کجا لاما ببینیم؟

شایان شفایی
شایان شفایی سه شنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کجا لاما ببینیم؟

لاما یا شتر بی کوهان، حیوانی اهلی است که سال‌ها پیش توسط مردم محلی آمریکای جنوبی یافت شد. امروزه لاماها یکی از بهترین و مفیدترین حیوانات اهلی در مزرعه‌ها هستند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا لاما را بیشتر بشناسیم.

لاماها بزرگترین عضو خانواده شترها هستند که در قاره آمریکا یافت می‌شوند اما شترهایی که در آسیا و آفریقا وجود دارند از لاماها بسیار بزرگتر هستند. لاماها و شترها در رده‌ای بالاتر در خانواده پستانداران سُم دار قرار می‌گیرند که Atiodactyla نام دارد. از دیگر اعضای این خانواده می‌توان به گوزن‌ها و خوک‌ها نیز اشاره کرد.

همانند دیگر اعضای خانواده شترها، لاماها نیز گردن و پاهای نسبتا بلندی دارند. برخلاف شترها، لاماها کوهان ندارند و از این رو به آن‌ها «شتر بی کوهان» نیز گفته می‌شود. به طور میانگین وزن لاماهای بالغ حدودا به ۱۳۰ کیلوگرم می‌رسد.

لاماها پشم بلند و متراکمی دارند و رنگ پشم آن‌ها بسیار متنوع است به طوری که پشم رنگ لاماها به رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، خاکستری، قهوه‌ای مایل به زرد، سفید و زرد دیده می‌شود اما اکثر لاماها قهوه‌ای هستند.

رژیم غذایی

لاما

لاماها دندان و لثه بسیار قدرتمندی دارند.

لاماها گیاهخوار هستند. این پستانداران از علف‌ها و درختچه‌های کوتاه تغذیه می‌کنند. لاماها دندان و لثه بسیار قدرتمندی دارند و تمام اجزای غذای خود را کاملا در هم می‌شکنند. دقیقا همانند شتر، بدن لاماها نیز به آب بسیار کمی احتیاج دارد و این حیوانات می‌توانند با آبی که از طریق خوردن گیاهان به دست می‌آورند آب بدن خود را تامین کنند. این جانوران در مقابل بی آبی شدیدا مقاوم هستند.

لاماها همانند گاو نشخوار می‌کنند و جزو نشخوارکنندگان نیز به حساب می‌آیند. این حیوانات غذایی که وارد معده‌شان شده است را مجددا می‌جوند.

رفتار و عادات طبیعی

لاما

لاماها رفتار و شخصیت جالبی دارند. این حیوانات از نظر حمل بار در بین ساکنین آمریکای جنوبی بسیار محبوب هستند چرا که می‌توانند حدود ۶۰ کیلوگرم بار را روزانه حدودا ۳۵ کیلومتر حمل کنند. این حیوانات بسیار یک دنده و لجوج هستند و هنگامی که حس کنند بیش از حد توان‌شان از آن‌ها کار کشیده می‌شود، دست از حمل بار و کار کردن می‌کشند و شروع به پرخاش‌گری می‌کنند.

هنگامی‌که یک لاما عصبانی می‌شود یا می‌ترسد، به منظور دفاع از خود بر روی صورت دشمن خود تف می‌کند! لاماها همچنین برای تعیین میزان قدرت و برتری نیز تف می‌کنند و این کار را با دقت بسیاری انجام می‌دهند!

لاماها بسیار سریع هستند و سرعت دویدن آن‌ها به ۶۰ کیلومتر در ساعت هم می‌رسد. این سرعت زیاد به آن‌ها کمک می‌کند تا از دست دشمن و خطرهای پیرامون خود فرار کنند.

تولید مثل

لاما

لاماهای ماده در هر نوبت زایمان خود یک نوزاد به دنیا می‌آورند. لاماهای تازه متولد شده، تنها یک ساعت پس از به دنیا آمدن می‌توانند بر روی پاهای خود بایستند و بدوند! نوزادان سه تا پنج ماه اول زندگی خود را از شیر مادر تغذیه می‌کنند و سپس علف خوردن را شروع می‌کنند و در سن یک سالگی مستقل می‌شوند.

حقایق

لاما

  • حس بینایی، شنوایی و بویایی لاماها بسیار قوی است که این مزیت به لاماها برای فرار از خطر کمک می‌کند.
  • لاماها بسیار اجتماعی هستند و در گروه‌های بالغ بر ۲۰ عضو هم زندگی می‌کنند. این حیوانات به هیچ وجه زندگی منزوی ندارند.
  • شکارچیان اصلی لاماها، شغال‌ها و دیگر سگ سانان هستند.
  • لاماها در دسته پستانداران سُم دار قرار می‌گیرند اما آن‌ها دقیقا سُم ندارند بلکه در پاهای خود دو انگشت با یک صفحه زیرین دارند که شبیه سُم است.
  • لاماها می‌توانند بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر کنند.

کجا لاما ببینیم؟

لاما

لاماها می‌توانند بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر کنند.

محل اصلی زندگی لاماها، مناطق سرد و خشک کوهستان‌های آمریکای شمالی است. این حیوانات به صورت اهلی نیز در مزرعه ساکنین کشورهای آمریکای جنوبی یافت می‌شوند. به طور کلی کشورهای آرژانتین، شیلی، اکوادور و پرو بهترین کشورها برای دیدن لاما از نزدیک هستند.

معمولا زندگی در مناطق کوهستانی که اکسیژن کم و فشارهوای پایینی دارند برای اکثر حیوانات کار سختی است و نمی‌توانند به درستی در این مکان‌ها نفس بکشند؛ اما لاماها مشکل خاصی برای زندگی در این مناطق ندارند چراکه میزان هموگلوبین خون آن‌ها بسیار زیاد است و خون لاماها اکسیژن را در خود ذخیره می‌کند.

لاما، حیوانی بسیار مفید

در زمان‌های دور، مردم محلی تنها برای باربری و حمل و نقل از لاماها استفاده نمی‌کردند. در آن زمان از پشم لاماها برای به منظور تولید طناب و لباس‌های گرم استفاده می‌شد و همچنین از پوست آن‌ها کفش درست می‌شد. از گوشت آن‌ها استفاده غذایی می‌شد و از چربی آن‌ها به منظور روشنایی و گرما استفاده می‌شد.

لاما

امروزه لاماها همچنان بسیار مفید هستند. پشم این پستانداران امروزه هم بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است. همچنین وجود این حیوانات در مزرعه حکم یک مراقب و نگهبان برای حیوانات دیگر را دارد. لاماها از حیوانات دیگر مزرعه همانند گوسفندان و بزها مراقبت می‌کنند.

نظر شما در مورد لاماها چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.
مقالات سری «گردشگری حیات وحش» شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت ۲۳:۵۹ در وب‌سایت کجارو منتشر خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه