌کنیم. 

بهداشت و سلامت

بمبئی

پیش از سفر به بمبئی، چندین واکسن وجود دارد که بایستی آن‌ها را تزریق کنید، اما به هر حال ممکن است به دلیل شرایط آب و هوایی و نیز دلایل دیگر در این شهر بیمار شوید. خوشبختانه آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی در داروخانه‌های بمبئی وجود دارد که می‌توانید بدون نیاز به نسخه پزشک، اقدام به تهیه‌ی آن کنید. اگر از بهداشت غذاهایی که در بمبئی مصرف می‌کنید، اطمینان حاصل کنید کمتر دچار بیماری خواهید شد. البته آلودگی هوای این شهر نیز از دیگر مشکلات آن است که در صورت عدم استفاده از ماسک، ممکن است دچار گلودرد یا سرفه‌های گاه و بی‌گاه شوید. بار دیگر یادآوری می‌کنیم که از صحت و سلامت غذاهای مصرفی خود در این شهر اطمینان حاصل کرده و حتی‌الامکان از خوردن غذاهای خیابانی پرهیز کنید.

آب شیر

بمبئی

در بمبئی از آب شیر استفاده نکنید. به‌جای آن می‌توانید آب معدنی تهیه کنید. از خوردن غذاهای خیابانی این شهر تا حد امکان پرهیز کنید اما اگر نمی‌توانید جلوی خود را بگیرید، تنها غذاهایی که کاملا پخته شده‌اند را میل کنید. میوه و سبزیجات سالم و برش نخورده خریداری کنید تا بتوانید کاملا آن را شسشتو دهید. از خرید میوه‌هایی که نصف شده هستند خودداری کنید.

ترافیک

بمبئی

قوانین راهنمایی رانندگی این شهر کمی عجیب است. گاوها در بمبئی، همیشه حق عبور دارند. پس از گاوها، وسایل نقلیه‌ی بزرگ در اولویت رد شدن هستند. ترافیک در تمامی نقاط این شهر قابل مشاهده است؛ ترافیکی متشکل از انواع و اقسام وسایل نقلیه اعم از اتوبوس، ریکشا، موتورسیکلت، ارابه، اسب، گاو و غیره. عمدتا ترافیک بمبئی در پی فرصت‌طلبی رانندگان ایجاد می‌شود؛ برای نمونه، راننده‌ای به‌طور مستقیم و با سرعت بالا رانندگی می‌کند و راننده‌ی دیگر ناگهان جلوی او می‌پیچد. اغلب رانندگان تمایلی به استفاده از ترمز ندارند اما تا دلتان بخواهد، بوق می‌زنند. به ندرت راننده‌ای در بمبئی پیدا می‌کنید که کمربند ایمنی بسته باشد. اگر در بمبئی خودرویی کرایه کردید یا به هر دلیل مجبور به رانندگی شدید، مراقب ترافیک باشید و همواره جلوی خود را نگاه کنید.

از شلوغی دوری کنید

بمبئی

هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون نفر، مناطق شلوغ و پرجمعیت بسیار زیادی دارد. البته شلوغی و تلاطم شهر می‌تواند سرگرم کننده نیز باشد، به‌ویژه زمانی‌که جشنواره یا فستیوالی در حال برگزاری باشد، اما ممکن است به راحتی در بحبوحه‌ی جمعیت گم شوید. خوشبختانه بمبئی، مناطق و روستاهای خلوت زیادی دارد که می‌توانید با برنامه‌ریزی به آن‌ها سری زده و از آرامش آن لذت ببرید. قبل از رفتن اطمینان حاصل کنید که باتری موبایل، تبلت، لپ‌تاپ یا دیگر ابزار الکترونیکی خود را کاملا شارژ کنید؛ البته داخل روستاها نیز برق وجود دارد اما ممکن است بخواهید چند روزی را در دل طبیعت بکر اطراف روستاها بگذرانید.

حمل‌و‌نقل

بمبئی

رفت‌و‌آمد در مسیرهای کوتاه بمبئی ارزان‌قیمت است اما بهتر است این نکته را بدانید که اغلب اتوبوس‌های این شهر مستهلک و خیابان‌های برخی از مناطق آن نیز قدیمی و پر از دست‌انداز هستند. با این حال، رفت‌و‌آمد با اتوبوس ممکن است زمان‌بر نیز باشد.

از دیگر وسایل نقلیه‌ی بمبئی می‌توان به ریکشا و قطارهای درون‌شهری اشاره کرد. ریکشا یک نوع موتور چهارچرخ از رده خارج است که هنوز هم به‌طور گسترده در اکثر شهرهای هند مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته محبوبیت ریکشا بی‌دلیل هم نیست، هزینه‌ی کم و زمان ایده‌آل در رفت‌و‌آمد از جمله مزایای ریکشا هستند.

قطارهای درون‌شهری بمبئی مانند دیگر شهرهای هند، از شهرت خاصی برخوردار هستند. این قطارها بسیار بیشتر از ظرفیت خود مسافر سوار می‌کنند؛ اگرچه این کار خطرناک است اما تماشای این صحنه که مسافران از تمامی قسمت‌های قطار سر بیرون آورده‌اند، در نوع خود جالب توجه است. هزینه‌ی رفت‌و‌آمد با قطارهای درون‌شهری هند بسیار منطقی و مقرون به‌صرفه است.

زبان

بمبئی

بسیاری بر این باورند که، زبان هندو یا اردو تنها زبان‌های رایج در هند هستند.

بسیاری بر این باورند که زبان هندو یا اردو تنها زبان‌های رایج در هند است؛ اما اینگونه نیست.

زبان‌های زیادی از جمله انگلیسی، کشمیری، تامیل، پنجابی و غیره در بمبئی و دیگر شهرهای هند وجود دارد. مردم مقیم جنوب هند با مردم ساکن شمال هند تفاوت دارند. هند کشوری با فرهنگ‌ها و زبان‌های گسترده‌ای است. تمامی نقاط هند از جزایر زیبای گوآ گرفته تا معماری‌های آگرا متفاوت‌اند. برای نمونه، ظاهر مردم بمبئی ممکن است با ظاهر و نوع پوشش دیگر شهرهای هند فرق داشته باشد.

سر تکان دادن هندی ها

بمبئی

اگر در بمبئی افرادی را مشاهده کردید که سر خود را از سویی به سوی دیگر تکان می‌دهند، بدانید که این کار، به‌معنی «نه گفتن» نیست. در واقع برعکس؛ این کار به‌معنی «بله گفتن» است. البته اغلب به‌معنی «تأیید» و «بسیار خب» است. ممکن است برایتان عجیب باشد اما کم کم به آن عادت خواهید کرد.

خطر ترورسیم

بمبئی

متأسفانه به دلیل بروز حمله‌ی ترورسیتی سال ۲۰۰۸ در بمبئی، بسیاری از گردشگران از رفتن به این شهر امتناع کردند. طی این حمله‌ تروریستی، تعدادی از افراد مسلح از طریق سواحل، وارد شهر شده و به کافه‌ها، هتل‌ها، سالن‌های سینما، بیمارستان‌ها و مراکز مربوط به یهودی‌ها حمله کردند. هنگام رزرو هتل در بمبئی، از میزان امنیت آن و اقدامات پیشگیرانه‌شان اطمینان حاصل کنید. البته هم‌اکنون با تهمیداتی که دولت هند اندیشیده است، نیازی به نگرانی نیست و می‌توانید با خیالی آسوده به بمبئی سفر کنید.

همواره می‌توانید برای سفر به بمبئی یا سایر شهرهای هند، ارزان‌ترین تورهای بمبئی و انواع تور هند از آژانس‌های مختلف را در کجارو مشاهده و بعد از مقایسه قیمت‌ها، تور مدنظرتان را از آژانس‌های همکار کجارو بخرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه